דפוסי שימוש של מורים באינטרנט לצורכי הוראה : ממצאי סקר

בעולם יש כמה משתנים או אינדקטורים לבדיקת מידת ההתקדמות המתוקשבת בעבודתם של מורים בבית ספר. האינדקטור הראשון הוא פיתוח דרכי הוראה חדשניות המבוססות על הפעלה מתוקשבת בכיתה. המשתנה השני הוא צריכת מידע דיגיטאלית ע"י המורים בעבודתם. לגבי המשתנה הראשון, מתברר כי מהפיכת התקשוב נעה לאט מאד והיקף השינוי בדרכי הוראה המפעילות בסביבה מתוקשבת לא השתנה במהותו, כלומר אנו לא רואים כאן התפתחות של פדגוגיה חדשנית בקרב המורים.
מה שכן החל להשתנות, הוא דפוסי צריכת המידע הדיגיטאלי ע"י המורים. עפ"י דיווחים בארה"ב המורים מקדישים 60% מזמן הכנת מערכי השיעור /תכנון הוראה לחיפוש מייגע של מקורות מידע מתאימים באינטרנט. יותר ויותר מורים מדווחים על עשרות שעות שהם מקדישים בחודש לאיתור מקורות מידע דיגיטאליים באינטרנט ובחירתם לצרכי ההוראה והלמידה בכיתה. אין ספק שינוי זה הוא חיובי ומשמעותי והוא מעיד על ניסיונות לגוון את ההוראה ולהפוך את הלמידה לרלבנטית יותר מבחינת התלמידים בכיתה.
על מנת להקל על המורים בארה"ב וגם בישראל התפתחו מרכזי משאבי הוראה ולמידה דיגיטאליים והשימוש בהם מכפיל עצמו כל שנה. אם נתבונן לרגע בארה"ב שם הוקם מרכז משאבים שיתופי בשם Curriki  ואילו בישראל פועלים כמה וכמה מרכזי משאבים של חומרי למידה מתוקשבים , החל ממאגר "קישורן" הנפוץ מאד , מרכזי המשאבים הדיגיטליים של משרד החינוך ( שכמעט ואינם פעילים והתקלות הטכנולוגיות בהן רבות),  מרכז המשאבים של תקשוב דרום ומרכז המשאבים של "קו לחינוך" .
 מבדיקה אקראית שערכנו בקרב מורים משתלמים בישראל מצאנו כי רק כ-15% מהם מודע לקיומם של מאגרי חומרי למידה דיגיטאליים ממוינים באינטרנט.
 
ראה גם :
מתוך האתר של ד"ר תמר ענבל שמיר :דפוסי שימוש של מורים באינטרנט בהוראה:
מורים מנצלים את האינטרנט לצרכי הוראתם ברמות שונות, לפי מידת שליטתם וניסיונם. Berenfeld (1996) מדרג את דפוסי השימוש באינטרנט ע"י מורים לשלוש רמות:
שימוש ראשוני - המורה אינו משנה את תוכן השיעור שהכין, אלא מוסיף חיפוש באינטרנט לצורך העשרה והשלמת המידע הקיים בספר הלימוד.
שימוש ביניים - המורים משלבים בתוכנית הלימודים המסורתית, יחידת לימוד שלמה, הבנויה על שימוש באינטרנט. שאר יחידות הלימוד נשארות ללא שינוי. מורה יכול למצוא יחידות לימוד מוכנות כאלה בתוך אתרי חינוך. מיועד לשמש ככלי עזר למורים שחוששים לבנות עצמאית תכנית לימודים משולבת אינטרנט.
שימוש מתקדם - השימוש באינטרנט מהווה חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים. המורה מגדיר את המטרות הפדגוגיות שלו ומתאים את תוכנית הלימודים ליתרונות השימוש הרשת. תפקידו להוביל ולהנחות את תלמידיו למציאת מידע, ארגונו והערכתו באופן עצמאי.
ראה גם :
 

    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    שלא נשכח את המאגר הבינלאומי מרלוט Merlot http://www.merlot.org/merlot/index.htmמחב"א הישראלית עושה מאמצים לעברת את הממשק, כולל אפשרות להעלות לשם חומרי הוראה ולמידה בעברית.מאגרי חומרי הלמידה הדיגיטאלים בעברית, "הפורטלים" למיניהם מאד דומים, וכולם עוסקים פחות או יותר באותם מאגרים/ חומרים הקיימים ממילא….חבל שאין יוזמה ממלכתית למאגר אחד, ודוקא מרלוט הוא דוגמה מצוינת, כולל ההתhיחסות שלו לזכות היוצרים – בעקרון חומרים פתוחים לשימוש.לגבי מודעות המורים בישראל – נראה לי שהמספר 15% לא מעודכן ואינו משקף ת'מציאות 2011. מרבית מורי ישראל עוברים/ עברו הכשרות בשימוש בסביבה מקוונת ושם הם נחשפים, לפחות להלכה למאגרי תוכן ייעודיים דיגטאליים בעברית. כמה משתמשים בפועל – איש אינו יודע, אך זה משתנה מאד בשנה האחרונה לטובה. הכוונה שבתי הספר המיישמים בפועל את תענית התקשוב הלאומית 2010, אכן ישתמשו / משתמשים בחומרי הוראה-למידה דיגטאליים שברשת.הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה ויבsוק ברצינות סוגיה זו, לא בסקר מצוי של כמה עשרות ורצים לספר לחבר'ה, אלא סקר מקצועי ומקיף, להקיף את כל אוכלוסית המורים, ולו רק כדי להידמות למדינות מתוקנות ומתקדמות בנושא (איחוד אירופאי, ארה"ב…), ולחסוך כספים מיותרים ביצירת מאגרים כפולים שהם מאותו הדבר במשאבים כפולים ומכופליםויפה שעה אחת קודם.רק טוף….

    פורסמה ב 07/03/2011 ע״י אברום רותם

    אברום שלום , תודה על הערותיך מאירות העיניים והחשובות . אגב, כמי שנמצא הרבה במאגרי מידע חינוכיים אני חייב לציין כי מאגר MERLOT הוא הכי חלש מבחינת התכנים למורים בבתי ספר . http://www.merlot.org/merlot/index.htmאולי הוא טוב לאוניברסיטאות ולאנשי אקדמיה אבל מבחינת עושר חומרי הלמידה שלו מול מאגר קישורן , הרי שיש לנו במה להתגאות. אגב, אף לא אחת מן המורות המשתלמות שלימדתי בשנתיים האחרונות ( מידענות מתוקשבות) הכירה את מאגר קישורן הממוין .

    פורסמה ב 07/03/2011 ע״י עמי סלנט

    לגבי מרלוט זה עניין של החלטה. אני מדבר על הפלטפורמה כפלטפורמה מקצועית שיכולה לתת מענה מיידי ולרכז את כל פרטי המידע הלימודיים המפוזרים ברשתות בישראל, במקום להקים עוד פורטל כזה או אחר במשאבי עתק, שאחרי שנה/ שנתיים מתנוון בעצמו, כי עוברים לפורטל הבא וחוזר חלילה…לגבי קישורן – עד כמה שאני מכיר (ואני מכיר… :>) ) מרבית המורים לא מחפשים במאגר ייעודי, אלא מגלגלים בגוגול ומגיעים ישירות. נקודה למחשבה עד כמה פורטלים כאלה רלוונטיים בכלל, ולפני שמשקיעים בהם כדאי לברר מה קורה בשטח.אגב, יצא ממש עכשיו (מרץ 2011) פורטל חדש של משרד החינוך במסגרת תכנית התקשוב, בה הוא משדך בין פעילויות קיימות ברשת לתכניות הלימודים (כתה ונושא). השירות חשוב ל(חלק) המורים בתחומי הדעת.http://matrix.edugov.org.il/Matrix.aspxמעניין יהיה לבדוק את מידת השימוש בו, ועד כמה, אם, הוא רלוונטי לצרכי המורים האמיתיים…כמו שנראה – אולי צריך לשנות פרדיגמה של "חומרים למורים", כי בעובדה, גוגל בס"ה עושה שירות זה ביעילות ובחינם, וההכשרה היחידה שיש לתת למורים זה לכתוב שאילתות ממוקדות. בנוסף, לא ירחק היום בו רובוטים אישיים יציעו למורים חומרים מהרשת, על סמך תחומי העניין שלהם, וזה קורה כבר עכשיו, ורק יתגבר בעתיד הקרוב, במידה ולכל מורה יהיה מחשב / מחשב-לוח אישי. וגם זה יקרה הרבה יותר המר משאנו מצפים, כך שכל נושא הפורטלים הייעודיים – לא בטוח שזה מענה נכון למתרחש ולזה שיתרחש ממש בעתיד הקרוב.חומר למחשבה….רק טוף, אברום :>)

    פורסמה ב 07/03/2011 ע״י אברום רותם
    מה דעתך?
yyya