הוראה דיאלוגית במיטבה : שימוש בכלי מתוקשב דיגלו בהוראת ספרות

הכלי 'דיגלו', מאפשר לערוך דיון סינכרוני כתוב וממופה בין קבוצת תלמידים.

הכלי המתוקשב פותח ע"י קבוצת כישורים באוניברסיטה העברית המורכבת מחוקרים, מפתחים ומורים, בראשות פרופ' ברוך שוורץ. קבוצת הפיתוח והמחקר באוניברסיטה העברית משלבת מחקר חינוכי ופיתוח כלים טכנולוגיים והטמעתם במרחב הכיתה דרך השתלמויות מורים בניהולם של ראומה דה-גרוט וד"ר ראול דרכמן. "המטרה שלנו היא לפתח כלים טכנולוגיים שיאפשרו שיח דיאלוגי, ארגומנטציה וחשיבה ביקורתית במסגרת הלמידה בכיתה", מסבירה דה-גרוט. "השילוב של הכלים והשיטות הפדגוגיות נעשה בשיתוף של מורים ותלמידים על מנת להתאים רעיונות ומושגים שעלו במחקר עם צרכים אמיתיים שעולים מן השטח".
אחד הפיתוחים הידועים והבולט שבהם הוא הכלי 'דיגלו', המאפשר לערוך דיון סינכרוני כתוב וממופה בין קבוצת תלמידים.


תוכנת "דיגלו" ושילובה בהוראה דיאלוגית

תוכנה זו מאפשרת לתלמידים לנהל דיון באמצעות המחשב, ומאפשרת למורה להיות צופה ולבקר על פעילות התלמידים הן במהלך הפעילות והן "לנתח" את תוצאות הפעילות בסופה.

דוגמא לסביבה מקוונת שבה הוטמע כלי הדיגלו

  • פעילות מתוקשבת "חינוך ילדים ביצירות ספרות"
    בי"ס "ליידי דייויס" תל אביב.
    שרי אופיר וקרן חסידים בי"ס "ליידי דייויס" תל אביב.


    השוואה בין יצירות הספרות שנלמדו

לאפשר ללומדים להתבטא בצורה שונה מהנעשה בשיעורים הפורמאליים בכיתה.
לאפשר ללומדים שקולם אינו נשמע בכיתה לבטא את עצמם.

דיון בסוגיית החינוך העולה מהיצירות :

"סרוויס צ'כי" / יעקב שבתאי
"כף יד רשעה" / דליה רביקוביץ
בארבה ניקוס" / מרק פטראקיס

מהלך הפעילות
יחידת הלימוד הייתה מורכבת משלושה חלקים :
שלב א'- ניתוח מההיבט הספרותי של היצירות.
שלב ב'-שיעור הכנה של תוכנת "דיגלו".

שלב ג'-שיעור ה"דיגלו" במחשבים. התלמידים היו צריכים לדון בקבוצות בשאלות שונות: 1."כיצד מגיב החנווני לאחר שהילדים פגעו בו"?

2. תארו את השפעת התנהגות האב על הילדה בילדותה ובבגרותה.

3.תארו את חששו של הילד מאביו לפני שגילה את המעשה ואחרי שגילה מה עשה.

סיכום ומסקנות

בסיום הפעילות נעשה דיון בכיתה

ניתן היה לראות שהתלמידים שמו לב לפרטים רבים יותר במהלך הדיון.

תלמידים שלרוב לא מביעים את דעתם בכיתה, נראו בדיון המקוון והביעו את דעתם.

השימוש בכלי הדיגלו מאפשר למורה להיות צופה ולהכיר את האינטראקציה החברתית והלימודית בכיתה יותר לעומק דרך השימוש בחלון למורה המצוי בתוכנת הדיגלו.

התלמידים נהנו משיעור שונה ומאתגר.


ניתן היה להרחיב את המשוב על הפעילות וללמוד יותר מדעות התלמידים על השימוש בתוכנה.

מנחת הפעילות: יערה גזית


מקור וקרדיט :

המצגת של ראומה דה-גרוט מ2011  " המורה והתלמיד בסביבת למידה דיאלוגית"

התקנה ושימוש בתוכנת דיגלו וארגונאוט


קבוצת כישורים: מכשירה את כיתות הלימוד למאה ה-21

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya