דורכים על יהלומים , פוטנציאל המצוינות הלא ממומש של ישראל

ד"ר עופר רימון
דימטרי רומנוב


מחקר חדש שערכו לאחרונה ד"ר עופר רימון, ראש מנהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך ודמיטרי רומנוב מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בדק את פוטנציאל המצוינות הלא-ממומש בקרב תלמידי ישראל. מהמחקר "דורכים על יהלומים" עולה כי ההישגים הנמוכים במתמטיקה נובעים מכך שבתי הספר נמדדים על פי שיעור הזכאות לבגרויות ולא על פי פרמטרים של הגשמת יעדים ומצוינות מדעית.

לפי החוקרים, "הסברה הרווחת במערכת הייתה שרק גאונים לומדים ברמה של חמש יחידות לימוד מתמטיקה ופיזיקה, ועל כן במקרים רבים התלמידים והוריהם, בהצעה של צוות ההוראה, העדיפו ש'לא להסתכן'". החוקרים טוענים בנוסף כי "לחלק ממורי המתמטיקה והפיזיקה היה נוח לקבל תלמידים עם כישורים גבוהים - דבר שהוסיף הילה למקצוע ולא הצריך מאמץ להתמודד עם תלמידים מאתגרים יותר".

ענת, מורה למתמטיקה מהצפון, אומרת כי "המסרים שהמנהלים מעבירים למורים הם שצריך 'ללכת על בטוח', ולא נורא שהתלמיד ילמד שלוש יחידות במתמטיקה, העיקר שתהיה לו בגרות מלאה. זה חינוך מעוות, כי במקום שנעודד את התלמידים למצוינות ולהתמודדות עם אתגרים, אנחנו עושים בדיוק את ההפך ומרגילים אותם כבר מגיל התיכון לבינוניות מדאיגה".

ד"ר רימון ורומנוב מציינים במחקרם כי נוכח נתונים אלו הוחלט לפני כשנתיים במשרד החינוך על פיתוח התוכנית "עתודה למצוינות מדעית-טכנולוגית", שמטרתה הגדלת שיעור תעודות הבגרות האיכותיות ל-20% עד שנת 2020.

למחקר

ראה גם :

משוואה עם שברים: כך צנח מקצוע המתמטיקה


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מיותר לציין, שזה נכון לפי המחקר שערך ד"ר עופר רימון ובאמת יוצא דופן שהוא יוצא ועושה משהו כזה, זה מדהים!כבר הוכח שוב ושוב בעולם, שהשיטת חינוך שלנו הורג יצירתיות.מי שמעניין אותו על החינוך טוב יותר לילדים כדאי שיראה את הסרטון הידועהאם בתי הספר הורגים את היצירתיות?" – דברים שנשא סר רובינסון בכנס 'טד' קליפורניה, ויחשוב על אפשרויות אחרות של חינוך (כמו חינוך אלטרנטיבה שהיא יקרה יותר, אך בסופו של הדבר משתלמת הרבה יותר לטווח ארוך ובתור נכס אמיתי למשפחה, מאשר חינוך זול וחינם (ציבורי).

    פורסמה ב 20/09/2012 ע״י איתן דרורי
    מה דעתך?
yyya