האם תצליח תכנית התקשוב החינוכית של פורטוגל ?

 בהשוואה למדינות אחרות בעולם יזמה ממשלת פורטוגל תכנית תקשוב חינוכית בלתי רגילה בהיקף שלה. מדובר באחת מתוכניות התקשוב בחינוך  היומרניות ביותר הפועלת כיום באירופה הנקראת  יוזמת  מגלאן ("Iniciativa-Magalhaes").  .מטרתה היא לצייד כל תלמיד במערכת החינוך בפורטוגל במחשב אישי משלו בתוך ביה"ס. התכנית מתבצעת בשיתוף פעולה מלא עם חברת אינטל. בשלב הראשון נועדה התכנית לספק  לתלמידי בתי הספר היסודיים בפורטוגל חצי מיליון מחשבים ניידים מותאמים לילדים מסוג classmate, שפותחו ע"י חברת אינטל. יוזמה זו משלימה תכנית נוספת של ממשל פורטוגל e-Escola" שמטרתה לצייד את מורי ותלמידי בתי הספר התיכוניים בפורטוגל במחשבים ניידים ובגישה לאינטרנט מתוך בתי הספר.
שתי התוכניות אינן בעלות תפיסה פדגוגית משלהן אלא נסמכות על מודל הטמעה של חברת אינטל skoool (TM) Learning and Teaching Technology. מודל פדגוגי המיועד להקנות למורים שליטה טובה בכלים טכנולוגיים ובטחון מקצועי בהפעלתם בכיתה.
נכון לחודש מרץ 2010 משרד החינוך הפורטוגלי כבר חילק 470,000 מחשבים ניידים לתלמידי כיתות היסוד בכל רחבי פורטוגל.
פורטוגל מתקרבת כיום להשגת היעד של מחשב נייד לכל תלמיד ( 1:1 ) בעיקר בבתי הספר היסודיים, אך חוקרי חינוך נותרו מעט ספקניים עם המהלך יוצא הדופן הזה אכן יצור שינוי בתהליכי הלמידה בבתי הספר . אחד הטיעונים המעניינים הוא שיש לשנות את כל אופי הלמידה בבתי הספר מכיתות לימוד לקבוצות למידה והנחייה על מנת לאפשר את הצלחת התכנית .  
למהלך רחב ההיקף של פורטוגל לא הוצבו מטרות פדגוגיות ברורות ואף לא תוכנית תמיכה בתהליכי ההוראה, פרט להכשרות שמקבלים המורים על-ידי חברת אינטל. מצב זה לא יוצר בהכרח תנאים פדגוגיים להתחדשות של המורים ולהתאמת תוכניות לימודים לשימושי המחשב. בעיה נוספת שנתגלתה כבר בשלבים הראשונים בתכנית זו נוגעת לתמיכה הטכנית במחשבים הניידים של התלמידים .
מקורות המידע  
 Intel Collaborates With Government of Portugal on a Comprehensive New Education Initiative, Education Letter,  August 18, 2008
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya