ההתמודדות של מורים מתחילים בזירה הרגשית בכיתה

מקור:
 
"Beginning teachers and the emotional drama of the classroom", Journal of Teacher Education 
 
כשהוא מוטרד מבעיית העזיבה של מורים מתחילים רבים בתום שנה או שנתיים ראשונות להוראה, סבור מחבר המאמר, העובד כמורה מורים באוניברסיטה ובמכללה אמריקאית, כי יש להכשיר את פרחי ההוראה לא רק בכיוון תחומי הדעת ומיומניות פדגוגיות, אלא גם בתחום האינטליגנציה הרגשית. המורים המתחילים נקלעים לזירה הרגשית של הכיתה ללא ההכנה לגבי המצבים הדינאמיים אליהם ייחשפו. המעבר החד מהמכללה או האוניברסיטה לזירה רגשית של הכיתה מציב בפני המורים את הקושי העיקרי בהתמודדות שלהם בשנים הראשונות. המורים המתחילים הנושרים מהמקצוע חסרים את אותה אנרגיה רגשית החיונית בשנים הראשונות להתמודדות עם הכיתה, בבתי ספר תיכוניים ובחטיבות ביניים. יש להקנות לפרחי ההוראה כלים להתמודדות עם הכיתה כזירה רגשית בה המצבים משתנים במהירות ובה התלמידים "מנסים" בדרכים שונות לבחון את היכולות הרגשיות של המורה החדש. המחבר מציע, מניסיונו כמורה מורים מנוסה, להכשיר מראש את פרחי ההוראה במכללה להתמודדות עם הכיתה כזירה רגשית. יש להקנות לפרחי ההוראה כלים ותובנות לפיתוח האינטליגנציה הרגשית שלהם. במהלך הקורסים שלו בהכשרה להוראה לומדים פרחי ההוראה כיצד להפיק משובים נכונים מתלמידי הכיתה, כיצד לראיין תלמידים וללמוד מהם תובנות חדשות, כיצד לבצע תצפיות מועילות בכיתה וכיצד לשמור על גמישות בדרכי ההוראה. יש חשיבות שפרחי ההוראה ייחשפו עוד במכללה למצבים של תנודות רגשיות בכיתה וכיצד להתמודד איתם. יש לחשוף את פרחי ההוראה למצבים אלו על ידי הקרנת סרטי וידאו המדגימים מצבים שונים ועל ידי רפלקציה עצמית של פרחי ההוראה. יש להקנות לפרחי ההוראה מיומנויות של איסוף מידע בכיתה הן משיחות מסדרון עם התלמידים והן מראיונות עם תלמידים שונים בכיתה אם באמצעות מפגשי פנים-אל-פנים או תכתובת ב-Email .
 
פרחי ההוראה חייבים לפתח רגישות שתאפשר להם לקלוט את מצב הרוח בכיתה ואת תחומי ההתעניינות והעניין של התלמידים. כותב המאמר, ממליץ ללמד את פרחי ההוראה כיצד לבצע מיפוי אקלים הכיתה ומיפוי מצב הרגשות בכיתה. מה מתסכל את התלמידים בשיעור? מה גורם להם חרדה? כיצד לטפח את "גאוות היחידה של הכיתה", כיצד לעודד תלמידים במצבים שונים ויותר מכל כיצד להקנות לתלמידים משובים נכונים בעיתוי נכון ובמינון מאוזן. צריך לטפח אצל פרחי ההוראה את כושר האבחנה לגבי מזג הכיתה במצבים שונים ואת הצורך לסגל שיטת הוראה אחרת על מנת לשנות את האקלים הרגשי של הכיתה. את כל המיומנויות האלו צריך להקנות לפרחי ההוראה עוד בטרם התחילו ללמד בהתמחות המעשית שלהם. חשוב שפרחי ההוראה יידעו כיצד לזהות את תחומי העיסוק וההתעניינות של נוער בגיל ההתבגרות, את הסרטים המעניינים אותם, את תוכנות המחשב ואתרי האינטרנט האופייניים שלהם ועוד. המורה המתחיל צריך לדעת לחקור על מאפייני תלמידיו ולזהות את מאפייני תת-התרבות שלהם. החשיפה של פרחי ההוראה במכללה צריכה להיות על ידי סדנאות סימולציה והצגת מקרים מתועדים בסרטי וידאו. יש ללמד את פרחי ההוראה כיצד להאזין לתלמידים בכיתה ולרחשי ליבם אך, יש ללמד אותם גם כיצד להאזין ל"אני הפנימי" שלהם כמורים ולא רק למערך השיעור המקבע לעיתים את ההוראה שלהם. ככל שהמורה גמיש יותר מבחינת המעבר בין שיטות הוראה שונות כך יקל עליו להתמודד עם המצבים הדינאמיים של הזירה הרגשית בכיתה. ספר חשוב להקניית מיומנויות הנ"ל לפרחי ההוראה המומלץ על ידי כותב המאמר הוא:
 
Ayers, W. (1995). To become a teacher: Making a difference in children's lives. New York: Teachers College Press     
 
ספרים מומלצים נוספים בנושא:
Ayers, W. (1995). To become a teacher : making a difference in children's lives. New York: Teachers College Press.
Ayers, W. (1993). To teach : the journey of a teacher. New York: Teachers College Press.
Ayers, W., Dohrn, B., & Ayers, R. (2001). Zero tolerance : resisting the drive for punishment in our schools : a handbook for parents, students, educators, and citizens edited by William Ayers, Bernardine Dohrn, and Rick Ayers ; [foreword by Reverend Jesse L. Jackson]. New York: New Press : Distributed by W.W. Norton.
Ayers, W., Hunt, J. A. H., & Quinn, T. (1998). Teaching for social justice : a democracy and education reader. New York: Teachers College Press.
Babbage, K. J. (1998). High-impact teaching : overcoming student apathy. Lancaster, Pa.: Technomic Pub. Co.
 
 ביבליוגרפיה
 
Ayers, W. (1995). To become a teacher: Making a difference in children's lives. New York: Teachers College Press.
Boler, M. (1999). Feeling power: Emotions and education. New York: Routledge.
Bullough, R., & Draper, R. (2004). Mentoring and the emotions. Journal of Education forTeaching, 30(3), 271-289.
Csikszentmihalyi, M., & Larson, R. (1984). Being adolescent: Conflict and growth in the teenage years. New York: Basic Books.
Fried, R. L. (1995). The passionate teacher. Boston: Beacon.
Gladwell, M. (1997, March 17). The cool hunt. The New Yorker. Retrieved from http://www.gladwell.com/1997/1997_03_17_a_cool.htm
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Hargreaves, A. (2001). Emotional geographies of teaching. Teachers College Record, 103(6), 1056-1080.
Hargreaves, A., & Fullan, M. (1998). What's worth fighting for out there? New York: Teachers College Press.
Hiebert, J., Gallimore, R., & Stigler, J. W. (2002). A knowledge base for the teaching profession: What would it look like and how. Educational Researcher, 31(5), 3-15.
Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: Commercialization of human feeling. Berkeley: University of California Press.
Intrator, S. M. (2003). Tunedin and fired up: How teaching can inspire real learning in the classroom. New Haven, CT: Yale University Press.
Lortie, D. C. (1975). Schoolteacher: A sociological study. Chicago: University of Chicago Press.
O'Meally, B. (2003). Make music with your life. In S. M. Intrator & M. Scribner (Eds.), Teaching with fire: Poetry that sustains the courage to teach (p. 3). San Francisco: Jossey-Bass.
Palmer, P. (1998). Courage to teach: Exploring the inner landscape of a teacher's life. San Francisco: Jossey-Bass.
Sam M. Intrator , Smith College

    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    מאמר מצוין. בפועל לא מיושם בבית הספר של ילדנו

    פורסמה ב 04/11/2021 ע״י משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אודה לכם מאוד אם תרשמו את הפרטים המדוייקים של המקור הביבליוגרפי (מס' כתב עת + עמודים)

    פורסמה ב 16/04/2007 ע״י מירב אייזנברג

    מבקשת פרטים מדויקים של מקור המידע מס' כתב עת+ עמודים +שנה

    פורסמה ב 27/12/2014 ע״י אתי ירוחם
    מה דעתך?

ביבליוגרפיה
 
Ayers, W. (1995). To become a teacher: Making a difference in children’s lives. New York: Teachers College Press.
Boler, M. (1999). Feeling power: Emotions and education. New York: Routledge.
Bullough, R., & Draper, R. (2004). Mentoring and the emotions. Journal of Education forTeaching, 30(3), 271-289.
Csikszentmihalyi, M., & Larson, R. (1984). Being adolescent: Conflict and growth in the teenage years. New York: Basic Books.
Fried, R. L. (1995). The passionate teacher. Boston: Beacon.
Gladwell, M. (1997, March 17). The cool hunt. The New Yorker. Retrieved from http://www.gladwell.com/1997/1997_03_17_a_cool.htm
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Hargreaves, A. (2001). Emotional geographies of teaching. Teachers College Record, 103(6), 1056-1080.
Hargreaves, A., & Fullan, M. (1998). What’s worth fighting for out there? New York: Teachers College Press.
Hiebert, J., Gallimore, R., & Stigler, J. W. (2002). A knowledge base for the teaching profession: What would it look like and how. Educational Researcher, 31(5), 3-15.
Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: Commercialization of human feeling. Berkeley: University of California Press.
Intrator, S. M. (2003). Tunedin and fired up: How teaching can inspire real learning in the classroom. New Haven, CT: Yale University Press.
Lortie, D. C. (1975). Schoolteacher: A sociological study. Chicago: University of Chicago Press.
O’Meally, B. (2003). Make music with your life. In S. M. Intrator & M. Scribner (Eds.), Teaching with fire: Poetry that sustains the courage to teach (p. 3). San Francisco: Jossey-Bass.
Palmer, P. (1998). Courage to teach: Exploring the inner landscape of a teacher’s life. San Francisco: Jossey-Bass.
Sam M. Intrator , Smith College

yyya