האם שינוי ממעלה שניה בעקבות התקשוב החינוכי בכיתה? הציפיות, המציאות והאילוצים של המורים

על הבעייתיות של שינוי ממעלה שניה אצל מורים המשולבים בתוכניות התקשוב בבתי ספר אפשר ללמוד ממידע מעניין שהביא לידיעתנו לנו ג'יי הורוויץ בבלוג המעניין שלו. גם התגובה של המורה רווית לאותו מאמרון מלמדת על הבעיה ויותר מכך על האילוצים אתם מתמודדים המורים .פרופסור לארי קובן המצוטט במאמרון מציין שמורים אכן משלבים כלים מתוקשבים ועזרי הוראה חדשים לתוך הכיתה, והוא גם מדגיש שבעקבות זה בהחלט ניתן לראות שינויים. אבל האם מדובר בשינויים מהותיים? "רבים מצפים שהתקשוב יחולל שינויים משמעותיים בדרכי ההוראה והלמידה, וכגודל הציפיה, גם גודל האכזבה. מובילי המערכת, שבכוחם לתת פקודה ולצפות שהיא תתבצע, וגם משלמי המיסים, שרוצים להיות בטוחים שכספם איננו מתבזבז על מותרות, מצפים שההשקעה בתקשוב תביא לשינוי מהיר ונרחב במערכת החינוך. לעומתם, המורים, שהם אלה המופקדים על ביצוע השינוי, גם אם הם חשים שמתרחש שינוי גדול, מבינים שלטוב או לרע השינוי שמתרחש בתוך הכיתה הוא איטי ומזערי עדיין" . אבל מתגובת המורה רווית ניתן ללמוד על התסכול של המורים, שברוב המקרים אינם אשמים .

" כמורה חדשה במערכת אני נתקלת לא פעם בציפייה מאתנו המורים הצעירים להכניס רוח חדשנית של למידה לבתי הספר. ישנה ציפייה שעל ידי שימוש במכשור חדשני ומתקדם נוכל לחולל עשייה משמעותית אשר תטיב עם ציבור התלמידים ותוביל אותם ללמידה משמעותית יותר. לצערי הרב הפער בין הציפייה לשטח הוא רב. דבר ראשון מצפים מאתנו לעמוד בתוכניות הלימוד הצמודות לספרים, התוכן קבוע מראש, נמדד ע"י המערכת ונדרשת התוצאה הברורה והישנה".

למאמרון של ג'יי הורוויץ בבלוג שלו ולתגובה של המורה רווית
יחי ההבדל ה...?

על שינוי מדרגה ראשונה ושינוי מדרגה שנייה

שינוי ממדרגה ראשונה נראה ונשמע הגיוני, אך פני השטח שלו מסתירים מאחוריהם אמת קשה. זה שינוי קוסמטי, מאחוריו, זה שמצריך שינוי, ממשיך להתדרדר ביתר שאת. למשל, איסור שתיית אלכוהול לאלכוהוליסט דווקא יגרום לו לעליה בצריכת האלכוהול. וזאת למרות שעל פניו איסור האלכוהול נראה הגיוני.

שינוי ממעלה שנייה נקרא גם: שנוי "פאראדיגמטי", וזה מונח אותו הטביע המדען, היסטוריון והפילוסוף תומס קון, בספרו "מבנן של מהפכות מדעיות". פאראדיגמה - פירושו דרך חדשה. הוא השתמש במונח זה על מנת לציין דרך מחשבתית חדשה, אשר באה לידי ביטוי בשינוי חד ופתאומי. למרות שמדובר היה בשנויים בתחום המדע, המונח מקובל כיום גם כשמדובר בחינוך, תכנון ערים ורפואה.

מקור וקרדיט : פרופסור גבריאל רעם , "שינוי קוסמטי לעומת שינוי אמיתי- שינוי הרגלים בראי התודעה".

ראה גם :

האילוצים של המורה המתוקשב המנסה לשלב חדשנות פדגוגית בכיתה


פרופסור מרלין כוכן–סמית ופרופסור סוזאן לייטל בספר חדש נגד מגמות של תפיסת המורה כטכנאי העברה של חומרי למידה ארוזים ומוכנים מראש

השפעת השימוש במחשבים ניידים על עבודת המורים והתלמידים

יצירת שימת לב בכיתה בה לומדים עם מחשבים ניידים

מורים ומנהלים ב"אופק חדש" : מהתנגדות להשתתפות

מודל "איי החדשנות" - הזדמנויות וסיכונים בדרך להטמעה אפקטיבית של חדשנות טכנולוגית במערכות חינוך

החדרת שינויים בדרכי ההוראה: מורים מתבוננים בתהליך


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    כמנחת השתלמויות אופק חדש מטעם בית ברל בבתי ספר יסודיים אני מוצאת שהשינוי המהותי עדיין לא התרחש , לפחות לא במקומות בהם אני מבקרת, ואכן נדרש שינוי פרדיגמטי.בהשתלמות אחרונה שקיימתי עסקתי בהתנהגויות הוראה אפקטיביות לקידום למידה משמעותית וחשיבה בכיתה .חשתי שאני נעה כל העת בין חשיפה לתפיסה הוראתית רעיונית מסוג אחר לבין הפרקטיקה- כלים יישומיים – שיהפכו את הרעיון למעשי ואפשרי כיוון שהדרישה לפרקטיקה היתה כל העת באויר.מסכימה לגמרי ששינוי באמצעות כלים יישומיים בלבד אינו מספיק. אנו זקוקים לשינוי תודעתי .דורית לאורמנהלת חטיבה צעירה

    פורסמה ב 28/04/2013 ע״י דורית לאור
    מה דעתך?
yyya