ביקור ראשון בעולם המחקר

חנן גינת . " ביקור ראשון בעולם המחקר" , פנים , מס' 65 , מרץ 2014, ע"ע 77-83


סיכום המאמר נכתב ע"י עמי סלנט ממערכת פורטל מס"ע

במאמר זה מתאר ומנתח ד"ר חנן גינת את תהליך חיבורן של עבודות הגמר בבתי הספר התיכוניים בישראל , על מאפייניו הייחודיים.

 כ-900 תלמידי כיתות י"ב מגישים מדי שנה עבודת גמר, המהווה עבור רובם את שיאו של התהליך הלימודי-חינוכי בתיכון. ערכה של העבודה גדול בהרבה מאותן חמש יחידות לימוד שהיא מוסיפה לתעודת הבגרות. בפרויקט זה בולטים מרכיבי הבחירה והאחריות האישית, שהם תנאי בסיסי לכתיבת העבודה ולהתמודדות עם הקשיים הרבים בדרך. מאפיין נוסף הוא הליווי והקשר אחד-על –אחד בין התלמיד לבין המנחה, שגם הוא מהווה תהליך יוצא דופן בתיכון. עבודת הגמר מאפשרת לנערים הצצה ראשונה אל המרחב המסקרן של המחקר האקדמי, בתחום הקרוב לליבם.

ערך מוסף לעבודת הגמר הוא הקשר המיוחד הנוצר פעמים רבות בין המנחה לבין התלמיד, בשעה שהבוגר מוביל את הצעיר בעולם הידע, כלי המחקר, עיבוד המידע ויצירת הידע החדש. עם היותו של המנחה קשוב לכוחותיו הרגשיים והאינטלקטואליים של התלמיד, הליווי מאפשר גם פגישה אינטימית בהוראה/למידה המוסיפה לפן הלימודי גם חוויה אנושית במיטבה.

עבודת הגמר הינה מחויבות פנימית שתלמיד לוקח על עצמו: זוהי בחירה שלו אם לצאת למסע המפרך, אם לאו. שאלת החקר היא שאלה שהתלמיד מפנה אל עצמו, ומתוך סקרנותו האישית, הוא מתחייב לעסוק בגילויי התשובות עליה.

מקצת ממורי בתי הספר שותפים להנחיית תלמידים בעבודות החקר. רכזי עבודות החקר וכן מורים להבעה תומכים בכתיבה הסופית של העבודה. ליווי זה מאפשר למורה לראות את התלמיד מזוויות שונה, בתהליך למידה שכולל העמקה, שמחה והתלהבות. מורים המלווים תלמידים זוכים לשותפות הדדית ולקשר איכותי בין הבוגרים למתבגרים. לצערנו , נכון לציין שרק מעט ממנחי העבודות הינם מורים בפועל, ולכן מעטים הם אנשי הסגל שיורדים לעומק חווייתו של התלמיד, אותו נער שהם פוגשים תדיר בכיתה. מבחינתם של מורים רבים , עיסוקם של התלמידים בעבודת הגמר הוא גורם "מפריע ומיותר". לרוב , מורים אלו אינם מכירים את למידת החקר ואינם מודעים לחשיבותה הרבה.

עם זאת, חשוב לציין שבבתי הספר בהם התבססה תרבות של עבודות גמר ( כמו עינות ירדן, מנור/כברי, בית ירח, בית חינוך גליל מערבי , חוף הכרמל, ברנר , מבואות הנגב, אשל הנשיא, שער הנגב ומעלה שחרות- כולם במסגרת המינהל לחינוך התיישבותי), הצלחת תהליך כתיבתן של עבודות גמר יוצרת " גאוות יחידה". רמתן המדעית של העבודות והיכולת להציגן בפני קהילת התלמידים העמיתים, המורים וההורים מציבות רף גבוה של למידה איכותית.

הצלחה אפשרית רק בשני תנאים. הראשון: כאשר יש מורה המרכז את הנושא, תומך ומלווה את התלמידים, ולעתים גם את המנחים, באופן רציף, כולל גם ברגעי המשבר. ותנאי שני : כאשר הנהלת התיכון תומכת בתהליך ומגבה את התלמידים, המורים והמחנכים השותפים. מוסדות חינוך המקיימים תהליכים אלה, שותפים ללמידה איכותית ותלמידיהם זוכים בפרסים המוסיפים יוקרה ופרסים.

ידועה אמרתו של אלברט אינשטיין " מה שחשוב הוא לא להפסיק לשאול" . בדרך כלל, תהליך הלמידה הרגיל דורש מהתלמיד לספק תשובות. לעומת זאת, עבודת הגמר מאפשרת להעלות שאלות, ורק בסופו של תהליך מאתגר מגיע תורה של התשובה. כלומר, הדרך היא העיקר. מרבית התלמידים שכותבים עבודות גמר ממשיכים בלימודים גבוהים, כשבאמתחתם יותר ניסיון "וארגז כלים" מתאימים למשימה, כך , למשל, הם כבר נדרשו להגן על עבודתם בפני אנשי המקצוע.

למידת החקר היא הדרך הגבוהה ביותר האפשרית במסגרת בית הספר לגיבוש התודעה והזהות של החוקרים הצעירים והיא אף מובילה לעיסוק בשאלות ערכיות. מחקר שהוא חלק מתהליך הלמידה הינו בה בעת תהליך חינוכי בעל עוצמה רבה לפרט. דווקא הקשיים בלימוד האוטונומי הם התורמים ביותר לעיצוב אישיותו של התלמיד.

על הכותב :
ד"ר חנן גינת
הוא גיאולוג, חוקר ומנהל מדעי של מרכז מדעים המלח והערבה. עוסק שנים רבות בחינוך ובהוראה ובהדרכה. בעבר היה מנהל ביה"ס האזורי ביוטבתה ויש לו ניסיון עשיר בהנחיית תלמידים לעבודות גמר.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya