ההישגים המרשימים של בית הספר שוויתר על מבחנים ושיעורי בית

דטל, ל' (2018). ההישגים המרשימים של בית הספר שוויתר על מבחנים ושיעורי בית. דה מרקר, 27.8.2018

עיקרי המאמר:

  • בבית הספר יהודה המכבי בתל אביב אין מבחנים וכמעט שאין שיעורי בית
  • הישגיו באנגלית ובעברית עולים על הממוצע הארצי ועל הממוצע בבתי ספר בעלי רקע דומה
  • הישגיו במתמטיקה שווים לממוצע הארצי ונופלים מעט מהממוצע בבתי ספר בעלי רקע דומה
  • המוטיבציה, הסקרנות ושביעות הרצון עולות על הממוצע הארצי ועל הממוצע בביה"ס דומים
  • אחד המפתחות להצלחה היה גיבוי מצד קהילת ההורים בבית הספר

אף שכמעט מעולם לא נתקלו במבחנים או בשיעורי בית, הצטיינו תלמידי בית הספר יהודה המכבי בתל אביב במבחני המיצ"ב. ההישגים שלהם היו טובים מאלה של תלמידי בתי ספר אחרים המתאפיינים ברקע כלכלי-חברתי דומה ואשר בהם ניתנים שיעורי בית ומבחנים. בנוסף לכך, תלמידי יהודה המכבי הביעו תחושות חיוביות יותר כלפי בית הספר, מוריהם, חבריהם והלימודים. בית הספר מדורג מעל לממוצע הארצי ומעל לממוצע בקרב בתי ספר בעלי רקע דומה ברוב המדדים של מוטיבציה, סקרנות, תחושת מסוגלות ולמידה איכותית.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

מהפכת שיעורי הבית יוצאת לדרך

שיעורי בית. למי זה טוב?

בית הספר הוקם בשנת 2014 וזכה לכינוי "בית הספר השקוף" משום שכל קירותיו הפנימיים שקופים. שיטת הלימוד המיושמת בו מבוססת על פרויקטים. בשיטה זו, רוב הלימודים נעשים בלימוד עצמי ובקבוצות, כמעט ללא שינון או הרצאות פרונטליות של מורים. מאחר שבבית הספר אין מבחנים, מקבלים התלמידים וההורים הערכה שוטפת מהמורים, אך לא באמצעות שיעורים וכמעט שאין בו שיעורי בית.

יהודה המכבי הוא בית ספר ממלכתי וציבורי רגיל, שאינו ממיין תלמידים ואין בו תשלומי הורים מוגזמים. לדברי מנהל בית הספר, אדר ארד, הוא מנצל את האוטונומיה החינוכית שהעניק לו משרד החינוך: "אני מעדיף ילדים סקרנים, בטוחים בעצמם ומאושרים על פני ילדים שיודעים לבצע חילוק ארוך במינימום זמן. אלה היסודות להצלחה בחיים לאדם שלם בעל רמת מסוגלות גבוהה שבעתיד יכול ללמוד מה שהוא רוצה", אמר ארד לדה מרקר. "למרות שהתלמידים לא נבחנים בשגרה, הם יודעים להתמודד עם מבחנים והם בטוחים בעצמם וביכולות שלהם. אני גאה בתוצאה. ללמד תלמידים איך להיבחן במבחנים זה קל יותר מאשר ללמד אותם ללמוד ולשתף פעולה זה עם זה".

לפי ארד, "גם ללא המיצ"ב, אנחנו יודעים מהי רמת השליטה של הילדים בחומר. אנחנו בודקים אותה כל הזמן, אבל בדרכים אחרות ובלי ציונים. אנחנו רואים איך התלמידים מתמודדים בשיעור ואיך הם מתמודדים עם מטלות אישיות".

 

אפס ילדים בוכים

מעבר להישגים הלימודיים ולשליטה בחומר, לגישה המקובלת בבית הספר יש יתרונות רגשיים. לפי ארד, "עשינו את המיצ"ב השנה עם אפס ילדים בוכים. קיימנו שיח שאמר שחשוב לדעת את החומר, אבל שזה לא גורלי ושהמערכת רואה אותם כאנשים מורכבים ומעניינים בעלי היבטים רבים וכך הלחץ ירד. עשינו הכנה למיצ"ב בדרך שלנו. למשל, המיצ"ב בוחן כתיבה טיעונית, אז עשינו את זה באמצעות כתיבת עיתון לבית הספר".

לדברי ארד, התועלת של מבחנים ושיעורי בית מוגבלת ביותר, ואילו נזקם ברור משום שהם מדגישים ומגדילים את הפערים בין הילדים ופוגעים במוטיבציה. כדי לפתח מיומנויות של לימוד עצמי בית הספר מעודד קריאה או הקראה של סיפורים וספרים. אחד המפתחות להצלחת התוכנית הוא גיבוי של קהילת ההורים, שהשתכנעו ביעילותה.

לפי דה מרקר, רמת האלימות בבית הספר נמוכה על אף שאין בו תקנון משמעת שלפי ארד "מפחית מסמכויות המורה".

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya