ההבדל בין הויקי לבין פורומים- מנקודת מבט של מתכנני קורסים מתוקשבים

מקורהויקי של קורס כלכלה ביקורתית

·   לפורומים כמדיה יש השפעה על התוכן כשם שלאמצעי מדיות אחרות, כמו צ'ט יש השפעה. הפורמים קרובים יותר לצ'ט באופיים, יחסית לויקי, ולכן הם פחות טובים בדיונים מעמיקים, בקישור בין נושאים שונים או ביכולת לניטור עובדות ונושאים.

·   פורומים דורשים מכלל הנוכחים להגיב באותו פרק זמן (כמה ימים לכל היותר). בויקי ניתן לבנות נושא לאט לאט, כאשר יש הפסקות בין פעם לפעם. ואנשים שנכנסו מאוחר יותר יכולים לתרום הרבה.

·    פורומים פתוחים מידי להתלמהות, שכן ניתן להסיט את הנושא המקורי לנושא אחר, ובגלל קוצר הזמן (כי או שאתה מגיב במקום, או שכבר אף אחד לא יקרא את זה) אנשים מגיבים יותר מהמותן. הויקי מאפשר דיונים פחות מתלהמים (כמובן, בתלות במשתתפים, זה לא קסם). בראיה לאחור ניתן למחוק כל מה שמוסכם שהוא מוטעה או מיותר. וכן הדיונים נערכים מאחורי הקלעים ולא בערך עצמו.

·   בפורום, קשה מאוד לקרוא על נושא לאחר מכן- מי שהצטרף מאוחר יותר לא מבין מה קורה כאן, וקורא הרבה טקסט מיותר. בויקי, אתה יכול לבחור לקרוא רק את הערך עצמו ולא את כל ה"מטא דאטא" או המידע שהיה קשור סביב המידע בערך.

·   פורומים גורמים לפיצול הדיון לתת נושאים, שבכל אחד מהם לא מתבצע דיון מעמיק (מה שתורם בעצמו להתלהמות). בויקי זאת לא בעיה, היות ובכל ערך ניתן לקיים דיון עצמאי, ולאחר מכן לחזור לנושא המקורי.

אם אני רוצה להתייחס לנושא מסויים זה כמעט בלתי אפשרי בפורום כי א) יהיה לי קשה למצוא את הנושא או את הדיון ב) יהיה לי קשה לראות את כל הדעות בנושא באופן מסודר (אלא רק כתגובות אחד על השני) ג) היות ובפורומים יש פתיל שהולך ויורד אף אחד לא יראה את התגובה שלי, ולא יוכל להגיב עליה.

בקיצור, פורומים טובים לדבר על "מה חדש", הם גרועים לבניה של תובנות משותפות או לצורך דיון מעמיק. פורמים גורמים לפיצול של הדיון לחתי נושאים, ולפיצול של הדיון לפינג פונג לא מסודר של קטעי דיונים. הויקי יכול לתת לכל אלה פתרון טוב יותר.

דוגמאות באתר לבניה של בסיס ידע הם בנושא קטגוריה:שיא תפוקת הנפט, או קטגוריה:עובדים ועבודה. זה לא שהגענו דרך האתר למסקנות יוצאות דופן, אלא שתוך זמן קצר הצטברו בנושאים אלו מאמרים רבים.


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    היי אני מצרף את הסיקום של המאמר שמדבר על ההבדל בין הויקי לבין פורמים – מנקודת מבט של מתכנני קורסים מתוקשבים מקור (הויקי של קורס כלכלה ביקורתית9אנא קיבלנה את זאת בשמחה.תודה חאלד

    פורסמה ב 01/01/2014 ע״י חאלד סויטי
    מה דעתך?
yyya