האם ניתן להכשיר מורים לעתיד בדרך מקוונת בלבד ?

מקור וקרדיט:
 
"Can we train future teachers online?"
(via video conference)
Dr. Gerald Knezek,
President of SITE - Society for Information Technology & Teacher Education;
http://site.aace.org/
Professor of Learning Technologies at the University of North Texas, Denton, Texas, USA
 
 
עיקר הרצאתו (בוידאו-קונפרנס) של פרופסור  Gerald Knezek בסיכום כנס גולשים 7 במכון מופ"ת התייחסה לסוגיה של הכשרת מורים לעתיד בצורה מקוונת. כלומר , האם לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות והמתקדמות כיום ניתן להכשיר פרחי הוראה רק בסביבה מתוקשבת? בחלקה הראשונה של הרצאתו סקר פרופסור Gerald Knezek, שהוא פרופסור חבר בביה"ס לחינוך באוניברסיטת טקסס,  ומשמש גם כיו"ר האיגוד המתמחה בסביבות למידה מתוקשבות בהכשרת מורים ((SITE כמה וכמה דגמים בעולם של הכשרת מורים שהתבססה על דגמים מתוקשבים בלבד , בעיקר במדינות מפוזרות מבחינה גיאוגרפית כגון ניו-זילנד וקוויבק, קנדה. היוזמה בניו-זילנד החל עוד בשנת 2000 והקיפה קבוצה קטנה של סטודנטים להוראה ממוצא מאורי (Maori ) . בקנדה ( קוויבק)  החלו בשנת 2003 להכשיר קבוצה של 100 פרחי הוראה בסביבה מתוקשבת מתקדמת הנקראת VIA  הכוללת שידורי וידאו אינטראקטיביים באינטרנט . הפרויקט ניזום על ידי ד"ר תרזה לפירר (  Therese Laferriere, Laval Univ), אך בהמשך ניצלו את הסביבה המתוקשבת המתקדמת הזו בעיקר לקורסים באינטרנט למורים ותיקים הזקוקים להמשך ההתפתחות המקצועית שלהם.
להערכתו של פרופסור ג'ארלד קנזק , מקרים אלו הם היוצאים מן הכלל כי באופן עקרוני אין הצדקה להכשרה מלאה של מורים רק בסביבה מתוקשבת.  יש הצדקה להעביר קורסים ייחודיים לפרחי הוראה באינטרנט כאשר יש קושי גיאוגרפי להגיע לקורס פנים-אל-פנים ( כגון ניו זילנד ואקוודור ). מדובר על קורסים אותם ניתן לקחת רק בלמידה מרחוק בעיקר בגלל המומחיות של מרצי הקורס ומנחיו.  נכון כי התפיסה של קהילה מקוונת וקהילת מעשה ( ( community of practice עשויה להיות מועילה ויעילה בהכשרת מורים , אך חשוב להקנות לפרחי הוראה יסודות פדגוגיים במפגשים פנים-אל-פנים תחושת החוויה הדינאמית של סטודנטים להוראה במפגשי פנים-אל-פנים חשובה מאד ולא ניתן בהכרח  להעתיקה ללמידה מרחוק.
יש רק תחום אחד שבו ניתן להכשיר מורים לעתיד בצורה מקוונת וזהו המגזר של בתי ספר תיכוניים  וירטואליים המתפתח מהר בארה"ב . מאחר ובבתי הספר הוירטואליים בארה"ב ובקנדה נעשית כל ההוראה רק  מרחוק ורק באינטרנט חשוב כי גם הכשרת פרחי ההוראה למגזר זה תעשה בצורה מקוונת . החשיבות של הכשרה מרחוק במקרה זה היא רבה בגלל הצורך להמחיש מצבים אותנטיים ואירועי למידה המתרחשים רק בסביבה מקוונת ללא מפגשי פנים-אל-פנים. פרופסור ג'רלד קנזק רמז בדבריו כי אותם יוזמות בארה"ב לפיתוח מסלולים בלעדיים באינטרנט להכשרת מורים נובעות רק ממטרות מסחריות וכלכליות גרידא של גורמים שונים ולא היה רוצה לשלוח את ילדיו לבתי ספר יסודיים בהם המורים הוכשרו אך ורק בצורה מקוונת .  
 
ראה מצד ימין המצגת המקורית של הרצאת פרופסור  Gerald Knezek
 
 תחום ההתמחות של פרופסור Thérèse Laferrière מקנדה ( קהילות מעשה מקוונות בהכשרת מורים) .
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya