הוויכוח על שיעורי בית

הוויכוח על שיעורי בית , הד החינוך , אוקטובר 2013 , כרך פ"ח , גיליון מס' 01 , עמודים 14-15

אבא במבחן
שיעורי הבית הרבים של בתו בת ה-13 והכנתם היומיומית, הכרוכה בעבודה רבה ובשינה מועטה, גרמו לקרל טרו גרינפלד לעשות מעשה: הוא החליט להכין במשך שבוע את שיעורי הבית שהוטלו על הבת, אסמה, בחטיבת הביניים היוקרתית שבה היא לומדת.
מיום שני עד יום חמישי, במשך שעה וחצי עד חמש שעות (תלוי ביום), פתר האב עשרות משוואות באלגברה, שינן שמות מינרלים לקראת מבחן במדעי כדור הארץ, תרגל הטיות של פעלים בספרדית למבחן נוסף, כתב חיבור בנוסח הכתיבה של סופר הודי לנוער וכמעט הצליח לקרוא בערב אחד, כנדרש, יותר משבעים עמודים בספר "האפר של אנג'לה" (כדי לבחור שלושה ציטוטים משמעותיים ולנמק במשפט או שניים את המיוחד בהם).

כשביקש מבתו סיוע בעניין המינרלים שהתקשה להבין, תשובתה היכתה בו: "שינון, לא הבנה".

ההתנסות האבהית המאלפת מתפרסמת במגזין האמריקאי היוקרתי "אטלנטיק". בכתבה שכותרתה "שיעורי הבית של בתי הורגים אותי" מתאר גרינפלד במעין יומן את החוויה, מברר שאלות שונות הנוגעות למדיניות שיעורי הבית בארצות הברית ומטיל ספק בנחיצותו של העומס.

'Too much': Dad tries to do daughter's homework for a week

הכתבה של אבא גרינפלד מתפרסמת במסגרת דוח מיוחד, "מלחמות שיעורי הבית", בגיליון אוקטובר של המגזין. הדוח המרתק כולל, בין השאר, מאמר המציג מחקרים הנוגעים לשיעורי בית; כתבה של מורה המתלבטת אם עליה לחדול ממתן שיעורי בית; ורשימה קצרה של תלמיד המתאר כיצד הוא וחבריו בתיכון פיצחו את השיטה של מערכת החינוך כדי להשיג ציונים טובים. ("בבית ספר", הוא כותב, "מלמדים אותך רק להיות תלמיד טוב". כעת, כשהוא כבר בקולג', הוא מקווה שיתאפשר לו להיות "לומד טוב".)

הדוח כולל גם מאמר חריף שכותרתו "תלמידים עניים זקוקים לשיעורי בית", ובו מותח רוברט פונדיסיו ביקורת על שוללי שיעורי הבית: "הורים בעלי אמצעים שילדיהם לומדים בבתי ספר נהדרים נוטים לראות בשיעורי הבית (homework) רק את החלק של ה'שיעורים' (work); אלה מאתנו המוטרדים מילדים פחות ממוזלים מודאגים יותר מעניין ה'בית' (home)".

> הדוח של אטלנטיק: tinyurl.com/qdcq4e5

 צחוק הגורל. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אוסלו מצא כי המורים בשוודיה אינם עושים שימוש נכון ויעיל בשיעורי בית. בעוד שתשעה מכל עשרה מורים בפינלנד שוחחו בכיתה כנדרש על שיעורי הבית במתמטיקה, למשל, רק שני מורים שוודים (מתוך עשרה) עשו כך. "הבעיה היא", אמר בתגובה לממצאים שר החינוך השוודי, יאן ביורקלנד, "שלעתים קרובות מטרת שיעורי הבית היא כיסוי חומר שלא נלמד בכיתה, וזו טעות". אבל הפתרון, לדבריו, אינו להיפטר משיעורי הבית, אלא לנסח הנחיות חדשות ולשנות את הכשרת המורים.

> ממצאי המחקר: tinyurl.com/oftjqjw

לצאת מהלחץ. הסרט הדוקומנטרי "מרוץ לשום מקום" (Race to Nowhere), שיצא בארצות הברית ב-2010, מתאר את הלחץ להצטיינות שבו נתונים תלמידים אמריקאים מגן הילדים ועד הקבלה לקולג' - את לוחות הזמנים הצפופים שלהם גם אחרי שעות הלימודים, בחוגים הישגיים ובהכנת כמויות עצומות של שיעורי בית, ואת המחיר שהלחץ הזה גובה בפגיעה בבריאותם הפיזית והנפשית.

את הסרט הגתה וביימה ויקי אבלס, אם לשלושה. "רציתי לתת לילדיי את מה שלי לא היה בילדותי", היא מודה בריאיון בן 45 דקות ב"סי-בי-אס ניוז". "רק כשבתי הגיעה לחטיבת הביניים הבחנתי במחיר, לא רק בחינוך, אלא בכלל בתרבות הרחבה שלנו, של התחרותיות... לא היה לנו זמן פנוי, לא היה זמן לבילוי משפחתי. כשאחת מבנותיי חלתה, זה גרם לי לעצור. לעצור ולשאול: מה קורה כאן?".

הקרנות הסרט נמשכות עד היום בבתי ספר, במרכזים קהילתיים ובאוניברסיטאות, בתקווה לחולל שינוי, והן מלוות בדיונים, שרבים מהם צולמו והועלו לרשת.

> ריאיון עם הבמאית: tinyurl.com/ntyhe3d


> כתבה והמלצה על הסרט: tinyurl.com/orgthvk

הוראות ברורות. מחוזות חינוך רבים בארצות הברית מפרסמים מדיניות שיעורי בית והנחיות מנהלתיות הנוגעות לאופיים ולהיקפם במסמכים רשמיים המיועדים למורים ולהורים. מחוז ריצ'מונד בווירג'יניה, לדוגמה, כולל בין סעיפי המדיניות שלו את ההנחיות הבאות: שיעורי הבית יהיו ברמה שתאפשר לתלמיד להכינם לבדו; השיעורים צריכים להיבדק על ידי המורה; אסור ששיעורי הבית ייחשבו לעונש; הורים צריכים לקבל דיווח על מטרות שיעורי הבית, והם מצופים לספק לילדים תנאים מתאימים להכנתם ונדרשים לאשר את ביצועם בחתימה. מורי בית הספר נדרשים לתאם ביניהם את כמות המטלות שהם נותנים לתלמידים, כך שביצוען לא יעלה על חצי שעה ביום לתלמידי א'-ג', שעה ביום לילדי ד'-ה'; שעה וחצי לילדי ו'-ח' ושעתיים לתלמידי החטיבה העליונה.
> דוגמה אחת מרבות לנוהל שיעורי בית: tinyurl.com/mcwu4ez

ראה גם :

 מדיניות חדשה לצמצום שיעורי הבית בסין

 סוגיית שיעורי הבית ממשיכה לעורר ויכוח ברחבי העולם

בהדרגה בתי ספר בארה"ב מתחילים לשנות את המדיניות לגבי שיעורי בית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya