החיפוש אחר האלמנט: ד"ר קן רובינסון על יצירתיות בחינוך

מאת: Ken Robinson
יצירתיות, טוען ד"ר קן רובינסון היא האינטליגנציה האמיתית, ולהיות באלמנט פירושו להצליח להגיע למיצוי המלא והמאוד מספק שלה.
 
"זאת זכות אנושית בסיסית, להיות שם", הוא טוען. "אנשים שנמצאים באלמנט מלאי חיוניות. הם מאבדים את תחושת הזמן וחשים הרמוניה עם העולם. האלמנט לוקח אותם מעבר לחוויות הרגילות של הנאה או שמחה - לא מדובר בצחוק, זמנים טובים, שקיעות ומסיבות. כשאנשים נמצאים באלמנט שלהם הם שקועים בחוויה , מרוכזים בדרך. הם מתחברים באופן הכי בסיסי לעצמם, לייעוד שלהם".
 
"מערכת החינוך נכשלה כי היא התעלמה ממה שהופך בני אדם לבעלי ייחוד ומנעה מהם לפתח את הכישורים והיכולות הטבעיים שלהם". ההצעה שלו - שאותה הוא משווק ברחבי העולם, כמרצה וכיועץ לממשלות שונות, ובהן ממשלת בריטניה, מולדתו - היא ל"השכלה על פי האלמנט".
רובינסון ממליץ לבטל את ההיררכיה שמציבה מקצועות מסוימים - את הכלכליים שביניהם, למשל מדעים - בראש הפירמידה, וקובעת סטנדרטים אחידים לכל התלמידים. הוא דוגל במגוון, כזה שיאפשר לתלמיד הארטיסט לפרוח בלי טרור המתמטיקה, ולתלמידה הרקדנית להיות יצירתית בלי לקבל ריטלין.
 
כך גם נולד "האלמנט". רובינסון פגש את כוריאוגרפית העל גיליאן לין, שסיפרה לו כיצד התקשתה להכין שיעורים והרבתה להפריע למורים. "זה היה בשנות השלושים, לפני שדיברו על הפרעות קשב וריכוז. בימינו מישהו היה מורה לה לבלוע תרופות ולהירגע. אבל אז לקחו אותה למומחה, שביקש מההורים לצאת מהחדר והפעיל את הרדיו. גיליאן התחילה לרקוד. 'היא לא חולה', הוא דיווח לאמה, 'היא רקדנית'. גיליאן עברה לבית ספר למחול, ומצאה את מקומה". ואת האלמנט שלה. יש בתי ספר שמצליחים לעשות את זה.
 
"חינוך אמור להיות התהליך שבו אנחנו מתפתחים כבני אדם", אומר רובינסון ." כל קהילה - משפחה, שכונה או מדינה - זקוקה למגוון כישרונות, ולכן כלהמקצועות חשובים באותה מידה". מעבר לפילוסופיה, הוא מגייס גם כאן את הטיעון הכלכלי: "האירוניה היא שהפוליטיקאים חושבים שתוכנית לימודים מצומצמת ומבחני סטנדרטיזציה הם הדבר שעסקים רוצים, אבל המנהלים מתלוננים על עובדים חסרי יצירתיות שיצאו מהמטחנה החינוכית".
 
 
 
ראה גם: תקציר בעברית של הרצאתו של ד"ר קן רובינסון ב-TED
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya