דרום קוריאה כמודל למערכת החינוך? חשבו שנית

מאת: Chris Duffy

Chris Duffy. " South Korea’s Model Education System? Think Again", Teacher College Record, May 23, 2012.

המחבר הוא מורה כיתה ה' ב- Edward W. Brooke Charter School. הוא לימד בבתי ספר בסיאול שבדרום קוריאה ובאתונה ביוון.

המחבר טוען כי פוליטיקאים וקובעי מדיניות מציבים לעתים קרובות את מערכת החינוך של דרום קוריאה כדוגמא בשל ציוני המבחנים המרשימים שלה.

אולם כל ניסיון לעצב את בתי הספר האמריקאים לפי מערכת החינוך הדרום קוריאנית דורש לשקול את המגבלות של המערכת הקוריאנית.

אחד מהחסרונות המשמעותיים ביותר של המערכת הקוריאנית הוא התלות במבחן אחד.

מבחן אחד קובע באיזה קולג' ילמדו תלמידי התיכון הקוריאנים. מספר נמוך יחסית של חברות קוריאניות מצליחות שוכרות באופן כמעט בלעדי בוגרי אוניברסיטאות.

למעשה, חייו של הקוריאני הממוצע נקבעים על בסיס מבחן אחד שנמשך על פני יום. העיר סיאול כמעט משותקת ביום המבחן, ובכניסה למקומות שבהם נערך המבחן ניצבות אימהות המתפללות לעתיד טוב, זה מעיד על חשיבותו של המבחן.

המחבר, כמחנך שלימד הן בדרום קוריאה והן בבוסטון, ראה ממקור ראשון את ההבדלים בין שתי התרבויות. יש לבטח דרכים רבות שבהן מערכת החינוך של קוריאה מהווה מודל. למשל, המעמד החברתי של המורים בדרום קוריאה גבוה הרבה יותר מאשר במעמד המורים ארה"ב.

בנוסף מניסיונו האישי של המחבר, ניהול הכיתה לא היווה בעיה בקוריאה.

בעוד שחלק ניכר מזמנו וממרצו של מורה בארה"ב מוקדש להשלטת משמעת וטיפול בהתנהגויות לא מתאימות של תלמידים, בקוריאה, מרבית דאגתו הייתה שתלמידיו היו שקטים מדי.

לעתים נדירות קראו תיגר על סמכותו של המורה. זה איפשר למורה למקסם את כמות זמן הלמידה במהלך השיעורים ולתכנן פעילויות מבלי לדאוג שהתלמידים ייצאו מכלל שליטה.

אולם, יש צד שלילי ברור לתרבות זו של כבוד וציות. המערכת הקוריאנית המסורתית המבוססת על הרצאות מורחבות ומשולבת עם שינון אינה מעודדת השתתפות פעילה של התלמיד.

במקום זאת, התלמידים מרכינים ראשם ומדקלמים במדויק את מילות המורה.

בו-זמנית, התלמידים מצויים תחת לחץ אדיר להצליח בלימודים בשל המספר המוגבל של מקומות באוניברסיטאות המצוינות של המדינה ובשל הציפיות הגבוהות מאוד שההורים תולים בהם. לדוגמא, תלמיד בית הספר הקוריאני הולך בסיום הלימודים בבית הספר לבית ספר פרטי ויקר המכין אותו למבחנים לאוניברסיטה ומכונה hagwon. התלמיד לומד שם שיעורים נוספים, שבאופן חוקי שיעורים אלה יכולים להתקיים עד השעה 22:00 מדי יום.

הלחץ להצליח הוביל לשיעור גבוה של דיכאון והתאבדות בקרב צעירים קוריאנים. שיעור ההתאבדות בקרב צעירים קוריאנים הוא גבוה: 15 צעירים מתוך 100,000 צעירים בגילאי 15-24, בהשוואה לעשרה אמריקאים, שבעה סינים וחמישה בריטים" (The One-Shot Society,” 2011).

דרום קוריאה, עם תרבות הלמידה האינטנסיבית שלה המבוססת על מבחן, משיגה ציונים טובים מאוד במבחנים הבינלאומיים שנערכים על ידי הארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי (OECD). דרום קוריאה מדורגת בין עשר המדינות שתלמידיהן מקבלים ציונים גבוהים במבחנים הבינלאומיים, ובדרך כלל מדורגת בין שלוש המדינות העליונות. ארה"ב, מצד שני, משיגה בדר"כ ציונים נמוכים במבחנים אלה, בהתחשב בעושר היחסי של ארה"ב ובכוחה העולמי.

אולם, בניגוד למה שפוליטיקאים וקובעי מדיניות אמריקאים עשויים להאמין, זו אינה אינדיקציה לכך שמערכת החינוך של דרום קוריאה טובה יותר ממערכת החינוך האמריקאית.

למעשה, אם בכלל, תוצאות אלה צריכה להוות תמרור אזהרה לסכנה הטמונה בהתמקדות במבחן אחד בלבד. דרום קוריאה מקריבה את היצירתיות, אהבת הלמידה, ובמקרים רבים, את חייהם של אנשים צעירים עבור ציוני מבחן גבוהים יותר. לארה"ב אסור לעשות אותו הדבר.

קישור למאמר באנגלית

 ראה גם :

האם נכשל המיזם של בתי הספר החכמים בדרום קוריאה ?

מערכת החינוך הקוריאנית הכריזה על אתגר חדש: פיתוח אישיות אצל התלמידים, ורצוי יצירתית










    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya