הוראת מטה-קוגניציה: ערך החשיבה אודות חשיבה

מאת: B Jenkins

Jenkins, B. (July 10, 2012). Teaching metacognition: The value of thinking about thinking. The Science of Learning Blog. Retrieved December 9, 2012, from the World Wide Web:


המחקר שנערך בעשורים האחרונים מראה שאנו יכולים לשפר מיומנויות קריאה באמצעות הוראה של "אסטרטגיות מטה-קוגניטיביות" לתלמידים. ככל שאנו יכולים ללמד תלמידים לחשוב באופן אקטיבי על חשיבתם בעת שהם לומדים, כך תהיה הלמידה שלהם יעילה יותר.

למעשה, אנו יכולים ללמד תלמידים להפוך למה שמריסיה לווט (Marcia Lovett) מאוניברסיטת קרנגי מלון מכנה "לומדים מומחים". על פי לווט (2008), הוראת מטה-קוגניציה מערבת שלושה תהליכים מיוחדים: (1) לימוד התלמידים שהיכולת שלהם ללמוד לא רק משתנה, אלא שהם יכולים להשפיע על איך שהיכולת הזו תתפתח, (2) ללמד אותם כיצד לתכנן להצלחה ולקבוע מטרות, ו-(3) לתת להם הזדמנויות רבות כדי לפקח על הלמידה שלהם ולהתאים אסטרטגיות למידה משלהם.

על פי המחקר של לווט, קבוצת ניסוי של תלמידים שהשתמשו באסטרטגיות מטה-קוגניטיביות באופן חזק יותר תפסו את עצמם כלומדים יעילים, הפגינו הנעה גדולה יותר ללמידה, והשיגו ביצועים אקדמיים טובים יותר מקבוצת הבקרה (שם).

כיצד בדיוק נראות אסטרטגיות למידה מטה-קוגניטיביות כאלו בכיתה? דיאנה דהאל (Diana Dahl), מראה, בפרסום בבלוג שלה The Educator's PLN, כיצד ניתן ליישם רעיונות אלה באין ספור דרכים, במקרים רבים פשוט על ידי כוונון אסטרטגיות הוראה קיימות. להלן מספר המלצות המבוססות על הרשימה שלה.

1. ספק מטרות. לפני שהשיעור מתחיל, ספק מטרות ברורות לגבי מה שיהיה מצופה מהם ללמוד מהניסיון.

2. הצב שאלות. הצבת שאלות לפני, במהלך ולאחר הקריאה או ההוראה יסייע לתלמידים להתמקד בנקודות מרכזיות שעליהם ללמוד.

3. הצע אפשרויות לסכם ולנסח מחדש. אפשר לתלמידים לסכם או לנסח מחדש מה שהם קראו או שמעו. כשהם יעשו זאת יותר ויותר, הם ילמדו כיצד לזהות רעיונות מרכזיים באופן יעיל יותר.

4. ספק אסטרטגיות לפיקוח עצמי. ספק לתלמידים אסטרטגיות כדי להיות מודעים ללמידה שלהם. לדוגמה, תרגל את התלמידים להשמיע קול "א-הא" שקט כאשר הם מבינים רעיון או קול "המממ" כשהם לא. זה יסייע גם למורה וגם לתלמידים לדעת כאשר יש נושא הזקוק לתשומת לב נוספת.

5. ערב את חמשת החושים. כאשר תלמידים מתנסים בטקסט – באם הם קוראים אותו בשקט, בקול רם או שהוא נקרא עבורם – אפשר להם לדמיין את השימוש בכל חמשת חושיהם בהתנסותם בטקסט. מהם רואים, שומעים או מריחים בעיני רוחם? כיצד זה מרגיש על עורם?

בעוד שזה עשוי להיות קל יותר לדמיין את היישום של סוגי אסטרטגיות אלו בהוראת קריאה, ניתן להתאים אותן ללימוד כל נושא. הרעיון הוא פשוט לגרום לתלמידים להיות מודעים ללמידה שלהם ולקחת עליה אחריות. ככל שאנחנו יכולים לעשות זאת יותר, כך נהיה יעילים יותר כמורים.

מקורות

Lovett, M. (2008).Teaching Metacognition: Presentation to the Educause Learning Initiative Annual Meeting, 29 January 2008.
Dahl, D. (January 10, 2011). Metacognitive strategies for reading comprehension. The Educator's PLN [Blog]. Retrieved December 9, 2012, from the World Wide Web: http://www.edupln.com/profiles/blogs/metacognitive-strategies-for

 

למאמר המלא באנגלית
הסיכום נכתב ע"י ד"ר נתן ברבר ממכון מופ"ת

ראה גם :

מטה-קוגניציה בהוראה ובלמידה

השפעת הנחיה מטא-קוגניטיבית על הישגים לימודיים בקורס מתוקשב

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya