גיוס מורים: גורמי חיזוי נכונות תלמידי תיכון להיות מורים

Christiansen, S.S. et al., (2019). Teacher recruitment: Factors that predict high school students' willingness to become teachers. Education Sciences, 9, 282-296

המלצות

● לקראת סיום בית הספר התיכון, חשוב לעודד תלמידים לשקול את מקצוע ההוראה כקריירה

● על המחנכים לנסות לזהות את הפוטנציאל הגלום בתלמידים שמתעניינים במקצוע ההוראה, ולסייע בהכוונתם אל עבר מסלול מקצועי זה. זאת, בעיקר באמצעות שיחות אישיות.

● בישראל, עם תום המסגרת הצבאית, יש להגיע אל החיילים המשתחררים, ולהציג בפניהם מסלולי הוראה פוטנציאליים. למשל, באמצעות ימי עיון וכנסי משתחררים.

חשיבות משיכת תלמידי תיכון למקצוע ההוראה

מבין שלל הגורמים למחסור במורים, מדאיג ביותר להבחין בירידה התלולה במספר הנרשמים ללימודי הוראה. לראייה, מאז 2010, חל פיחות של 35% במספר הנרשמים למסלולי הוראה בארה"ב. זאת, בזמן ששיעור ההרשמה הכללי למכללות ואוניברסיטאות סימן ירידה של 3% בלבד.

כיצד תופסים תלמידי תיכון את מקצוע ההוראה?

שאלון עליו השיבו 264 תלמידי תיכון בארה"ב הצביע על תפיסות דו-משמעיות לגבי מקצוע ההוראה. מחד גיסא, התלמידים העריכו את תחושת השליחות של המורים וסיפרו כי הם יודעים להטות אוזן קשבת, להעניק פידבק חיובי, להנהיג את הכיתה ולתרום לזולת. מאידך גיסא, הם טענו שהחברה אינה מכבדת מורים, שיחס התלמידים למורים אדיש או מזלזל, שמורים נאלצים להתמודד עם בעיות משמעת רבות ושהמקצוע אינו מציע שכר גבוה.

האם ועד כמה תלמידי תיכון רואים עצמם כמורים לעתיד?

בקרב התלמידים שהעידו על עצמם שהם שוקלים את ההוראה כקריירה, נמצאו המאפיינים הבאים:

  • תחושת מסוגלות עצמית גבוהה ואמונה ביכולתם להיות מורים טובים.
  • יחסי אנוש טובים.
  • תחושה שהקהילה מעריכה את העוסקים במקצוע ההוראה.
  • נטייה לפעלתנות בתחומי תרומה קהילתית ומחויבות חברתית.
  • קבלת עידוד מהסביבה הקרובה להיות מורים (למשל, מהורים, אחים, בני משפחה, מורים בבית הספר או מדריכים בתנועת נוער).

לבסוף, נמצא כי תלמידים מצטיינים דחו מכל וכל את ההוראה כנתיב קריירה. בהקשר זה, החוקרים מסבירים כי מורים ניחנים, במקרים רבים, בחוזקות סוציולוגיות ותקשורתיות, ולא בהישגיות אקדמית ומדעית. שכן, עבודתם כוללת אתגרים חברתיים וניהוליים רבים, כמו: הבנת נפש התלמיד, הטלת משמעת, ניהול כיתה, תקשורת עם הורים וכדומה. בנוסף, חשוב להדגיש כי לפתחם של תלמידי תיכון מצטיינים, בעיקר במקצועות המתמטיקה והמדעים, מגיעות הזדמנויות אקדמיות ומקצועיות אטרקטיביות בהרבה.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

חמש דרכים למשוך מורים איכותיים

מה חשוב לדור המילניום: מדריך להשראה, תמיכה ושימור של דור המורים החדש

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya