הולך וגדל היקף המחשבים הניידים בכיתות הלימוד בעולם- סקירת מקורות מידע

נתונים ומחקרים שזורמים אל מערכת פורטל מס"ע מכל העולם מלמדים כי יותר ויותר מדינות ובתי ספר משלבים מחשבים ניידים בכיתות הלימוד כחלק ממערך תיקשובי של מחשב נייד לכל ילד וכיתות מחוברות לאינטרנט. עיקר המאמץ מכוון לחטיבות ביניים, אך גם כיתות בתי ספר יסודיים זוכות להצטיידות של מחשבים ניידים. הגורמים העיקריים לתהליך זה הם ירידת המחירים של המחשבים הניידים, אך גם מודעות גבוהה יותר של רשויות החינוך לצורך לעניין את התלמידים בביה"ס. מחוזות החינוך בארה"ב מתחרים היום עם מחוזות אחרים בהיקף המחשבים הניידים שהם מספקים לבתי הספר.
 
בניגוד לחשש, המורים משתפים פעולה ואפילו מוכנים להתגמש על מנת לשלב מחשבים ניידים מחוברים לאינטרנט במהלך השיעור. עם זאת, דיווחים שונים מלמדים כי חלק מהמורים מרגישים מאוימים על ידי התקשורת הממוחשבת בין התלמידים לבין עצמם באמצעות המחשבים הניידים במהלך השיעור. הבעיה המרכזית שלא נצפתה היא בעיית התחזוקה של המחשבים הניידים, הנוטים להתקלקל ולהינזק אצל תלמידים. בתי ספר, משתדלים להקים עמדת תחזוקה מרכזית בביה"ס, אך מחסור בטכנאים הוא אילוץ לא מבוטל. בחלק מבתי הספר מנסים לפתור את הבעיה על ידי היטלים מיוחדים המוטלים על ההורים לצורך מימון תחזוקת המחשבים הניידים, אך לא כל בתי הספר יכולים להסתייע במימון של ההורים. שאלה מרכזית שעדיין לא נבחנה לעומק היא סוגיית אסטרטגיות ההוראה של המורים בכיתה שתלמידיהם מחוברים לאינטרנט באמצעות מחשבים ניידים.
 
עדיין אין מודעות במחוזות החינוך ובהנהלות בתי הספר במרבית מדינות העולם כי יש צורך בפדגוגיה מתוקשבת אחרת לכיתת מחשבים ניידים המחוברת לאינטרנט. סביר להניח כי הבעיה הזו תהפוך להיות משמעותית בקרוב, כאשר תלמידים יאבדו עניין במתכונת הרגילה של שיעורים שאינה לוקחת בחשבון את הצורך להגמיש את שיטות ההוראה ולגוון אותן. בניגוד למציאות זו בישראל יש כמה פרויקטים מוצלחים לשילוב מחשבים ניידים בבתי ספר, כגון הפרויקט בבתי הספר בגני תקווה ובסביון. הבעיות הפדגוגיות בישראל הן פחות מהותיות, אך בעיות תחזוקת המחשבים הניידים היא גדולות יותר ומכבידות על בתי הספר. התחזיות הן שתוך 5-6 שנים מרבית כיתות הלימוד בבתי הספר במערב יהיו מצוידים במחשבים ניידים מחוברים לאינטרנט אלחוטי ולא ניתן להתעלם משינוי משמעותי זה על ההוראה, הלמידה והמורים. יש צורך בהיערכות פדגוגית משמעותית על מנת לענות על גל שינוי זה המתקרב למדינות העולם המפותחות וגם לחופי מדינת ישראל. 
 
בסקירת מקורות המידע שהבאנו ניתן למצוא מלבד מחקרים מעודכנים, עבודות דוקטורט, לקחים וביקורות גם אסטרטגיות תכנון מועילות וחשובות לשילוב המחשבים הניידים בביה"ס ובכיתה.
 
מקורות מידע
 
 
ספר באנגלית על הקניית אוריינות לכיתת המחשבים הניידים בביה"ס
 
 
 
 
 
 
 
Fox, M., Greenlaw, J. & MacPherson, M. (2007). StudentViews on the Role of Dedicated NotebookComputersin Transforming the Teaching andLearning Environment. In C. Montgomerie & J. Seale (Eds.),  Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia andTelecommunications 2007 (pp. 48-56). Chesapeake, VA: AACE.
 
 
 
 
התמודדות המורים בכיתות המחשבים הניידים בבתי ספר
 
 
 Hargis, J. & Schofield, K. (2006). Effects of Laptop Computers on Elementary Student Achievement and Attitude. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2006 (pp. 1589-1596). Chesapeake, VA: AACE.
 
Muir, Mike and Owen, Alice and Knezek, Gerald and Christensen, Rhonda and Soloway, Elliot and Norris, Cathy and Albion, Peter and Gibson, Ian (2006) Lessons learned from 1-to-laptop initiatives: reflections on critical components. In: Crawford, C. and Carlsen, R. and Gibson, I. and McFerrin, K. and Price, J. and Weber, R. and Willis, D.A., (eds.) Proceedings of the Society for Information Technology and Teacher Education 16th Annual Conference, Orlando. AACE, Chesapeake, VA, pp. 4366-4371.
 
 
שאלות מרכזיות בניהול כיתה של מחשבים ניידים
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya