דחייה חברתית בביה"ס – מחקר ופיתוח

תקציר מחקר בנושא "אספקט פנומנולוגי של תופעת הדחייה החברתית בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים בקרב תלמידים תקינים חברתית" (בינשטוק, 2003)ופיתוח ערכה להתערבות חינוכית-טיפולית (שפ"י 2004).
 
ממחקרה של בינשטוק  עולה כי דחייה הנה קודם כל חוויה סובייקטיבית ולא רק תופעה אובייקטיבית כפי שהומשגה בספרות. חוויה זו מתרחשת בעת אירועי פגיעה שונים הקורים במתכוון ושלא במתכוון בקרב בני הגיל במערכת הבית ספרית ומחוצה לה ומלווה בד"כ במשקעים רגשיים קשים. חוויות של דחייה הנן אנושיות וקורות בכל מערכות היחסים ולכן מטבע הדברים הנן חוויות הנפוצות לא רק בקרב אותם 10% של ילדים דחויים כרונית הנמצאים בכל כתה כפי שמדווח בספרות, אלא קיימות גם בקרב ילדים תקינים חברתית כאשר 47% מהם נקלעים לעיתים בשל נסיבות שונות, לאירועים של חרם, הצקות, התעלמות, נידוי, השפלה ופגיעות גופניות הגורמים להם לחוויות של דחייה, ו-53% מהם לוקחים חלק בדחיית אחרים או צופים באירועי דחייה מן הצד ומושפעים מהם.
משמעות דברים אלו בעקבות קוי (בתוך אשר וקוי 1990) הנה כי כל אוכלוסיית התלמידים מעורבת באירועי דחייה מצד זה של האירוע או מצדו השני - הן פאסיבית או אקטיבית, הן בגלוי והן בסמוי, הן כפוגע והן כקורבן.
בינשטוק (2003) מצאה כי ילדים תקינים חברתית בשונה מדחויים כרונית מסוגלים להתמודד עם דחייה קצרה יחסית, הקורית מדי פעם, גם אם היא חריפה יחסית (כמו בחרם חברתי).
מדובר בתלמידים החווים בטווח הקצר חוויות רגשיות קשות בעקבות אירועים המזמנים דחייה כמו הדחויים כרונית, אך בניגוד לאחרונים הם מצליחים בטווח הבינוני לפתח ולהשתמש באסטרטגיות יעילות. אסטרטגיות כאלו מקדמות את מצבם החברתי ולכן הם מצליחים לחזור מהר יחסית למרכז החברתי, תוך גיוס של הידע שרכשו במהלך חווית הדחייה לטווח הרחוק, לניהול המשך חייהם החברתיים.
 
גף תוכניות סיוע ומניעה בשפ"י לקח על עצמו לפתח ערכה שתעמוד לרשות פסיכולוגים ויועצים, מורים והורים בבואם לטפל בסוגיות של דחייה חברתית.
מטרת הערכה: לסייע בהתמודדות משולבת הוליסטית ומערכתית המכוונת לצרכים דיפרנציאליים של ילדים, ולתרום ליצירת שינוי תוך פיתוח חוסן בקרב כלל הילדים בהתמודדות עם מצבי דחייה וחוויות דחייה.
הערכה תכיל:
חוברות מידע לאנשי המקצוע, להדרכת אנשי חינוך, מידעון להורים, משחק פרטני לטיפול בילד הדחוי, משחק קבוצתי לשיפור אקלים כיתתי מרובה בעיות של דחייה, כלי של טיפול בעזרת ציור, סרטוני אנימציה לעבודה עם תלמידים ועוד. 
בצוות הפיתוח:
ד"ר אסנת בינשטוק – רכזת פיתוח הערכה בגף תוכניות סיוע ומניעה בשפ"י
פאבלו אריאל – אמן יוצר בתחום המולטי-מדיה
היידי הלוי - פסיכולוגית קוגניטיבית ומומחית בתחום הניו-מדיה
 

    לפריט זה התפרסמו 14 תגובות

    אשמח חקבל מידע (טלפון או כתובת) היכן ניתן לרכוש את הערכה הנ"ל

    פורסמה ב 02/03/2010 ע״י אסנת ויין

    אשמח לדעת איך אוכל לרכש את החוברת שמדבר על דחייה חברתית

    פורסמה ב 05/09/2013 ע״י שמחה ש

    לכל המעוניין, קבוצת רקפת לבני נוער המתמודדים עם חרדה חברתית https://sites.google.com/site/rakefetgrp/home

    פורסמה ב 25/10/2012 ע״י אדם חשין

    לבלינדה ולאחרים המחפשים חומר על דחייה חברתית,אשמח לעמוד רשותכם בנושא זה.בשנים האחרונות ערכתי שלושה מחקרים שונים בנושא ההשלכות ארוכות הטווח של חוויית דחיה חברתית.בכל מחקרי נמצא, כי לחוויית הדחיה החברתית השלכות שונות של מצוקה פסיכולוגית. מִתסמיני הפרעה פוסט טראומטית, עבור דרך תסמיני דיכאון ועד חרדה חברתית.לא נמצא הבדל בין מי שחוו דחייה חברתית קצרה ובעוצמה "חלשה" לכאורה, לאלו שחוו אותה באופן מתמשך. אלא, עצם ההתנסות בחוויה כן/לא, ייצרה תסמיני מצוקה בהשוואה למי שלא חוו דחייה. זאת, כעבור כ-10 שנים מן האירוע (המחקרים הנם מחקרים רטרוספקטיביים ונעשו על אוכלוסיית בוגרים).אשמח להרחיב, לשלוח חומר ולשתף בתחום ההתערבויות הטיפוליות הנדרשות לעניות דעתי, בטלפון – 052-3964338 או במייל strotem@gmail.comד"ר רתם שטרנברגבי"ס לעבודה סוציאליתהמכללה האקדמית – ספיר

    פורסמה ב 27/01/2012 ע״י רתם שטרנברג

    אשמח לקבל מידע/טלפון היכן ניתן לרכוש חומר בנושא דחיה חברתיתתודה מראש

    פורסמה ב 27/01/2012 ע״י בלינדה בן-עטר-קולטר

    כתובת המייל של גב' אמסלם – amsellem@walla.com

    פורסמה ב 25/12/2011 ע״י רתם שטרנברג

    שלום רב אתי והמתענינים הנוספים בדחייה-חרם חברתי.יש סרטון וידאו קצר, שהוכן על ידי אורלי אמסלם שהיא אמנית וידאו ארט, בוגרת מגמת אומנות-תקשורת במכללת ספיר, הנקרא "אוזני חמור" והמתאר בשלוש דקות קצרות ומרוכזות, את הסבל הנוראשל מי שמרגיש עצמו- חריג/דחוי. (זהו סרט שיכול להתאים גם לתאור סבלם של הלוקים בליקויי למידה).אני מניחה שאורלי תרצה תשלום בעבור סרטה, אך אין לי ספק שהוא יכול לשמש כחומר חינוכי רב-ערך.בהצלחהד"ר רתם שטרנברג

    פורסמה ב 25/12/2011 ע״י ד"ר רתם שטרנברג

    האם אפשר לשלוח לי במייל סרטון בנושא דחייה חברתית לכיתה ד'?אשמח מאוד . אני מחפשת ולא מוצאת לצערי.

    פורסמה ב 25/12/2011 ע״י אתי איזברג

    גם אני אשמח לדעת האם יצאה החוברת והיכן אוכל לרכוש את החוברת?

    פורסמה ב 09/11/2011 ע״י שלומית ב.

    אגם אני שמח לדעת האם יצאה החוברת והיכן אוכל לרכוש את החוברת.

    פורסמה ב 09/11/2011 ע״י שלומית ב.

    גם אני מתענינת לדעת אם כבר יצאה חוברת והכן ניתן להכירהכמו כן, היכן ניתן להשיג את מחקרה של ד"ר בינשטוקתודהרתם

    פורסמה ב 26/02/2011 ע״י רתם שטרנברג

    היכן ניתן למצוא את המחקר המקורי של ד"ר בינשטוק?

    פורסמה ב 31/01/2011 ע״י עדי מ.

    בתפקידי אני יועצת חינוכית בבית ספר יסודי.אני מעוניינת בחומר הקשור לדחייה חברתית. הבנתי שהיתה אמורה לצאת חוברת של המחברת הנ"ל בשיתוף עם עוד גורמים האם החוברת יצאה וכיצד ניתן לרכוש אותה?

    פורסמה ב 26/08/2010 ע״י מירי טרוסטינצקי

    אשמח גם כן לקבל את החוברת.

    פורסמה ב 05/09/2013 ע״י אתי אייזנברג
    מה דעתך?
yyya