גוגל דוקס ככלי עזר למורים ליצירת פורטל כיתתי באינטרנט -תמונת מצב 2010

השיפורים ביישום של גוגל דוקס בשנה האחרונה הופכים אותו לכלי עזר יעיל וידידותי למורים המבקשים להקים פורטל  שיתופי באינטרנט לכיתה שלהם , ואכן היקף השימוש של מורים בארה"ב ביישום של גוגל דוקס הולך וגובר. היישום של גוגגל דוקס נותן מענה להקניית מיומנויות המידענות והאוריינות הבאות: עבודה משותפת (collaborate)  , שמירה ואגירת מידע, ביטוי עצמי של רעיונות , כתיבה ושיפור יכולת הכתיבה.
שירות ניהול המסמכים המקוון של גוגל ( גוגל דוקס) מאפשר למורים להעלות מסמכים ולעבוד איתם בשיתוף עם אחרים . מורים בבתי ספר יכולים להשתמש בגוגל דוקס כדי לכתוב מטלות מקוונות ולהעלות אותן לאתר משותף שבו כל תלמידי הכיתה יכולים לצפות באינטרנט ולהוריד את המסמכים למחשב שלהם. למעשה , המורה יכול לנצל את התכונות של גוגל דוקס כדי ליצור פורטל כיתתי משלו באינטרנט .
גוגל  דוקס מציע אפשרויות של עריכת מסמכים על ידי משתמשים רבים. מה שיאפשר לא רק לבעל האתר אלא בעצם לכל מי שבעל האתר נותן לו הרשאה לערוך קבצים מסוימים.
מה אפשר לעשות עם גוגל דוקס ואיך עושים את זה ? , אסתר ברזילי , עלון למורי הביולוגיה  מס' 181  תש"ע . (מצורף כקובץ בצד שמאל)
עבודה על מסמך מבלי להיות מחובר לאינטרנט
גוגל מתקדמת לקראת הפיכת השירות המקוון Google Docs למתחרה רציני ב"אופיס" של מיקרוסופט: החל מאפריל 2008 ניתן להשתמש בשירותי גוגל-דוקס גם מבלי להיות מחובר לרשת.הפיצ'ר מאחסן עותקים של המסמכים המקוונים על מחשבו של המשתמש, ומאפשר לו לבצע בהם שינויים גם כאשר אין חיבור אינטרנט זמין. בפעם הבאה שבה המשתמש מתחבר לאינטרנט, המסמכים מתעדכנים באופן אוטומטי ומסתנכרנים עם העותק שנמצא בשרתי גוגל. הדבר מתאפשר באמצעות Google Gears, פלטפורמת קוד פתוח שגוגל הציגה לפני יותר משנה. את התוכנה ניתן להוריד חד-פעמית כתוסף לדפדפן אינטרנט אקספלורר או דפדפן פיירפוקס.
ראה הנחיות מפורטות ויעילות שפורסמו באתר NRG מעריב על שמירת קבצים תואמי WORD בגוגל דוקס
מיומנויות ארגון וכתיבה
באמצעות היישום של  GOOGLE  DOCSניתן ללמד את התלמידים לפתח את יכולות הארגון המידעניות שלהם. התלמידים לומדים את עקרון עץ-הנושאים וכיצד לארגן תיקיות נושאים לאחסון המטלות שקיבלו בכיתה או תכנים עפ"י נושאים. לכל תלמיד יש תיקייה משותפת עם המורה. כל טיוטות עבודות הפרויקטים של התלמידים ( או מטלות ההגשה ) מאוחסנות בתיקיה שיתופית של הכיתה הנגישה למורה ולכל התלמידים.
כך למעשה, הופך היישום של  google docs  לפורטפוליו ממוחשב ( תלקיט) . כמו כן , מחזיקים ומתעדים התלמידים תיקיה רק שלהם עם כל טיוטות הכתיבה וביבליוגרפיה שאספו.
 ראה גם : יצירת שיתופיות ודינמיקה של שיתוף בין תלמידי הכיתה באמצעות גוגל-דוקס
 
מהות הכתיבה והשימוש בגוגל דוקס
תיקונים ועריכה מחדש של מסמכים הן פעולות מהותיות בכל תהליך כתיבה ומבחינה זו מאפשר הגוגל דוקס למורה ולתלמידים לעבוד במשותף על חיבורים , סקירות ומאמרונים שכותבים התלמידים. מבחינה זו גוגל דוקס מאפשר עבודה שיתופית על מסמכים ותיקונים על ידי כמה תלמידים עמיתים השותפים לאותו אתר ייעודי של גוגל או לחלופין על ידי קבוצת מורים עמיתים העובדת על מסמכים שונים הנוגעים לעבודתם המקצועית . ראה נייר העבודה בנושא (באנגלית) :
Teach Collaborative Revision with Google Docs
כתיבה כתהליך שיתופי – נייר עמדה בארה"ב
הפצת סקרים בקרב התלמידים באמצעות גוגל-דוקס
 
 
לא מעט מורים כבר עובדים בישראל עם גוגל דוקס
יש כבר קבוצות מורים בדרום הארץ
 ( אשקלון, לדוגמא) שעובדות במשותף על מסמכים באמצעות גוגל דוקס .
יש דיווחים מרשת התקשוב החינוכית צפונט על סדנאות למורים בבתי הספר בצפון שנועדו להטמיע את השימוש בגוגל דוקס בכיתה
מטרות הסדנה למורים
  1. להכיר בפוטנציאל המצוי בכלים של גוגל דוקס לתהליכי למידה והערכה בקרב תלמידים.
  2. לכתוב מסמך משותף באמצעות גוגל דוקס
  3. להכין מצגת משותפת באמצעות גוגל דוקס
  4. לבנות שאלון/סקר/מבדק באמצעות הטפסים של גוגל דוקס
  5. לתכנן משימה לתלמידים באמצעות אחד הכלים שהכרנו במפגש זה:
    מסמך משותף, מצגת או טופס
 ראה גם :
הנחיות טכניות :
ניתן להפוך התפריטים של גוגל דוקס לעברית :נכנסים לגוגל דוקס ובוחרים ב Settings יש שם אפשרות לבחירה שפה ופשוט בוחרים ב :Hebrew שומרים והגוגל דוקס שלכם בעברית


 

    לפריט זה התפרסמו 7 תגובות

    אין הערות

    פורסמה ב 31/10/2010 ע״י רבקה מועלם

    מדוע אין בסקירה השוואה ל LIVE@EDU ברמת התכולה והפונקציונליותמהי דעתך, האם אחד הכלים עולה על השני?

    פורסמה ב 01/01/2011 ע״י דפנה זליג

    שלום,לא ניתן להשוות בין התוכנות . גוגל דוקס היא תוכנה שיתופית חינמית לניהול מידע ואילו live&edu היא תוכנה מסחרית מסוג LMS

    פורסמה ב 01/01/2011 ע״י עמי סלנט

    תיקון קטן: לייב של מיקורסופט ממש לא LMS, רחוק מכך. במקור היא רשת חברתית חינוכית, והקומבינה מנצחת (לכאורה) עםה אופיס לייב (החלופה לדוקס של גוגל) – על הניר היא הפתרון האןלטימטיבי להוראה-למידה שיתופית. בפועל המימוש המסורבל להפליא, אי היציבות של המערכת (כשכל מספר חודשים משתנה), הוצאה והכנסת כלים באופן שרירותי ואפילו אלים (למשל הוצאת הבלוגים משם), הפכו את המערכת לחוכה ואיטלולה, כשלמעשה, כיום, ינואר 2011, באופן מעשי היא רק דואר אלקטרוני ודיסק מקוון (אחסון ושיתוף קבצים ברשת). שאר הכלים המאד משמעותיים ואיכותיים, עומדים כאבן שאין לה הופכין (לפחות לאי-שימוש בהם בארץ).עם זאת, לא הייתי מבטל מערכת זאת, שאולי תקום מן הקרשים, כשהפוטנציאל שלה להיות רשת חברתית לצרכי חינוך מאד ממשי וחם. יש בהחלט מקום לסקירה מקיפה על הלייב של מיקרוסופט, אך יש להמתין שהם יתעשתו, יעברתו הכל, ייצבו את המערכת (ויכריזו שלא יכניסו בה עוד שינויים לתקופםת מה…) וזה עשוי להיות פתרון יוצא מן הכלל לחינוך. אך אם מקירוסופט תמשיך בזיגזג הזה – תצוך זלזול גמור במשתמשי המערכת, אז לא יצא מזה כלום, ושום חוזה עם הממשלה לא יציל אותה מתהום הנשיה של המערכות שאיש לא משתמש בהם…

    פורסמה ב 02/01/2011 ע״י אברום רותם

    אברום תודה, האם דבריך מתייחסים גם לפרויקט יונת דואר של משה"ח או ששם המצב שונה?האם בגוגל דוקס קיימות יכולות עריכת המסמך של מיקרוסופט? (ביבליוגרפיה, אינדקס ענינים, אינדקס תרשימים… הערות…)?

    פורסמה ב 03/01/2011 ע״י דפנה זליג

    הי דפנה. לא ראיתי במו עיני, אך ממה שהבנתי (ואשמח אםפ מישהו ישלים/ יעדכן) יונת דאר זה בעצם לייב-אי-די-יו של מיקרוסופט, כשהדגש הוא על דאר אלקטרוני לכל סגל החינוך הארץ ותלמידיו, כמו גם דיסק מקוון ("skydrive") לשמירה ושיתוף קבצים.גוגל דוקס תואם במידה כזו או אחרת וורד, אך הוא לא וורד… כיום אפשר לשמור בו גם קבצים כקובץ וורד וליבא קובץ וורד ולהפכו לדוקס. מי שרוצה ביבלוגרפיה, תוכן עיניינים, אינדקס תמונות/ טבלאות שיעבוד על וורד… בזה כוחו הגדול ולא רנאה שמישהו ישקיע ויחקה וורד אחד לאחד, אלא רק בטכסט וטבלאות- השימוש הנפוץ.

    פורסמה ב 03/01/2011 ע״י אברום רותם

    שלום אברוםתודה, המכתב הגיע לידי וגם השתתפתי בהשקה ביום ה' האחרון,תודה על תשובותיך, אני מניחה שנגלה את התשובות לכל שאלותינו בהמשך.

    פורסמה ב 04/01/2011 ע״י דפנה
    מה דעתך?

מורה נוסף בארה"ב מדווח על ההתנסות החיובית שלו בכיתה עם גוגל דוקס
מורים בארה"ב מדווחים על השימוש שלהם בגוגל דוקס לשיפור הכתיבה של התלמידים ולהפעלתם בלמידת חקר .
גוגל דוקס – בקרוב גם ב-iPad ובאנדרואיד
ניהול ידע שיתופי של מורים בביה"ס בנית מאגר התנסויות מועילות מקצועיות שעברו סינון ובקרה בבית הספר  , פורסם על ידי סאטי חלאילה
 ראה גם :
דרכים מעניינות להפעלת כיתה בסביבת מערכת Google docs
גוגל דוקס ושימושיו האפשריים במערכת החינוך – לקט מקורות מידע
מה אפשר לעשות עם גוגל דוקס ואיך עושים את זה ? , אסתר ברזילי , עלון למורי הביולוגיה  , תש"ע .(קובץ מצורף בצד שמאל)
לגרסה החדשה של גוגל דוקס יש השלכות על העבודה החינוכית
הנחיות טכניות :
ניתן להפוך התפריטים של גוגל דוקס לעברית :נכנסים לגוגל דוקס ובוחרים ב Settings יש שם אפשרות לבחירה שפה ופשוט בוחרים ב :Hebrew שומרים והגוגל דוקס שלכם בעברית
אתר גוגל דוקס באינטרנטסרטון המסביר היטב כיצד להשתמש בגוגל דוקס ( כולל כיתוב בעברית)ראה טיפים באנגליתריכוז מדריכי עזר המסבירים כיצד להשתמש בגוגל דוקס .Google Docs Tutorialsדוגמא למסמך של מורה שנכתב בגוגל דוקסהסבר ב-10 סעיפים על העבודה עם גוגל דוקס.לעזוב את אופיס: המדריך השלם ל-Google Docs

 

yyya