האם הדינוזאורים מסוג LMS ייכחדו בסופו של דבר ?

מאת: David Jones

המומחים ללמידה מתוקשבת בעולם מתחבטים לגבי עתיד מערכות ניהול הלמידה המתוקשבות , הידועות בשם LMS ( הכוונה למערכות כגון highlearn או blackboard וגם המערכת בקוד הפתוח , MOODLE היא עדיין בהגדרה LMS ) האם יש להם עתיד בהתפתחות התקשוב החינוכי והלמידה מרחוק ? או שיגיע דור חדש של כלים לניהול למידה מתוקשבת שיהיו יותר גמישים יותר ויתנו ביטוי גם ליכולות היצירה והבנייה של הלומדים (web 2.0 tools).

במאמרון מתודולוגי מנסה ד"ר דיוויד ג'ונס, מרצה לחינוך מתוקשב באוניברסיטה אוסטרלית להתמודד עם סוגיית עתיד מערכות הLMS בלמידה מתוקשבת ולמידה מרחוק כאשר הוא למעשה עונה לטיעוניו של מומחה הלמידה מרחוק Tony Bates הסבור שמערכות LMS ימשיכו לשרוד כשם שההוראה הפרונטאלית תמשיך בסופו של דבר להתקיים בבתי הספר.

 לדעת הכותב ( ד"ר David Jones) הכלים מסוג web 2.0 tools ימשיכו להתחזק ובהדרגה ישולבו בתוך מערכות הLMS , ובהתפתחות אבולציונית זו יתפתח דור חדש של כלים ללמידה מתוקשבת פתוח וקשוב יותר ללומדים , לצרכי הלמידה הפעילה ולצרכי הארגון .

( הערת מערכת פורטל מס"ע : העובדה שיותר ויותר מרצים בארץ ובעולם מתחילים בשנה האחרונה להעביר קורסים מתוקשבים בכלים של רשת גוגל פלוס או בקבוצות הסגורות של פייסבוק מלמדת כי מתחוללים תהליכים שיידחקו בסופו של דבר את מערכות ה-LMS הצידה. גם ההתפתחות של קורסים מקוונים מסוג MOOC ( אלו מהזן הקונוסרוקטיביסטי ) מלמדת כי קשה לשמור על התפתחות לינארית בתחומי הלמידה מרחוק ולכן קשה גם לחזות את העתיד).

 גם פרופסור Chris Dede , אחד המומחים המובילים בארה"ב ללמידה מתוקשבת , סבור ( קישור להרצאתו )  כי המצב הנוכחי של הלמידה המתוקשבת,  המוכתב במידה כזו אחרת ע"י מערכות הLMS , פגום בתפיסתו וביישומו הנוכחי .

למאמרון של ד"ר דיוויד ג'ונס

ראה גם :

העקרונות המנחים של סביבת למידה מתואמת אישית (PLE ) מול סביבה למידה מתוקשבת מסוג LMS

פייסבוק בכיתה , ממרחב חברתי למרחב פדגוגי שיתופי

Facebook groups as LMS: A case study | Meishar-Tal

Jeremy Sarachan
Facebook as a Course Management Tool

למרחבי הלמידה ברשת "שלובים" : המרחב המתוקשב בהנחיית דוידה פולק,

 Using the Facebook group as a learning management system: An exploratory study


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    לא סבור שהשאלה המהותית היא אם כלי LMS ישארו או לא. מה שכן אנו זקוקים להכרה שניתן היום בקלות יחסית לנהל את ההוראה-למידה, וצורך זה קיים וישאר תמיד. הכלים ישתנו, יקבלו צורות אחרות זה הכל.פרט לכך, במהלך השנים בנו באזזז בשם LMS, כמשהו שעומד בפני עצמו, ולשם כך רתמו כלי שירות של ארגונים וניפחו מאד את התחום. כיום האמת הפשוטה מתחילה לצוף, וצורך זה חוזר לממדיו הטבעיים, שלצורך זה ניתן לגייס כלים פשוטים יותר ועונים על צורך לניהול למידה, לאו דוקא של קורס למידה מרחוק למשל. שמח שהמציאות מקלפת מבאזזים למינהם ואופנות מלאכותיות שיוצרים בשיח החינוכי ללא הצדקה. חבל רק שזה לוקח הרבה מדי זמן. אפשר לקצר תהליכים אלו אם יפקחו עיניים ולא ירוצו כסומים אחר באזזים ואופנות ואינטרסים של יצרני כלי שירות ארגוניים. ויפה שעה אחת קודם

    פורסמה ב 08/01/2013 ע״י אברום רותם

    אמנם LMS מגביל ולעומת WEB 2.0 ו- MOOC ישנם כלים חזקים וטובים לניהול מאגרי מידע ארגוניים ולנהל למידה. אך יש לזכור שכלי הוא בדיוק מה שעושים איתו (הנר שלאורו לומדים יכול גם לשרוף את הבית). כל הכלים היפים והמתקדמים לא יועילו אם למרצה אין יכולת או נטייה להשתמש. הכלים תמיד מקדימים את תהליך ההטמעה וימשיכו להיות כך. ה-LMS היא מערכת כשמה לניהול הלמידה (או חשוב יותר "הידע" במקום אחד), היא משתנה ומתעדכנת. לתוך מערכת LMS יכנסו בקרוב מאוד גם היכולות של WEB 2.0. עם כל זאת הבעיה היא תמיד זהה: כיצד מבצעים הערכה ללמידה שמתבצעת באופן חופשי ברשת? ואולי לא ממש צריך הערכה אם ניתן לבדוק את התוצאה הסופית של ההצלחה האינדיוידואלית.

    פורסמה ב 21/01/2013 ע״י אבי שבתאי
    מה דעתך?
yyya