ההיבט הכמותי : ישראל בהשוואה למדינות המפותחות במחשוב בתי ספר : דו"ח OECD

ליאור דטל וענבל אורפז

ישראל מפגרת אחרי המדינות המפותחות במספר המחשבים בבתי הספר ומובילה מבחינת פערי המחשוב מהמדינות המפותחות - כך עולה מדו"ח חדש של OECD שפורסם אתמול. הנתונים מתייחסים ל-2009, וייתכן שישתנו בשנים הקרובות הודות לתוכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 שמשרד החינוך, שהחל ביישומה השנה בצפון ובדרום. לפי הנתונים, פחות מ-1% מתלמידי מדינות OECD דיווחו ב-2009 על כך שמעולם לא השתמשו במחשב, אך בישראל השיעור הוא 2%-3%, בדומה ליוון, טורקיה ויפאן. בפנמה ובירדן (שהן שותפות אך אינן חברות ב-OECD), מדובר בשיעור של 10% ו-7% בהתאמה.

לפי הדו"ח, ישראל היא אחת המדינות הבודדות שבהן היחס בין מספר התלמידים בכיתות למספר המחשבים שעומד לרשותם לא השתנה כלל במשך כמעט עשור (2000-2009), ונותר נמוך יחסית למדינות המפותחות. זאת, כאשר היחס השתפר ומספר המחשבים גדל, ברוב המדינות המפותחות כמו אוסטריה, נורבגיה ארה"ב, ניו זילנד, אוסטרליה, יפאן ושוודיה. בישראל היחס נמוך מ-0.1 מחשבים לתלמיד. במדינות המובילות היחס גבוה מ-0.2 מחשבים לתלמיד. עם זאת, בדו"ח צוין כי ישראל הצליחה להשתפר בפרמטרים שונים בחינוך ולהתקרב לממוצע OECD.

השנה החל משרד החינוך ליישם את התוכנית הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 הכוללת פיתוח תשתיות אינטרנט ומחשוב מתקדמות בבתי הספר. השנה נכנסו לתוכנית 220 בתי ספר יסודיים בצפון ובדרום המדינה. התוכנית כוללת 84 אלף תלמידים ותורחב בשנת הלימודים הקרובה ל-700 בתי ספר יסודיים נוספים בצפון, בדרום ובמחוז ירושלים, כמו גם ברשת החינוך החרדית של ש"ס.
בהתאם לתוכנית יקבל כל מורה מחשב נייד כדי להיעזר בו בהוראה ובניהול השיעור; בכל כיתה יוצב מקרן להקרנת דוגמאות וחומרי לימוד אינטראקטיביים לתלמידים והיא תצויד גם בתשתיות אינטרנט אלחוטי. בנוסף, כל בית ספר יפתח פורטל אינטרנטי שישמש להעלאת חומרי הלימוד, שיעורי בית ותרגילים לרשת ויאפשר להורים לעקוב אחר התקדמות ילדיהם בלימודים.
________________________________________

דו"ח OECD: ישראל מפגרת אחרי המדינות המפותחות במחשוב בתי הספר

ראה גם :

שלושה עשורים של תכניות תקשוב לאומיות במערכת החינוך הישראלית

תקשוב מערכות חינוך בעולם- סקירת מידע


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    נשים לב שתכנית התקשוב הלאומית 2010 ואילך, לא משנה את היחס מחשב /תלמיד באופן משמעותי. הכוונה בתכנית ליצור מצב בו המורים מכניסים את הסביבה המקוונת לכתות בהוראה-למידה, ובכך תעודד את השימוש במחשבים, הצטיידות וכד', ובואפן עקיף לשפר את המצב בהרבה. כמו כן נזכור שהפרמטר מחשב/תלמיד הופך ללא רלוונטי, כי בעתיד הקרוב כל תלמיד יגיע לבית הספר עם ה-"אי-אי-אי" שלו (אי-פון/ אי-פד ודומיו), כך שפרמטר זה לא יהיה משמעותי בבדיקת מידת התקשוב של החינוך. התאגר, כמובן מה המורה עושה עם זה וכיצד מתמודד ופועל, אבל זו כבר מערכה באופרה אחרת…

    פורסמה ב 03/07/2011 ע״י אברום רותם
    מה דעתך?
yyya