בתי ספר מקוונים: סיפור עם מוסר השכל

Saultz, A. & Fusarelli, L.D. (2017). Online schooling: A cautionary tale. Journal of School Choice, 11, 1, 29-41

מאמר זה בוחן בעין ביקורתית את תפקודם של בתי ספר מקוונים בארצות הברית. החוקרים רואים בהוראה מקוונת תופעה בעלת פוטנציאל כביר, אך מבוזבז, שהתפשטה ללא פיקוח הולם. לטענתם, רוב המתכנתים והמנהלים שהקימו בתי ספר מקוונים נכשלו במשימתם בגלל מחסור במימון, כשל במערכות המידע וחזון חינוכי מעורפל.

שיטת לימוד זו יכולה לאפשר לתלמידים מצטיינים להתקדם במסלולים אישיים, לתלמידים מתקשים לערוך חזרות ולעמוד בקצב ולשאר התלמידים לחקור נושאים שאינם מלומדים בבתי הספר הממלכתיים. בנוסף, השיעורים המקוונים זולים יחסית, מציעים כמות בלתי-מוגבלת של משתתפים וניתן להרחיבם למגוון כיוונים.

עם זאת, בתי ספר מקוונים טומנים בחובם מגבלות ואתגרים. למשל:

נוכחות ונשירת תלמידים: בדרך כלל, בתי הספר המקוונים מאופיינים באחוזי נשירה גבוהים מאוד, מה שגורם לחשש וסלידה מצד מפקחי מחוזות.

כסף: ברוב המדינות בארצות הברית, מוסדות החינוך ממומנים בהתאמה לכמות התלמידים הרשומים. אולם, בתי ספר מקוונים, אשר סובלים מהיעדרויות רבות ונשירת תלמידים, מאתגרים את יכולת מערכת החינוך הממשלתית לממנם.

בקרת איכות: בהשוואה למערכת החינוך הפרטית והציבורית בארצות הברית, תלמידי בתי ספר מקוונים מתאפיינים בממוצע ציונים נמוך, בשיעור נמוך של מסיימי לימודים ובאחוז גבוה של נשירה.

אחריותיות (Accountability): תנאי הקבלה הנמוכים והגישה הפתוחה שמציעים בתי הספר המקוונים גורמים לדאגה במערכת החינוך האמריקאית. שכן, תהליכי הפיקוח על בתי הספר האלו מוגבלים בשל הנטייה לגוון ולהרחיב תוכניות לימוד ללא פיקוח. כמו כן, בתי הספר המקוונים מושכים הן תלמידים שהושעו ממסגרתם החינוכית והן תלמידים שמעוניינים ללמוד נושאים שאינם מוצעים במחוז הלימוד שלהם. כתוצאה מהשילוב הקוטבי הזה, של תלמידים מתקשים לצד תלמידים מצטיינים, בית הספר המקוון מתקשה להתאים לתלמידיו את תוכנית הלימודים ומערכת החינוך מוגבלת בהערכת הישגיות בתי הספר המקוונים.

עם מבט לעתיד, החוקרים ממליצים לקובעי המדיניות במערכת החינוך ליצור מערכת מימון המותאמת לבתי ספר מקוונים, להקים מנגנון קפדני ומתוחכם של בדיקת נוכחות תלמידים, להעלות את רמת השיעורים ולהגביר את הפיקוח המוסדי.

לתקציר באנגלית

לקראת בית ספר מקוון

 קורס פסיכומטרי מקוון – חקר מקרה


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    שמי עדי ברגר רם.
    אני מורה לעברית כשפה שנייה בעלת ניסיון של למעלה משלושה עשורים בהוראת עברית באולפנים, במסגרת חינוך מבוגרים של משרד החינוך. מפתחת תכני לימוד מקוונים בתחום תרבות ושפה. מחברת ספר הלימוד "מפתחות לעברית" לרמות א'-ב'.
    כיום מנהלת אולפן אינטרנטי עברית לנוער, מבוגרים ולפנסיונרים ברמות מתחילים-מתקדמים. במסגרת שיעורים פרטניים וקבוצתיים.
    שנת הקורונה זימנה אלינו את המרחב המקוון, כיום אני מאמינה שניתן במידה רבה על ידי התאמה מדוייקת של מטרות הלימוד, תכנים ואמצעים דיגיטליים ללמד באיכות גבוהה ולהביא את התלמידים להישגים גבוהים.
    כפי שהמאמר הזה מציין, נדרשת השקעה לא מבוטלת של יצירת תשתית תומכת עבור התלמידים וכן ליווי ופיקוח קפדני על איכות ההוראה.
    אשמח להיות איתכם בקשר, ללמוד מכם ולתרום מניסיוני .
    בברכת בריאות איתנה
    והצלחה
    עדי ברגר רם

    פורסמה ב 15/01/2021 ע״י עדי ברגר רם
    מה דעתך?
yyya