בתי ספר בנהול עצמי: מבט בין-לאומי

מקור: ירושלים: מחלקת הפרסומים, משרד החינוך, 2003

מטרת הספר להוסיף על הידע ההולך ומתגבש בעולם החינוך בעניין שיטת הניהול המתקדמת הרואה בבית הספר מקור סמכות ואחריות לתוצאות הלמידה. הספר יצא לאור בעת ובעונה אחת הן בעברית והן באנגלית. הידע המוגש לקורא בספר זה הוא חלק מתהליך מצטבר וצומח. הוא עשוי לשפוך אור על יכולתו של בית הספר להגדיל את האפקטיביות שלו בשיפור הישגיו. ככל שהידע על ניהול בתי ספר הולך ומעמיק, מתבררת גם המורכבות בניהול המוסד החינוכי הבודד. מורכבות זו מתגבשת לכלל תורת ניהול רחבה ורבת פנים וחושפת את הרבדים והשכבות הרבים בעבודה במוסד חינוכי ובניהולו. ספר זה אינו עוסק בצדו האחר של המטבע – ניהול מערכת חינוך מנקודת מבט של המרכז – ואינו עוסק בתפקיד המדינה, המחוז או רשות החינוך המקומית.הספר עוסק ב'איך'- בהגברת ההבנה למורכבות ניהול בית הספר, והוא מדגיש את ההתבוננות פנימה אל תהליך העבודה הבית ספרי. כדי לאפשר את יישום תיאורית הניהול העצמי של בתי הספר צריך להבטיח שיתגבשו ויתרחבו גם התיאוריה והפרקטיקה של תפקיד המרכז (המדינה, המחוז, רשות החינוך המקומית) לכלל תורת ניהול שלמה המגלמת את שני צדיו של המטבע, שתי מערכות ניהול שלובות זו בזו ותלויות האחת ברעותה.

הספר מחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון מתמקד בגיבוש תפיסות התאוריה של ניהול עצמי של בתי ספר, החלק השני מתמקד במשמעת בתפיסת המנהיגות החדש ובתנאים להיותה אפקטיבית יותר, והחלק השלישי מציג את הנעשה במדינות שונות, והוא עוסק בין היתר במתח הכרוך ביחסי הגומלין שבין המרכז לבתי הספר העוברים לניהול עצמי. הספר נולד בעקבות כינוס בין-לאומי ראשון שהתקיים בישראל בנושא בשנת 2001. מקצת הכותבים בספר זה הציגו את עבודתם ואת ממצאי מחקריהם לפני באי הכינוס.

פרקי הספר

חלק א'- תאוריה

חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה ואינדיבידואליזציה

יין צ'אנג צ'נג              

בית הספר בניהול עצמי כארגון אינטלגינטי

יצחק פרידמן                 

תאוריית למידה בבית הספר בניהול עצמי

בריאן ג' קולדוול              

חלק ב' – מנהיגות

מושגים חדשניים לקידומן של תרבויות בית ספר אפקטיביות: מנהיגות בזכות ותרומה מבחירה

ויויאן ויליאמס               

חזון ארגוני בבתי הספר בניהול עצמי: מהלכים על חבל דק

אדם ניר ורונית בוגלר             

חלק ג' – הדינאמיקה של בית הספר בניהול עצמי

פיתוח בתי ספר בניהול עצמי באנגליה: שילוב בין בחירה מקומית לפיקוח מרכזי

רוזלינד לבצ'יץ               

בתי ספר בניהול עצמי: הניסיון האמריקני בפרספקטיבה היסטורית

מייקל ו' קירסט              

מניסוי חינוכי למדיניות חינוכית: מעבר בתי ספר בישראל לניהול עצמי

עמי וולנסקי                

ההלכה והמעשה בניהול עצמי של בתי ספר ואפקטיביות בית ספרית: נקודת מבט בין-לאומית

יין צ'אנג צ'נג               

על העורכים:

ד"ר עמי וולנסקי – לשעבר סמנכ"ל לענייני תכנון מדיניות והערכה במשרד החינוך. ד"ר וולנסקי מלמד בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב ומחקריו עוסקים בתהליכי מרכוז וביור במערכת החינוך, במדיניות ההשכלה הגבוהה ובאפקטיביות של בתי הספר. הוא יזם שינויים מערכתיים ובהם את המעבר לבתי ספר בניהול עצמי בישראל, תהליך שאותו הוא גם מוביל. שימש יועץ לענייני השכלה גבוהה לארבעה שרי חינוך.

פרופסור יצחק פרידמן – מנהל מכון הנרייטה סאלד- המכון הארצי למחקר במדעי ההתנהגות ואחד החוקרים הוותיקים בו. פרופסור פרידמן מלמד חינוך ופסיכולוגיה ארגונית בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי המחקר העיקריים שלו: היבטים פסיכולוגים וארגוניים של ההוראה, האווירה והתרבות של בית הספר, הכשרת מנהלים, הערכה ומדידה. 


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    האם הספר עוסק גם בטיפול במורים???

    פורסמה ב 06/12/2007 ע״י וולף איריס

    ערב טוב האם אני יכולה לקנות הספר ? ואיפה ?

    פורסמה ב 19/11/2015 ע״י הונידה שדאפנה
    מה דעתך?
yyya