בתי ספר באנגליה ניצבים בפני 'בריחת כישרונות' בעקבות ירידה תלולה במורל המורים

 

Boffey, Daniel. "Schools 'face talent drain' as morale of teachers dives", The Guardian; May 12, 2012.


למרות תנאי השכר הגבוהים המשולמים למורים בבריטניה , המערכת החינוכית שם הביאה למשבר מורלי בקרב המורים . יותר מכך ניתן ללמוד כי דגש יתר על סטנדרטים חינוכיים ומעורבות ממשלתית מעיקה בבתי הספר יכולים לגרום למצב משברי בקרב המורים בשדה .

סקר מאיגוד המורים הגדול ביותר באנגליה (NASUWT) חושף שכמעט חצי מ-230,000 חבריו שקלו פרישה בשנה האחרונה. יותר משליש מהחברים אמרו שאינם מאמינים שהם מוערכים כאנשי מקצוע וחצי אמרו שהסיפוק מעבודתם ירד בשנה האחרונה. נתונים אלו מתפרסמים סמוך להתערבות ממשלתית להגברת רמות הניידות החברתית באמצעות שיפור בתי הספר הציבוריים. האיגודים מתריעים על כך שההתערבות עלולה להוביל לעזיבה המונית של מקצוע ההוראה.

התוכנית כוללת מימון של 2,100 בתי ספר תיכוניים אשר יספקו לימודי קיץ אינטנסיביים לתלמידים מתקשים. הלחץ על המורים מתבטא במטרות קשות יותר, מערכת דירוג חדשה המאיימת על מרבית בתי הספר, פחות גמישות בהסמכות הנדרשות ואפשרות של שכר אזורי ותלוי ביצועים. מורים רבים התלוננו גם על תנאים מזניחים בבתי הספר אשר הם מלמדים בהם בעקבות קיצוצים שגרמו לביטול אלפי תכניות שיפוץ. האיגודים ומפלגת הלייבור טוענים שמדובר בהשפלה איטית של הממשלה ושל המפקח הראשי של בתי הספר.
כריסטין גילברט (Christine Gilbert), ששימשה עד שנת 2011 כמפקחת הראשית של בתי הספר, טוענת שהמורל בקרב מורי בתי הספר הציבוריים הוא אכן נמוך ביותר אף על פי שהרמה המקצועית של המורים גבוהה מאי פעם. כאשר היא נכנסת לבתי ספר היא חשה במחויבות כנה והתלהבות. לדעתה, למרות הביקורת הנשמעת על המורים ברמה הלאומית, יש לאנשים דעה חיובית לגבי המורים בבתי הספר שאותם פוקדים ילדיהם.

סטפן טוויג (Stephen Twigg), שר החינוך בממשלת הצללים של האופוזיציה, ציין ששיפור מעמד המורים יהיה בעדיפות הלייבור בממשלה. בכוונתם ללמוד מהמערכת ביפן הנמצאת באופן קבוע בין המובילים בדירוג העולמי בקריאה וחשבון, מקום שבו המורה מוערך באופן משמעותי הרבה יותר וייחודי גם בזמן הניתן למורים למחקר ולפיתוח מקצועי.

דובר ממשרד החינוך הבריטי טוען שלמרות העבודה הטובה של אלפי המורים, תכנית הרפורמה נחוצה כדי להעלות את הסטנדרטים בבתי הספר, ולשם כך מיומנות המורים והניסיון הם הכרחיים.

קישור למאמר המקורי באנגלית
המאמר סוכם מאנגלית ע"י ד"ר נתן ברבר ממכון מופ"ת

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya