בתי ספר אסטוניים עוברים ללמד מתימטיקה מבוססת מחשב

מאת: Ben Rooney

Estonian Schools to Teach Computer-Based Math

אסטוניה נמצאת בקדמת הרפורמה החינוכית בעולם. בשנה האחרונה הוכנסו לתכניות הלימוד של ילדים הגיל 7, נושאים כמו תכנות ורובוטיקה.
Conrad Wolfram המייסד של Computerbasedmath. Org ומדען בתחומי המתמטיקה והפיזיקה בעולם טען (בסדרת הרצאות ב-TED) : הפסיקו ללמד לחשב, התחילו ללמד מתימטיקה.

הוא שואל: "כמה משוואות ריבועיות פתרתם בחיים האמיתיים שלכם מחוץ לכתלי הכיתה או חדר הבחינות ? אם אינכם מהנדסים או מתימטיקאים, התשובה היא, אף אחת. אף על פי כן, כמה מאיתנו שיננו וחזרו ולמדו את הנוסחה, מינוס b פלוס מינוס השורש הריבועי של b בריבוע... ?

תלמידים מ-30 בתי ספר באסטוניה יוכלו להימלט מטרחה מיותרת זאת, כשהם יהיו מעורבים בקרוב בתכנית ניסויית חדשה להוראת מתימטיקה המבוססת על מחשב, אשר מפחיתה את הדגש על חישובים – ביצוע סיכומים- והגדלת הדגש על הבנת השימושים של מתימטיקה בדוגמאות מציאותיות, מחיי היום יום. (האם עלי לבטח את הרכב שלי? כמה שנים אחיה? או מה עושה צורה לנאה? ) .

Jon McLoone שהוא מנהל התוכן של Computerbasedmath. Org ,מתימטיקה המבוססת על מחשב, ועוסק למעשה בפיתוח פרויקט לצורך הגדרה מחודשת של הוראת המתימטיקה בבתי ספר, בהנחה של שימוש במחשב. החברה הצהירה על פרוייקט משותף עם משרד החינוך האסטוני של תכנית סטטיסטית עצמאית בלתי תלויה, שתחליף את תכניות הלימוד המסורתיות.

"אנחנו עושים חשיבה מחודשת של הוראת המחשב בהנחה שמחשבים הם כלי חישוב" אומר Jon McLoone. " בתי ספר עדיין ממוקדים על לימוד חישוב ידני. החישוב היה תמיד צואר הבקבוק. החלק הקשה, היה לפתור את המשוואה ולכן זו הייתה המיומנות שהיה עליך ללמד. בימים אלה, זה חלק ממה שמחשב יכול לעשות. מה שמחשב איננו יכול לעשות זה בניית בעיה, פירוש הבעיה, חשיבה על אימות ואיסטרטגיה. זה מה שעלינו ללמד ולהשקיע זמן קצר יותר בלימוד ילדים להיות מחשבים חלשים, במקום להיות מתימטיקאים טובים".

Jon McLoone מודע לתגובת החוקרים והמורים המסורתיים אשר יזלזלו וימעיטו מערכו ויטענו שזה מיושן ושטותי- או מה שתואר כ"ניווט לוויני מתימטי", (Satnav mathematics), אף אחד לא יודע יותר, לאן הם הולכים. הם פשוט, הולכים אחרי הנווט ה- satnavs.

"מה המשמעות של, לעשות מתימטיקה? אם המטרה של מתימטיקה היא, לפתור משוואות ריבועיות, אז כשנותנים בידך מחשב, משמעותו היא, שימוש בדרך מיושנת בתהליך. אבל אותו מבחן מתימטי האומר לפתור את המשוואה הריבועית הבאה, הוא בעצמו גורם המיישן את התהליך מאחר והוא מוציא מהקשרו את המתימטיקה לדרך פשוטה שאיננה מביאה תועלת במצבים והמשימות הכי שימושיות ".

המייסד של Computerbasedmath. Org, Conrad Wolfram, שהיה בטאלין בירת אסטוניה, כדי לחתום על החוזה עם שר החינוך האסטוני כתב בבלוג שלו, "בחוץ בעולם המציאותי האמיתי, יש נסיבות "לקדוח בראשם" של תלמידים, באמצעות טכניקות חסרות או שגויות, ועם הרעיון שלכל בעיה בבית הספר יש טכניקה נכונה אחת ולכל טכניקה יש מבנה ייחודי של בעיה. קח את השגיאות של קבצים גדולים של אנליזת סיכון הון: אנשים פונים לפיזור נורמלי מאחר והם מכירים אותם ומצפים להם, אך זה לא עושה אותם ליותר אפקטיבים להצגה של הנתונים.".

כאמור , אסטוניה נמצאת בקדמת הרפורמה החינוכית בעולם . בשנה האחרונה הוכנסו לתכניות הלימוד של ילדים הגיל 7, נושאים כמו תכנות ורובוטיקה.

למאמר באנגלית

Math Does Not Equal Calculating: Using Computer-Based Math ...


קונראד וולפראם: ללמד ילדים מתמטיקה אמיתית בעזרת מחשבים
מטילים ועד בורסות, רבות מהיצירות האנושיות הגדולות ביותר מתבססות על מתמטיקה. אז מדוע הילדים לא מוצאים בה עניין? קונראד וולפראם טוען שהחלק של המתמטיקה שאותו אנו מלמדים -- חישוב ידני -- לא רק שהוא מתיש ומשעמם, אלא לרוב הוא גם אינו רלוונטי למתמטיקה האמיתית ולעולם האמיתי. הוא מציג את רעיונו מרחיק הלכת: ללמד ילדים מתמטיקה באמצעות תוכניות מחשב.
קישור להרצאה וווידאו


הסיכום נכתב ע"י ד"ר גילה אולשר ממכון מופ"ת


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    קונארד וולפראם צודק רק בדבר אחד, הדרך הראויה ללמוד על התהליכים הנהדרים שמתבצעים סביבנו, מתוך עניין והבנה, היא על-ידי תיכנות. ברגע שהוא מדבר על מתמטיקה, הוא מצמצם אותה למכירת התוכנה שלו: להיבטים כמותיים. כלכלה משופרת מוצגת בהרצאה כשיא השאיפה והמטרה של השימוש המושכל במתמטיקה. הוא מתעלם לחלוטין מהעובדה שהמתמטיקה היא המדע של התבניות, ויישומיה במדעים אינם רק כמותיים. בתוכנה שלו אי אפשר להוכיח שום משפט מתמטי (רק לבדוק או להמחיש) ולכן הוא מציג את המתמטיקה רק מהמשקפיים המעוותות האלה. המונח "הוכחה" לא הוזכר בכלל בהרצאתו. אבל הדוגמה השחוקה והמטעה של המכונית ושל הנדסת המכונית מוזכרת פעם ופעמיים, כאשר ידיעת המכניקה (כוחות, תאוצות, אנרגיות) היא מה שחסרה לנו בנהיגה הפרועה שלנו, לא הנדסת ייצור של מכוניות. נכון, הוראת החשבון והמתמטיקה פגומה, אבל צמצומה לתהליכים חישוביים כמותיים לא יציל, לא אותה ולא את התרבות שלנו.

    פורסמה ב 25/03/2013 ע״י יהושפט גבעון
    מה דעתך?
yyya