בינה מלאכותית במערכת ההשכלה הגבוהה: מחקר ביבליומטרי על השפעת הבינה המלאכותית על הספרות המדעית

Hinojo-Lucena, F. J., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M. P., & Romero-Rodríguez, J. M. (2019). Artificial intelligence in higher education: A bibliometric study on its impact in the scientific literature. Education Sciences, 9, 1, 51‏

בכוחה של הבינה המלאכותית לתרום למערכת ההשכלה הגבוהה בדרכים הבאות:

  1. אוטומטיזציה של מטלות הוראה אדמיניסטרטיביות;
  2. הטמעת תוכניות ויישומים אשר מקדמים פרסונליזציה של למידה;
  3. שילוב תלמידים שאינם נוכחים בכיתה בשל מחלה או מגבלה אחרת;
  4. שימוש במידע לצורך מעקב, תמיכה, הכוונה והנחייה של תלמידים.

כיום, מנחים פדגוגיים ממחושבים אשר מתוכנתים לפי אלגוריתם של בינה מלאכותית נחשבים לנפוצים בזירה האינטרנטית. ביכולתם להנחות תלמידים, למפות את התקדמותם ולהעריכה, לזהות את דפוסי החשיבה של הלומדים, להציע להם שיתופי פעולה אפשריים ולהתאים עבורם את צורת, סגנון וקצב הלימוד. בעתיד הנראה לעין, מערכות פדגוגיות מלאכותיות יכולות יהיו להשתכלל, לספק מערכת שיעורים וירטואלית-מוסדית הוליסטית ולספק ללומדים מנחה רובוטי זמין, מיומן ומתוחכם, אם כי לוקה באינטליגנציה רגשית.

מתודולוגיה

מחקר מטא-אנליטי זה מאתר, ממפה ומנתח 132 פרסומים אקדמיים-מחקריים (משנים 2017-2007) אשר בוחנים בינה מלאכותית במערכת ההשכלה הגבוהה ברחבי העולם. באמצעות כך, נבחנת היעילות הפוטנציאלית של הבינה המלאכותית, כמו גם השפעתה על סטודנטים, מרצים ומוסדות אקדמיים.

ממצאים ודיון

הבינה המלאכותית חודרת אל מוסדות ההשכלה הגבוהה ומסתמנת כגישה יעילה ובעלת פוטנציאל נדיר. אולם, עדיין מדובר בפונקציה התחלתית, ניסיונית ואופציונאלית שאינה מיושמת בכול המוסדות.

בבחינת הזירה המחקרית-אקדמית, מעניין היה לגלות כי שיעור גבוהה יחסית של מסמכים בנושא בינה מלאכותית ומערכת ההשכלה הגבוהה הם, למעשה, מאמרים מתוך חוברות של כנסים מדעיים, ולא מאמרים שפיטים מכתבי עת. ממצא זה יכול לחזק את הטענה שמדובר בתחום מחקרי שולי יחסית. בתוך כך, נמצא שהנושאים הבולטים ביותר בתחום חקר הבינה המלאכותית באקדמיה הם:

  1. הוראה וירטואלית כאמצעי לשיפור ותמיכה בתהליכי למידה;
  2. חיזוי והתאמה של שיטות למידה של תלמידים בעזרת בינה מלאכותית;
  3. הקמה ורישות אוטומטי של קבוצות למידה ומערכות מידע אשר תורמות להנגשת ידע ומסוגלות להפרות זו את זו.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא טכנולוגיה והוראה


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    האמת דוד זה בדיוק ככה!
    לא הרבה אנשים מודעים ליכולות של הבינה מלאכותית

    פורסמה ב 05/09/2022 ע״י סופה דבוש

    בינה מלאכותית (AI) , היכולת של דיגיטלימחשב או נשלט באמצעות מחשברובוט לביצוע משימות הקשורות בדרך כלל עם יצורים תבוניים. המונח מיושם לעתים קרובות בפרויקט של פיתוח מערכות שניחנו בתהליכים אינטלקטואליים האופייניים לבני אדם, כמו היכולת לחשוב, לגלות משמעות, להכליל או ללמוד מניסיון העבר. מאז התפתחות המחשב הדיגיטלי בשנות ה-40, הוכח שניתן לתכנת מחשבים לבצע משימות מורכבות מאוד – כמו למשל שליטה על המטבח גילוי הוכחות למשפטים מתמטיים או משחק שח וניהול הבית .-במיומנות רבה. ובכל זאת, למרות ההתקדמות המתמשכת במהירות עיבוד המחשב ובקיבולת הזיכרון, אין עדיין תוכניות שיכולות להתאים לגמישות אנושית בתחומים רחבים יותר או במשימות הדורשות ידע יומיומי רב. מצד שני, חלק מהתוכניות השיגו את רמות הביצועים של מומחים אנושיים ואנשי מקצוע בביצוע משימות ספציפיות מסוימות, כך שבינה מלאכותית במובן מוגבל זה נמצאת ביישומים מגוונים כמו אבחון רפואי , מחשב.מנועי חיפוש וזיהוי קולי או כתב יד.

    פורסמה ב 04/09/2022 ע״י דוד כמיסה
    מה דעתך?
yyya