דוגמאות לקבוצות דיון בהם המורים מעודדים למידת עמיתים

 
בית הספר הניסויי מבואות הנגב הוא אחד מבתי הספר החדשניים ביותר בישראל הן מבחינה דרכי ההוראה והן מבחינה היישום החדשני של פדגוגיה דיגיטלית בבית הספר .

התכנית לחדשנות חינוכית של ביה"ס מבואות הנגב מופעלת ברציפות כבר משנת 2007 ויוצרת אינטראקציה רבה בין מורים ולומדים וכמובן מגבירה באופן משמעותי את המוטיבציה של התלמידים בביה"ס. ביסוד התוכנית עומדים שלושה מרכיבים שמשלימים זה את זה: פדגוגיה מתקדמת, חינוך סביבתי כולל, וטכנולגיה דיגיטאלית .

התוכנית חלה על כל הכיתות בבית הספר. מבואות הנגב הוא בית הספר הראשון בישראל שאיגד את שיטת אשכולות למידה יחד עם שיטת הטכנלוגיה הממוחשבת, ויצר תוכנית חלוצית ראשונה מסוגה.

ארגון הלמידה

הלמידה מאורגנת באשכולות, המקנים למורה יותר שעות בכל כיתה בה הוא מלמד, וגמישות בחלוקת הזמן של ההוראה.

חומרי למידה

חלק מתוכניות הלימודים הן תוכניות פרי פיתוח בית ספרי, שנכתבו בידי המורים על בסיס תוכניות הלימודים המאושרות על ידי משרד החינוך וחלקן אף מובילות לבחינות הבגרות הרגילות. וזאת על מנת ליצור תכנית לימודים המאורגנת בצורה יותר רלוונטית לתלמידים ולהתאים לתפיסה הפדגוגית הרצויה.

לצד ספרי הלימוד תלמידים נחשפים למגוון רחב של מקורות מידע. מקורות המידע הנוספים נחלקים לשלושה סוגים עיקריים: מקורות ראשוניים, מקורות "אותנטיים" ומקורות מגוונים להוראה. מקורות ראשוניים הם אלה בהם המידע המוצג אינו מעובד לצורכי הוראה לבית הספר: חוק, מפה, וכן הלאה. המקורות האותנטיים הם מקורות המכילים עיבוד והצגה מפורשת של מידע אך אינם מיועדים באופן מקורי להוראה, בעלי קיום עצמאי ברשת האינטרנט או ב"עולם האמיתי": סרטון ביוטיוב, דיווח חדשות, כתבה באתר ממשלתי וכן הלאה. המקורות המגוונים להוראה הם מקורות שעובדו לצורך הוראה על ידי גופים שונים) מכון ויצמן, מט"ח, תוכניות
לימודים וכו' .

מקור וקרדיט: סיכום פרוייקט למידה מהצלחות - בית הספר הניסויי "מבואות הנגב", קיבוץ שובל, שינוי פדגוגי כולל לקראת הוראה ולמידה חדשנית. מורים יוצרים הוראה אחרת ספטמבר 2011 , מכון כרם

במסמך המצורף כאן ניתן לראות את דרכי ההוראה של המורים בסביבה מתוקשבת , דרכים בהם המורים בביה"ס מבואות הנגב מעודדים למידת עמיתים.
"השימוש בקבוצת הדיון באופן פעיל, שבו המורה מעלה הנחייה והתלמידים מגיבים לחבריהם, לרוב על פי דרישת המורה, נפוץ יותר בכיתות הנמוכות, ז' ט'. במקרים - כאלה לרוב מדובר בהעלאת מטלה לביצוע, תרגול של מיומנות או תוכן חדש שנלמד בכיתה. למשל בסביבת הבעה ניתנה לתלמידים הנחייה להעלות את הפסקאות שיחברו ולהגיב לחבריהם. נראה כי הפורמט מאפשר לתלמידים לתרגל צורת התנסחות וירטואלית, אותה הם רוכשים בתהליך הלמידה, בכיתה ובקמפוס הווירטואלי,"


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    אשמח חומר בנושא למידת עמיתם בחינוך הסביבתי

    פורסמה ב 29/05/2018 ע״י אסרף
    מה דעתך?
yyya