האם גוגל מטמטם אותנו?

ד"ר דפנה רבן, ראש החוג לניהול מידע וידע, בית הספר לניהול, אוניברסיטת חיפה

יש הטוענים שטכנולוגיה מפריעה ליכולת למידה מעמיקה. רשת האינטרנט מציעה פיתויים רבים ובאמצעות שיטת הקישורים מאפשרת לנו לדלג מדף לדף בלי לסיים קריאה של אף דף. הטענה היא כי הקריאה הופכת לרוחבית ומרפרפת וכי אנו מאבדים את יכולת ההעמקה שלנו בקריאה לאורך זמן בטקסט אחד ארוך ומעמיק. יותר מכך יש האומרים כי ההסתגלות לאופן הקריאה החדש גורם לפגיעה של ממש ביכולות קוגניטיביות כגון ריכוז וזיכרון. גם המעבר מתורה שבע"פ לתורה שבכתב פגע בזיכרון שלנו – אין ספק שאנחנו זוכרים פחות ויודעים פחות טוב לספר סיפורים, האם זה פגע ביכולת שלנו לכתוב? האם זה פגע ביכולת שלנו לחקור? ביכולתנו לפתח פיתוחים טכנולוגיים? לעיתים קרובות פיתוחים נעשים בקפיצת מדרגה. כיום המדרגה שלנו היא המדרגה הדיגיטלית.

הרצאה זו תענה לשאלות כגון:

• מהן הסיבות לקפיצת המדרגה?
• מהן המשמעויות למיגזר ההוראה וההשכלה?
• מה הלך לאיבוד ומהן ההזדמנויות החדשות?

אחת התובנות החשובות בהרצאתה של ד"ר דפנה רבן : חכמה מבוזרת לא אגורה אצל מומחה אחד ולכן יש חשיבות כיום באינטרנט לחכמה מצרפית שמתגבשת  מתרומתם של הרבה אנשים.

 ד"ר דפנה רבן , מומחית מובילה בישראל ובעולם לתחומי כלכלת מידע דיגיטאלי , מעלה בהרצאתה תובנה חשובה הנוגעת לפער הקיים בין השקעות משרד החינוך במו"פ חינוכי  ( רק 418 מיליון ש"ח ) לעומת 18 מיליארד דולר במגזר הפרטי ( חברות טכנולוגיות והיי-טק. הפיתוח במיגזר הטכנולוגי הפרטי מגמד את הפיתוח במעגזר הציבורי ולכן אין להתפלא על מצב מערכת החינוך. צריך ללמוד כיצד למנף את הטכנולוגיה לטובת התלמידים במערכת החינוך הישראלית.

המצגת של ד"ר דפנה רבן מצורפת בטור המידע מצד שמאל ( "חומרים נוספים" ) .

הרצאתה של ד"ר דפנה רבן היתה הרצאת הפתיחה בכינוס "בשבילי המידע הדיגיטלי: בין החיפוש לאמנות החיפווש" , מכון מופ"ת , 7 לפברואר 2012.  

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya