דור המסכים לא מבין הרבה בטכנולוגיה
בדירוג אוריינות קריאה דיגיטלית במבחן הבינלאומי פיזה דורגו תלמידי מדינת ישראל במקום 26 מתוך 31 מדינות ה–OECD, הרחק מאחורי מדינות כמו אסטוניה, פולין וסלובניה. אז איך זה שבמדינה שקצב החדירה של מכשירי הסלולר החכמים הוא מהגבוהים בעולם, הנחשבת חדשנית וחלוצה במגמות טכנולוגיות רבות, ומכונה סטארט־אפ ניישן, ההישגים הקשורים באוריינות דיגיטלית כה דלים?
התשובה נעוצה בהבנה מעמיקה יותר של מונח האוריינות הדיגיטלית. אין מדובר ביכולת בסיסית להפעיל ולהשתמש באמצעים טכנולוגיים. אוריינות דיגיטלית היא מונח המתכלל את הכישורים הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים שכוללים שימוש בטקסטים, כלים וטכנולוגיות, חשיבה ביקורתית, יכולת לחבר מסרים ולקיים השתתפות פעילה דרך עבודת צוות ושיתופיות. בעידן דיגיטלי שבו האתגר של התלמידים הוא לתכלל מקורות מידע רבים, לחלץ את המוץ מהתבן הדיגיטלי האינסופי, להשוות וליצור תובנות משמעותיות - המשמעות של היעדר אוריינות דיגיטלית היא בשורה עגומה לבוגר מערכת החינוך בהיבטי תמונת העתיד שלו בתעסוקה, בכלכלה ובחברה.