ההתפתחות וההצלחה של בית ספר תיכון בקולורדו דרך למידה מבוססת פרויקטים

Mack, Michelle; Westenskow, Jackson. "The Evolution and Success of a Colorado High School Through PROJECT-BASED LEARNING", Principal Leadership, Oct2014, Vol. 15 Issue 2, p16-21.

המאמר סוכם מאנגלית בידי מיכל זרזבסקי ממכון מופ"ת

המטרה של הרפורמה בהפיכת בית ספר תיכון ציבורי נכשל למוסד משגשג הייתה ליצור מקום של למידה שיעבוד עם אותה אוכלוסייה, אבל יוביל לתוצאות טובות יותר מבחינה אקדמית.

שמונה שנים של רפורמה הסתיימו בתשואות לכל צוות בית הספר התיכון וויליאם סמית בקולורדו על עבודה שנעשתה היטב ועל עבודה שעדיין נמצאת בתהליך. ההצלחה הניתנת למדידה והאנקדוטית כוננה באמצעות הנחישות העיקשת של הסגל, הסיוע של רשת "למידת המסע", והתחייבות ללמידה מבוססת פרויקטים (PBL).

למידה מבוססת פרויקטים מערבת את התלמידים במחקרי עומק נרחבים של נושאים במשך תקופות זמן ממושכות. שיטת למידה מבוססת פרויקטים מעודדת חשיבה ביקורתית ויצירתיות, והיא מבוססת על תוכן משמעותי. התנסויות הלמידה הן משמעותיות, שמתבטאות בעבודה באיכות גבוהה.

שיטת למידה מבוססת פרויקט נראית כמעט בכל ההיבטים של בית הספר, החל מהלימודים ועד למנהיגות המשותפת. כשהמטרה של כל כיתה, כל קבוצה, כל פגישה וכל שנת לימודים היא פרויקט ששורשיו הם שיתוף פעולה, יצירתיות וכוונה.

סקירה

מבחינה אקדמית, מלמדים את כל הכיתות ביחד תוך יצירה של הפרויקט הסופי המקיף את הלמידה בתקופת זמן ספציפית, כגון: שבועות, סמסטר או שנה. עבודה זו מבוססת דרך תכנון נרחב ומבנה של מסעות למידה.

מדי שנה, התלמידים מפתחים מצגת המדגישה את הפרויקטים שלהם ואת הרגלי עבודתם, שהם מציגים בסוף השנה לפאנל של מורים, חברי קהילה ובני גילם, שנותנים להם "אישור" סופי לעבור לשנה הבאה.

במהלך השנה, נשזרות שתי הזדמנויות אינטנסיביות בנות שבוע כל אחת לתכנית הלימודים. התלמידים מקבלים הזדמנות לסטות מהלימודים הקבועים ולבלות שבוע, שבו הם משקיעים בעבודה כגון: אנימציה, תזמורת רוק, גינון, יוגה ומדיטציה, כתיבת מחזות והופעה. הפעילויות היומיומיות מובילות לתוצר הסופי שתוכנן על ידי כל קבוצה ומוצג למועצת התלמידים.

בנוסף, במהלך השנה, השעה הראשונה של כל יום לימודים מוקדשת ל"אימון המוח" ומציעה קורסים ממוקדים מאוד כגון: פונטיקה עבור קוראים חלשים,תמיכה בכימיה או קורסים ברמה אוניברסיטאית (AP courses).

יום הלימודים מורחב עבור תלמידים בשנת לימודיהם הראשונה והשנייה, אשר לומדים שיעורי בחירה כגון: אמנויות הלחימה, אימפרוביזציה, ואמנויות הקולינריה.

בחלק מהקורסים הללו מלמדים יחד מורה ותלמיד בשנה האחרונה, כאשר האחרון לעתים קרובות מתכנן ומלמד בהדרכתו של המורה. התלמידים בשנת לימודיהם האחרונה משתתפים בפרויקט שנתי הנקרא "מסע הבוגרים".

בנוסף לשיעורים בבית הספר ולשיעורים במכללה הקהילתית, התלמידים הבוגרים לומדים נושא לפי בחירתם. הדרישות ממסעות הבוגרים הן כתיבה ומחקר, חונכות, חניכות ופרויקט סופי המוצג בתערוכה ציבורית.

התהליך

עבור בית ספר התיכון ויליאם סמית, התהליך להתחלה וליישום של תכנית למידה מבוססת פרויקטים הגיעה מהמשוב של צוות בחינה חיצוני. צוות זה של משקיפים חיצוניים כלל את הוריהם של תלמידי בית הספר, מנהיגים עסקיים מקומיים ומחנכים מבתי ספר אחרים.

הצוות הקדיש זמן ללמידת הרקע של בית הספר, המשימה והחזון, ולאחר מכן צפה בהוראה, ראיין תלמידים, שוחח עם פאנלים של מורים ולבסוף נתן את המשוב שלו לצוות המנהיגות.

בתהליך זה, הצוות זיהה את הפער בין המשימה של בית הספר לבין התוצאות שנצפו בכיתות. בית הספר מחפש להכין את התלמידים לחינוך על-תיכוני ולהזדמנויות קריירה אחרות.

המוכנות של התלמידים נמדדת במגוון דרכים, כוללת התמחות בסטנדרטים, פיתוח "מיומנויות ההישרדות" של טוני ווגנר (Tony Wagner), "היבטים של למידה", שיעורי קבלה למכללה ו"שביעות רצון בחיים" לאחר התיכון.

צוות הבוחנים החיצוניים לא ראה כי נעשו מאמצים ליצור מוכנות לאחר סיום התיכון בקרב תלמידי וויליאם סמית. צוות הבוחנים החיצוניים קבע כי ההוראה בכיתות לא הייתה בהכרח מתוכננת כדי לעזור לתלמידים "לחשוב באופן ביקורתי" או "לשתף פעולה דרך הרשתות", כפי שהוצע על ידי המחקר של טוני ווגנר.

ווגנר מציע שבע מיומנויות הישרדות שהן:

-פתרון בעיות וחשיבה ביקורתית
- שיתוף פעולה על פני רשתות והובלה על ידי השפעה
- יכולת הסתגלות ושילוב של גמישות וזריזות
- יוזמה ויזמות
- תקשורת אפקטיבית בכתב ובעל פה
- נגישות למידע וניתוחו
- סקרנות ודמיון

על כן כדי לענות על הצרכים של התלמידים, צוות הניהול של בית הספר קבע כי "החטיבה העליונה" (כיתות י"א וי"ב) תתוכנן מחדש כדי שתכלול אוריינות ופרויקטים ממוקדים מאוד בכל אחד מתחומי התוכן.

הכיתות הותאמו לתכנון מחדש כדי שיכללו פרויקטים אותנטיים. נוצרה הכרה בחשיבות של אוריינות באיכות גבוהה, הוראה קפדנית, וכל מנחה של תחום תוכן (מדעים, מתמטיקה, ומדעי החברה) צוות למנחה באנגלית.

אולם, המורים היו חופשיים לבחור בעצמם את הנושאים, את הפרויקטים ואת שותפיהם להוראה בהתבסס על העדפותיהם האישיות.

ההתפתחות המקצועית במהלך השנה סייעה לתכנון משותף של צמדי המורים הללו. המורים נפגשו יחד ושיתפו פעולה באופן מקוון כדי לתכנן פרויקטים ואת ההוראה שתערב ותאתגר את התלמידים וגם תלמד אותם את התוכן של השיעורים בדרך משמעותית.

החופש לבחור נושאים ופרויקטים נתן השראה הן לתלמידים והן למורים. הלמידה מבוססת פרויקטים הופכת לאינטואיטיבית ברגע שניתנת למורים והן לתלמידים אוטונומיה לתכנן, לפתח, וללמוד בדרך טבעית ואותנטית יותר. אבל צוות הניהול חייב לעשות הכול כדי להבטיח את ההצלחה של התכנית.

הפעולות של צוות הניהול

יישום מוצלח של למידה מבוססת פרויקטים תלוי במספר גורמים שעשויים להתקיים או לא להתקיים בבית הספר, אבל שניתן לטפח אותם על ידי מנהיגים מיומנים המעצבים במיומנות הזדמנויות להתפתחות מקצועית ויוצרים תרבות של למידה מתמשכת.

הגורם החשוב ביותר הוא הגדרת מטרה ברורה. מדי שנה, בית הספר מפתח תכנית עבודה הכוללת מטרה מסוימת לאותה שנה, רציונל עבור המטרה, צעדים שיש לנקוט, ושיטות למדידת הצלחה בעמידה במטרה.

תכנית העבודה הזו מתפתחת בהתבסס על התנאים הנוכחיים שהעלה צוות הבחינה החיצונית או על ידי תצפיות אחרות שהושגו. צוות הניהול מכין את תכנית העבודה ומבטיח שהמטרות ברות השגה, מדידות וכדאיות להשגה.

לאחר מכן, משתפים את צוות המורים בתכנית העבודה. בתלות בטבעה של המטרה ובצורך להשיג את אישור צוות העובדים, צוות הניהול מחפש הסכמה בקרב צוות המורים ומחויבות לתמוך במטרה זו.

בית הספר מתאמץ ליצור תרבות שמעודדת דו-שיח פתוח, דיון מתחשב ואפילו שאילת שאלות וקריאת תיגר כאשר הדבר הכרחי. הצוות לעתים קרובות משתתף בוועידות ויוצר התנסות משותפת והבנה שגם משרתות כנקודת התייחסות עבור התנסויות של הצוות העתידי.

הדבר העיקרי שחיוני כדי להבטיח את הסכמת הצוות היה המסר מצד ההנהלה. צוות הניהול היה עקבי בהעברת המסר שבית הספר היה מחויב לקורסים החדשים שמבוססים על פרויקטים. בית הספר מכיר בכך ששינוי דורש זמן וצוות הניהול מוכן להשקיע זמן זה כדי להבטיח תוצאה טובה יותר.

בנוסף, למורים הובטח כי הם יקבלו תמיכה באמצעות משאבים מספיקים – טקסטים, מימון לעבודת שטח, אוטונומיה לתכנן את הקורס ולקבוע סטנדרטים בהתבסס על השיפוט המקצועי של המורה – כמו גם אימון ומשוב מצוות ההנהלה.

ההצלחה של למידה מבוססת פרויקטים בבית הספר וויליאם סמית מוצגת באמצעות נתונים חיוביים: בציוני המבחנים של תלמידי בית הספר אשר עלו על הציונים הממוצעים במחוז, המשוב מקבוצות הבחינה החיצונית, האיכות ומיומנות הפרויקטים והרפלקציה וההערות של המורים ושל התלמידים.

אולם, היישום המוצלח של למידה מבוססת פרויקטים נמשך תוך התמודדות עם אתגרים, כגון: שכירה והכשרה של צוות חדש, תזמון קונפליקטים, עמידה בדרישות המחוז ובדרישות לסיום הלימודים, וההוראה המתמשכת של הרגלי העבודה. כל אלו קשיים שצוות הניהול והמורים מתמודדים מולם יחד.

עם זאת, צוות המחויב ללמידה מבוססת פרויקטים הופך את האתגרים הללו לניתנים לניהול כך שהעבודה האמיתית של יצירת בית ספר המדגיש יצירתיות, שיתוף פעולה וחשיבה ביקורתית יכולה להמשיך ולהתפתח.

ראו גם:

'למידה מבוססת פרויקטים' ו'אוריינות חזותית'

למידה באמצעות עשייה

מעשה חושב – מדריך למורה בנושא למידה מבוססת פרויקטים

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya