גיא לוי : הילקוט הדיגיטאלי של מט"ח

 בכנס מו"ח קיץ 2010 ,שנערך ב11 ביולי 2010 הציג גיא לוי את פרויקט הילקוט הדיגיטאלי של מט"ח. מדובר על  מיזם חדש של המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) המאגד את כל התכנים הנחוצים למורה, להוראה ולתלמיד ללמידה מכל מקום ובכל זמן.
העשור השני של המאה ה-21 צופן בחובו שינויים מרחיקי לכת בשוק העבודה המקומיוהבינלאומי, שידרשו כישורים ומיומנויות חדשים, כגון - יצירתיות, יכולת פתרון בעיות, תקשורת בין אישית ועבודת צוות, גמישות וכושר הסתגלות מהיר, ניהול עצמי, פיתוח עצמי וחשיבה מערכתית. מעצמות עולמיות בעולם משקיעות היום משאבים רבים בהתאמת מערכותהחינוך שלהן לדרישות המאה ה-21 כמנוף לצמיחה ולהבטחת עתידן. תקשוב מערכתי של בתי הספר המבוסס על שינוי סביבת ההוראה והלמידה ופיתוח ההון האנושי של המורים והתלמידיםהוא לפיכך המפתח להכנת התלמידים לחיים במאה ה-21 ולהצלחה בכלכלה הגלובלית.
הילקוט דיגיטלי מיועד גם למורה וגם לתלמיד. כשהרעיון הכללי הוא, שכל ספרי הלימוד יהיו על המחשב, ואז, כמובן, קודם כל, הם נגישים ומאפשרים עיבוד המידע בצורה דיגיטאלית,  אבל, הילקוט הדיגיטלי הוא הרבה יותר רחב, כי הוא מאפשר נגישות למאגרי מידע שיש רבים מאוד ומתוקפים, וטובים, שהוכנו עבור מערכת החינוך, הוא מאפשר את השתלמויות המורים כולל הרצאות, כולל הרצאות עבור תלמידים, הוא מאפשר לאגם יחד את כל המשאבים הדיגיטאליים להוראה משמעותית.
סביבת הלמידה של הילקוט הדיגיטאלי כוללת את המרכיבים הבאים :
א.     פורטל בית ספר
ב.     קהילות ברשת
ג.      ספרים דיגיטאליים ( הליבה של סביבת הילקוט הדיגיטאלי)
ד.     תכנים מקוונים
ה.    פיתוח מקצועי של המורים
 
הפורטל הבית הספרי שפיתח מט"ח מבוסס על סביבת MOSS   של מיקרוסופט. המערכת הותקנה כניסוי בביה"ס נעמי שמר בפ"ת  והיא מהווה סביבה דינאמית ומעודכנת של ניהול כל תכני הלימוד של ביה"ס.
גיא לוי הדגיש בהרצאתו כי ספר הלימוד הדיגיטאלי (כותר – ספרי לימוד דיגיטאליים של מט"ח) הוא המוקד של פרויקט הילקוט הדיגיטאלי.
 זהו הדור השלישי של ספרי הלימוד. לספר הלימוד הדיגיטאלי של כותר משולבים מיומנויות מידעניות כגון חיפוש ועיבוד מידע. ניתן לבצע חיפוש מלא על כל הטקסטים בספרים בכלל ובספר הספציפי בפרט. גם המיומנויות של אוריינות ויזואלית  באות לידי ביטוי כאן .  הקריאה של הטקסט שונה ומאתגרת יותר . התלמיד יכול, אחרי איתור הפריט או התוכן הספציפי להגדיל את התוכן/הטקסט, לקבל המחשה לנושאי הלימוד באמצעות קישור לסרטי וידאו באינטרנט ( במערכת  YOUTUBE ) .
חשיבות ההקשר הנושאי :  צוותי התוכן של מט"ח איתרו וקישרו מאות סרטי וידאו מתאימים לתכנים של ספרי הלימוד הדיגיטאליים בכותר.  בהרצאה בכינוס מו"ח  הדגים גיא לוי חיפוש על נושא "הצהרת בלפור" בספר, כאשר צוות מט"ח הוסיף באותו הקשר , גם הרצאה מצולמת של  8 דקות ע"י פרופסור אביבה חלמיש המסבירה בוידיאו מצולם היבטים שונים של הצהרת בלפור.
התאמת המידע לתלמיד ( פרסונליזציה ) – אחרי זיהוי אישי של התלמיד במערכת כותר , הספר הופך להיות עותק דיגיטאלי פרטי של התלמיד כאשר בעותק זה שמורים ההערות המסומנות של התלמיד (פתקיות דיגיטאליות) כאשר עלעל וקרא בספר הדיגיטאלי.   עפ"י תכנית הפיתוח הרב-שנתית , החל מאוגוסט 2010 יוסיפו אנשי הפיתוח של מט"ח עורך תוכן דיגיטאלי  ידידותי שישולב במערכת כותר והספרים הדיגיטליים .
תלמיד יכול בעותק הדיגיטאלי לכתוב הערות, ליצור פתקיות דיגיטליות. ניתן בעקרון ליצור פתקית דיגיטאלית אישית או פתקית כיתתית ( ע"י המורה או קבוצת תלמידים) . ניתן יהיה תוך שנה גם ליצור גם דוח-שיח דיגיטאלי של תלמידים סביב קטע תכני בספר הדיגיטאלי. ספר הלימוד, הופך להיות , אפוא, לסביבת למידה אינטגרטיבית.
 החל מספטמבר 2010 התלמיד יוכל גם לבצע חיפוש מסונן מותאם של כל הסיכומים/פתקיות שלו שסימן בספר הדיגיטאלי.
 
לסיכום, הילקוט הדיגיטאלי של מט"ח  מציע באריזה אחת את כל מרכיבי ההוראה והלמידה, יוצר אינטראקציה אמיתית עם עולם המידע ומשמש תשתית לפיתוח המיומנויות של המאה ה-21
ראה גם :
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya