הבנת ההשפעה של השימושיות הנתפסת ושל המסוגלות העצמית לגבי טכנולוגיה על קבלת הטכנולוגיה מצד המורים

Holden, Heather; Rada, Roy. " Understanding the Influence of Perceived Usability and Technology Self-Efficacy on Teachers' Technology Acceptance", Journal of Research on Technology in Education 43. 4 (Summer 2011): 343-367.

מודל קבלת הטכנולוגיה (Technology Acceptance Model (TAM) ) מייצג כיצד משתמשים מגיעים לקבל ולהשתמש בטכנולוגיה נתונה וכיצד ניתן ליישם זאת לשימוש של המורים בטכנולוגיות חינוכיות. המודל כאן מורחב כדי לכלול את השימושיות הנתפסת של המורים ואת מדדי המסוגלות העצמית כלפי הטכנולוגיות שבהן הם משתמשים כעת. המחברים ערכו סקר למורים בשני מחוזות כפריים בווירג'יניה ו-99 מורים השיבו לסקר. לאחר מכן, המחברים ניתחו את התשובות בשתי טכניקות של מודל ליניארי ושל סטטיסטיקות של מהימנות.

המאמר פונה לשתי שאלות :
ראשית
, המחברים שקלו את ההשפעה של השימושיות הנתפסת לגבי קבלת הטכנולוגיה מצד המורים.
שנית, המחברים פנו להשפעה של המסוגלות העצמית (self efficacy) בטכנולוגיה של המורים על קבלת הטכנולוגיה שלהם.

שאלת המחקר הראשונה חיפשה להעריך את ההשפעה של השימושיות על קבלת הטכנולוגיה מצד המורים. לחברות רבות של פיתוח תוכנה אין תהליכים של תכנון יחידה מתוקשבת (instructional design) פרוצדורות להערכה הכוללות מורים ו/או תלמידים לפני הפצת התוכנה (Higgins et al., 2000; Mills, 2001; Sugar, 2001; Williams et al., 2004) המורים מודאגים מכך האם התכנון של תוכנה חינוכית עונה על הדרישות ללמידה לגבי הגמישות ותשומת הלב לצרכי הפרט (Hinostroza & Mellar, 1993; Shiratuddin & Landoni, 2002), עדיין מספר המאמרים בספרות התומך בשימושיות של תוכנה חינוכית נותר נדיר (Williams et al., 2004). שימושיות מתאימה בטכנולוגיה נתונה עשויה לסייע בהפחתת התסכול של המורים. ולכן, בחינת השימושיות הנתפסת של הטכנולוגיות הייתה חלק חשוב במחקר זה.
שאלת המחקר השנייה קושרה להשפעה של המסוגלות העצמית של המורים לגבי שימוש במחשב ובטכנולוגיה יותר מאשר לגבי קבלת הטכנולוגיה שלהם. בשונה מתוצאות המחקר של (Venkatesh (2000) המסוגלות העצמית לגבי השימוש במחשב לא השפיעה באופן משמעותי על קלות השימוש הנתפסת במחקר זה. אולם, המסוגלות העצמית לגבי טכנולוגיה השפיעה ישירות על קלות השימוש הנתפסת ועל השימושיות.

התוצאות הראו שהשילוב של שימושיות נתפסת בתוך מודל TAM הסביר יותר את השונות והשפיע יותר על האלמנטים של TAM מאשר היעדרו של שילוב זה, ובשל כך תומך בחשיבות, בהשפעה החיובית ובצורך להעריך את השימושיות בעת חקירת הקבלה של הטכנולוגיה החינוכית והתנהגות לגבי השימוש בה.
בנוסף על כך, המחקר מצא שהמסוגלות העצמית של המורים לגבי טכנולוגיה (TSE) הועיל יותר ל-TAM מאשר המסוגלות העצמית של המורים לגבי המחשב (CSE); אולם, השפעה זו עשויה להשתנות לגבי ההערכות של אוכלוסיות וטכנולוגיות שונות.

המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון מופת


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    אשמח לקבל את התרגום של המאמר.איך עושים את זה? תודה

    פורסמה ב 21/06/2017 ע״י אורית ליטוב
    מה דעתך?
yyya