האם שיעורי בית נחוצים? – הממצאים מפתיעים

הרצאתו המרתקת של ד"ר אליעזר יריב ביום העיון המשותף למכון מופ"ת ולאגף חינוך יסודי: "בדק בית לשיעורי בית" , 15 בפברואר 2009 . אין כל עדות שכל כמות שהיא של שיעורי בית אכן משפרת את ההישגים של תלמידים בבית הספר היסודי'. הציטוט הזה, שלקוח מבדיקה קפדנית של ממצאי מאות מאמרים (בארצות הברית, לא אצלנו), מוביל למסקנה המאכזבת - הפרקטיקה השכיחה הזו, שאיש כמעט אינו נותן עליה את הדעת, אינה מועילה. בהרצאה 'האם שיעורי בית נחוצים?' מביא ד"ר אליעזר יריב מקצת מהממצאים ממחקר שערך עם תלמידיו במכללת גורדון. ביחד עם סקירת מחקרים שנערכו בעולם הוא משרטט את גבולות התועלת וגם את הנזקים (יש לא מעט כאלה) של התרגול בבית. הממצאים מעוררים שאלות אבל גם רומזים על כמה כיוונים פחות צפויים לשיפור המצב.
 
 המצגת של ד"ר אליעזר יריב מצורפת מצד ימין .
מתוך דבריו של ד"ר אליעזר יריב בפנל המסכם של יום העיון :
באיזה מידה השיעורים נבדקים בכיתה, התלמידים מקבלים משוב בונה ומעצב ומתוגמלים עליהם כחלק מהציון?
כפסיכולוג חינוכי שמרבה לצפות בשיעורים, אני מופתע כל פעם מחדש מהאוטומטיות בה מורים מחלקים את המשימות לבית ובה הם בודקים אותן. במחקר שערכנו במכללת גורדון התברר שתלמידים מאוכזבים והמוטיבציה שלהם יורדת כאשר אין בודקים את המטלות שהכינו. הבדיקה היא שלב חיוני שמאפשר למורה להתוודע, בנוסף למידת הציות של התלמידים, גם לאיכות העבודה והלמידה שלהם. הבדיקה מאפשרת לשרש שגיאות, לאתר תכנים שלא הובנו כהלכה בשיעור ולאותת לתלמידים שהמורה מתייחס ברצינות להשקעה הרבה שלהם בבית. הבדיקה גם מועילה להגברת הישגים.
הדילמה העיקרית של המורים היא האם לבדוק את שיעורי הבית וכיצד לעשות זאת היטב וביעילות. אני ממליץ ליישם ממצאים מסדרת מחקרים שנערכת באנגליה. החוקרים סבורים שתלמידים מסוגלים ללמוד רק אם הם מבינים מה נדרש מהם ויש ביכולתם להשיג זאת. משום כך, הערכה עצמית חיונית בכל תהליך של למידה. כדי ללמד הערכה עצמית, כלומר להקנות קריטריונים וללמד להיעזר בהם, נחוץ להקדיש לכך זמן, במיוחד עבור התלמידים החלשים, אבל התוצאות לא מאכזבות. אחד הכלים היעלים ביותר הוא לסמן את הדירוג העצמי של הידע במתכונת של אורות של רמזור. ירוק מציין שליטה טובה, צהוב שליטה חלקית ואדום מציין שהתלמיד לא הבין ואינו שולט בחומר. לאחר שהתלמידים מעריכים את עבודתם על פי הקריטריונים שקיבלו, המורה מקבצת את 'הירוקים והצהובים' לשוחח האחד עם השני ואילו את 'האדומים' היא מקבצת כדי ללמד בעצמה. 'הערכת עמיתים' הופכת כלי משלים להערכה עצמית. התלמידים מתחלקים לזוגות והאחד מעריך את עבודתו של חברו. מתברר שזהו כלי יעיל משום שהדברים נמסרים בשפה ועל ידי חברים שהיחס אליהם שונה מזה שמופנה כלפי המורה. התלמידים לומדים להעריך עבודות ומאמצים בהדרגה את נקודת המבט של מורים על איכות העבודות. כדי לממש זאת נחוץ שימסרו להם קווים מנחים ברורים לצינון. ואכן רובם עושים זאת באופן בוגר ואחראי.

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מה לגבי התועלת בחזרה או בחינוך לעצמאות ואחראיות דרך שיעורי הבית, בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, תודה רבה, אשמח למקורות

    פורסמה ב 24/02/2012 ע״י נ ילי
    מה דעתך?
yyya