בחירת המורים למחוננים והכשרתם

מקור: עקרונות לפיתוח תכניות לימודים ייחודיות לתלמידים מחוננים, הוצאת משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, המחלקה למחוננים, עמ' 68-73

לטענת המחברות יש צורך לבחור בקפידה את המורים  ולהכשרים עם הקשיים של תלמידים מחוננים ועם האתגרים העומדים בפניהם.

כיום אין מסגרת שיטתית להכשרת מורים למחוננים בישראל. בהנחיית המחלקה למחוננים, בוחרים מנהלי התכניות את המורים בקפידה רבה. המנהלים מחפשים מורים ייחודיים מקצועיים ובעלי גישה לתלמידים מחוננים והמורים מתנסים בהשתלמויות שונות במהלך עבודתם.

מי המורים האידיאלים לתלמידים מחוננים?

בהתאם למחקרים שונים שנערכו בארה"ב נמצא שהמורים האידיאליים למחוננים מתאפיינים בהיבטים הבאים:

ידע רחב ומעמיק בתחום ההתמחות אהבה לתחום ההתמחות והנאה מהוראה התאמת דרכי העבודה ותכנית הלימוד לצרכיהם הייחודיים של תלמידים מחוננים ולסגנונות הלמידה וחשיבה המגוונים שלהם. הבנה מעמיקה של פסיכולוגיה התפתחותית של ילדים מחוננים. היכרות עם גישות שונות להגדרת מחוננות ולאיתור גילויי מחוננות. הבנות השפעות הסביבה על טיפוח מחוננות. הבנת הקשר ונכונות לפיתוח הקשר בין מסגרות מיוחדות למחוננים לבין מסגרות הרגילות של בית הספר והקהילה. נכונות לקחת סיכונים ולנסות דרכים מגוונות לחלוק את תהליך הלמידה עם התלמידים.

הנסן (Hansen, 1988) והנסן ופלדיוזן (Hansen & Feldhsen, 1994) בחנו הבדלים בין מורים שקבלו הכשרה בעבודה עם מחוננים לבין מורים שלא קיבלו הכשרה כזו וגילו הבדלים ניכרים לטובתם של המורים שרכשו הכשרה. הישגי תלמידיהם של המורים בעלי ההכשרה היו מרשימים יותר מהישגי עמיתיהם שלמדו אצל מורים שלא קיבלו הכשרה מתאימה.

עקרונות היסוד של התכנית להכשרת מורים לתלמידים מחוננים – ע"פ המודל שגובש ע"י המחלקה למחוננים במשרד החינוך בשיתוף האגף להכשרת מורים.

מטרות:

א. להכשיר מורים לטפח את כיושרי התלמידים על מנת להביאם למצוינות.
ב. להכשיר מורים לתת מענה הולם לצרכיו של כל תלמיד מחונן באשר הוא.
ג. לפתח גישה הוליסטית המתייחסת לצרכיהם הקוגניטיביים, החברתיים והרגשיים של המחוננים בקונטקסט של הבית, העמיתים, בית הספר והקהילה.
ד. לפתח את הוראת המחוננים כפרופסיה המעניקה למורים כישורים ייחודיים ותעודת מומחים בתחום.

עקרונות:

א. מהות התכנית – תכנית אקדמית ללימודי תעודה לאחר תואר ראשון או בהתמחות בהוראת מחוננים לתואר שני.

תכנית ההכשרה תתבצע במסגרת של תכנית אקדמית שתאפשר לאנשים שירצו ללמד תלמידים מחוננים או למורים שכבר מלמדים תלמידים מחוננים במסגרות שונות, להתמחות בתחום זה בלימודי תעודה לאחר תואר ראשון או בלימודים לתואר שני. התכנית תשלב תיאוריה ומעשה:

שלב 1 היכרות עם הסוגיות התיאורטיות בהוראת מחוננים

שלב 2 היכרות עם ההתנסות בשטח – סיורים בכיתות ובמרכזים שונים לתלמידים מחוננים שיכללו ראיונות, תצפיות וסדנאות.

שלב 3 עיצוב וגיבוש דרכי עבודה המותאמות לאוכלוסיית היעד – סדנאות עם אנשי מקצוע ומורים מומחים בתחומי ידע ספציפיים וסדנאות להכשרת מחנכים שיעסקו באופן ספציפי בהיבטים החברתיים והרגשיים הקשורים להתפתחותם של תלמידים מחוננים.

שלב 4 התנסות מעשית מודרכת ורפלקציה –הוראה מודרכת במסגרות לתלמידים מחוננים בהנחיית מורים מומחים ואנשי מקצוע בתחום.

ב. מסגרת הביצוע

ההכשרה תתקיים במכללות ו/או באוניברסיטאות המכשירות לתואר שני. המחברות מציעות להתחיל בתכנית פיילוט במוסד אחד ולאחר תקופת התנסות להפעיל את התכנית בשלוש מוסדות מאזורים שונים בארץ.
בעתיד יהיה צורך לתכנן גם תכנית הכשרה למרצים שיעבדו בתכנית האקדמית להתמחות במחוננות לתואר שני.

ביבליוגרפיה

Hansen, J.B. (1988). The relationship of achievement and classroom climate of trained and untrained teachers of gifted students (Unpublished doctoral dissertation). Purdue University, West Lafayette, Indiana.

Hansen, J.B., & Feldhusen, J.T. (1994). Comparison of trained and untrained teachers of gifted students. Gifted Child Quarterly, 38(3), 115-121.


    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    ניסיון רב בהדרכת מורי מדע ביסודי וחטיבת ביניים בפיתוח חשיבה.מחקר לתואר שלישי על פיתוח חשיבה בהבנייה קונספטואלית לבניית מושג, מגילאי 5 עד 17.מוכנה לעזור בהתנדבות בצורה מעשית ומרתקת.בהצלחה למפעלכם החיוני, וברכות רבות.

    פורסמה ב 17/04/2007 ע״י רות סלומון

    ניסיון רב בהדרכת מורי מדע ביסודי וחטיבת ביניים בפיתוח חשיבה.מחקר לתואר שלישי על פיתוח חשיבה בהבנייה קונספטואלית לבניית מושג, מגילאי 5 עד 17.מוכנה לעזור בהתנדבות בצורה מעשית ומרתקת.בהצלחה למפעלכם החיוני, וברכות רבות.

    פורסמה ב 17/04/2007 ע״י רות סלומון

    הזדהתי באופן מוחלט עם המאמר הוא מרתק אני יודע לך מאוד תצרי איתי קשר אני חושבת שגם במגזר הדתיוהחרדי ישנו מספר לא מבוטל של ילדים מחוננים ותוכנית לימודים להכשרת מורים במגזר זה היא מתחייבת. מספר הפלפון שלי הוא 0504150930

    פורסמה ב 10/06/2008 ע״י גליקמן חנה

    מאז ומעולם אהבתי ללמוד ,לקרוא ולהחכים.הסיסמא שלי היא ידע זה כוחכיום אני סטודנטית להוראהובשנה הבאה אני יוצאת לעבוד יחד עם לימודי בכיראשמח להכיר את עולם המחונניםלעזור להם ולנתב אותםאשמח אם תיצרי איתי קשר

    פורסמה ב 07/01/2014 ע״י יהודית
    מה דעתך?

ביבליוגרפיהHansen, J.B. (1988). The relationship of achievement and classroom climate of trained and untrained teachers of gifted students (Unpublished doctoral dissertation). Purdue University, West Lafayette, Indiana.Hansen, J.B., & Feldhusen, J.T. (1994). Comparison of trained and untrained teachers of gifted students. Gifted Child Quarterly, 38(3), 115-121.

yyya