האם ספרי הלימוד הדיגיטאליים יחוללו שינוי בדרכי הלמידה של התלמידים ?

הציפיות הרבות לשילובו של מחשב ה-IPAD  כספר לימוד ממוחשב בבתי הספר, במכללות ובאוניברסיטאות גורמות כיום למו"לים רבים בארה"ב להיערך לפיתוח ספרי לימוד ממוחשבים שיהיו גם תואמי מחשבי IPAD. לאור זאת, ניכרת פעילות נמרצת בארה"ב למעבר לספרי לימוד ממוחשבים לא רק מבחינת המו"לים  ושוק הספרים אלא גם מבחינת גורמי החינוך השונים (מנהלי בתי ספר , מחוזות חינוך וכדומה) . דחיפה לכך , ניתנה כבר לפני שנה בקליפורניה שם החליטו מושל המדינה ובית הנבחרים המקומי על חקיקה חדשה המאפשרת למנהלי בתי הספר ומחוזות החינוך לשלב ספרי לימוד  מקוונים  או סביבות למידה מתעדכנות במקום ספרי לימוד מודפסים.
השאלה העיקרית הנשאלת ע"י המאמר הנוכחי היא  האם למידה של תלמידים באמצעות ספרי לימוד מקוונים ודיגיטאליים אכן תחולל שינוי מהותי בדרכי הלמידה ובתהליכי ההבנה.  מומחים לתהליכים קוגניטיביים ולקריאה מנסים לענות על שאלה מטרידה זו. המומחים סבורים כי בהיבט אחד יש לספרי הלימוד המקוונים יתרון מהותי והיא שאלת עדכון התכנים. התלמידים לא יצטרכו עוד להמתין בסבלנות עד שייצאו לאור ספרי לימוד מעודכנים כי ספרי לימוד מקוונים יכולים להתעדכן במהירות ע"י מערכות ממוחשבות מתקדמות באינטרנט. יש לכך, כמובן, גם השפעה מבורכת על המוטיבציה של תלמידים סקרניים שיגלו תכנים מעודכנים . יחד עם זאת , סבורים המומחים כי פורמטים דיגיטליים אינם תורמים בהכרח לקריאה רציפה ונמשכת. כך, סבורה , למשל המדענית הבריטית לחקר המוח   DR Susan Greenfield (חוקרת בכירה באוניברסיטת אוקספורד). הסביבה הדיגיטאלית משהה לדעתה את הריכוז של התלמיד ומפזרת את תשומת הלב שלו. קריאה בטקסטים דיגיטאליים יעילה לטקסטים קצרים , אך לא לקריאה ממושכת ולכן עשויה להיות בעיה קוגניטיבית עם טקסטים ספרותיים שהם מטבעם ארוכים יותר. כך סבור , לדוגמא, הפרופסור לאנגלית, professor Mark Bauerlein מאוניברסיטת אמורי בארה"ב
עם זאת,  כותב המאמר הנוכחי התעלם מהיבט חשוב בלמידה בכיתה והיא האפשרות לשלב הפעלות אינטראקטיביות מקוונות מאתגרות בתוך ספר הלימוד הדיגיטאלי, אפשרות שלא קיימת בספר  לימוד מודפס.
בכל מקרה , "אם זה טוב או רע אין כבר דרך חזרה" . ספרי הלימוד הדיגיטאליים ייכנסו לבתי הספר כי זו המגמה הטכנולוגית השלטת היום .
By Gilbert T. Sewall
 
ראה גם :
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya