בתי הספר התיכוניים בארה"ב: בעיה 'מקיפה'

מאת: Jay P Greene

מקור וקרדיט:
Greene, Jay, P.  A 'comprehensive' problem, Education Next , Winter 2006.
הכתוב הוא מומחה אמריקאי לרפורמות חינוכיות.

בעיית בתי הספר התיכוניים בארה"ב הולכת ומחריפה שם. הממשל האמריקאי והמדינות רואים בבעיית הספר התיכוניים את הגורם העיקרי למשבר הישגי החינוך בארה"ב. בתי הספר התיכוניים מייצגים כיום את מרבית הקשיים והאילוצים בתחום החינוך. הם הפכו להיות קריות חינוך גדולות ההופכות את הלימודים למפעלי ענק נטולים בהם מאבדים התלמידים את תחושת ההשתייכות. מרבית בתי הספר התיכוניים בארה"ב הם גדולים מדי ובהם לומדים אלפי תלמידים. ההישגים של תלמידי בתי הספר התיכוניים הולכים ויורדים בהשוואה להישגי תלמידים בדורות הקודמים. רק אחד מבין 4 בוגרי תיכון מצליח לעמוד במדדי המינימום של בחינות ה-ACT במכללות. מערכת החינוך בארה"ב ניסתה כבר הכול כדי להתמודד עם ההידרדרות של בתי הספר התיכוניים. התקציב לתלמיד בבית הספר התיכון כמעט הוכפל בעשור האחרון, כוח ההוראה בבתי הספר הוגדל משמעותית והיחס בין תלמידים בכיתה לבין מורה צומצם. גויסו מורים רבים בעלי תארים גבוהים יותר. הוכנסו מערכות מחשב ותקשורת מחשבים.

למרות זאת, המשבר בבתי הספר התיכוניים בארה"ב הלך והחריף. האלימות והניכור החריפו ורמת הבוגרים נותרה ירודה. נראה כי הבעיה לא נובעת ממחסור ממשאבים אלא מתפיסה ארגונית וסוציולוגית שגויה לגבי מסגרת ביה"ס התיכון ברצף החינוכי. אין לראות בבתי הספר התיכוניים חוליית המשך לבתי הספר היסודיים, אלא מוסדות השייכים לרצף חינוכי אחר לחלוטין. בתי הספר התיכוניים צריכים להינתק ממערכת החינוך הסדירה ולהיות קרובים יותר ברוחם למכללות. בשל גודלם הם צריכים לתפקד כארגונים מקצועיים בתעשייה ובחברה ופחות כבתי ספר המנסים לשווא להיות קהילתיים. במתכונת הגודל שלהם והאווירה המנוכרת אין סיכוי שהם יהפכו להיות בתי ספר קהילתיים הרואים עצמם כממשיכי החינוך המשפחתי.

קיימות שתי אפשרויות פעולה: להקטין משמעותית את גודלם של בתי הספר התיכוניים או להפוך אותם למוסדות הדומים יותר למכללות בהם יש יותר אוטונומיה, חופש בחירה רב יותר של התלמידים ואווירה פחות פורמאלית. הפיכתם למכללות יגביר הן את המוטיבציה של התלמידים והן של המורים וישנה באופן רדיקלי את האקלים החינוכי בהם. האמצעי העיקרי הוא יצירת אזורי בחירה חופשיים של ההורים במקום אזורי רישום ושינוי שיטת ההוראה לכזו הדומה יותר למכללות.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya