דפי פיגומים גרפיים וחלקיים כמסייעים בהכנת סיכומי שיעור ובלמידה

Kuepper-Tetzel, C. (2018). Partial graphic organizers to support student note-taking and learning. THE LEARNING SCIENTISTS, http://www.learningscientists.org/blog/2018/10/18-1

ראו גם: אתר מתודיקה, הקישור של יום ראשון, 28 באוקטובר 2018, גיליון 552

 

פרקטיקה נפוצה בקרב תלמידים היא "סיכומי שיעור": תקצירים שנכתבים במחברות ומכילים את עיקר הדברים שאמר/ה המורה. אבל האם הפרקטיקה הזו יעילה? האם התלמידים שעורכים את הסיכומים האלה אכן מיטיבים להבין ולזכור את החומר? ואם כן, מהי טכניקת סיכומי השיעור היעילה ביותר וכיצד יכולים המורים להקנותה לתלמידיהם?

מחקר מעניין גילה שחלוקת "דפי פיגומים" משפרת את האפקטיביות של הסיכומים. המחקר בדק שישה סוגים שונים של דפי עזר שלומדים קיבלו על מנת שיסכמו את החומר. כל דפי העזר כללו כותרות הנושאים העתידים להיות מוצגים בשיעור ואת השאלות הגדולות שהשיעור יעסוק בהם. חלק מהדפים עודדו כתיבה מפורטת של התוכן על ידי התלמידים וחלק היו פיגומים גרפיים בעיקרם, כך שראשי הפרקים של השיעור היו מסודרים באופן גרפי על גבי העמוד באופן שיצר ביטוי ויזואלי למבנה שיעור.

ממצאי המחקר

כל עוד הועברו שיעורים בנושאים עובדתיים פשוטים, כל עמודי הפיגומים הביאו לאותה תוצאה לימודית, אך ככל שהתכנים נעשו מורכבים יותר ללמידה, הפורמט האפקטיבי ביותר היה הפורמט הגרפי: לא זה שעודד רישום מלא של החומר אלא דווקא זה שעודד רישום חלקי שחייב את הלומד להתאמץ יותר בזכירת התוכן המלא שמאחוריו.

השימוש בדפי פיגומים יכול לתת ללומדים את העוגן שהם זקוקים לו כדי לסכם את השיעור באופן מובנה ובלא לחץ.

לכן מומלץ למורים לחלק ללומדים מעין "דף מארגן" גרפי בתחילת השיעור ולבקש מהם לסכם על גביו. הדבר עשוי לסייע להם להבין את החומר טוב יותר (בעיקר אם הוא מורכב), וגם יעודדם לאמץ את הפרקטיקה הזו כשיטה קבועה בכל השיעורים בהם הם משתתפים.

למאמר המלא באנגלית

http://www.learningscientists.org/blog/2018/10/18-1

לקריאה נוספת

spaced learning: המתכון ללמידה שנשארת

למידה בפסקי זמן קצרים (Spaced Learning)

 

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya