אתר גנ-net: מודל חדשני לפיתוח מקצועי לקהילת הגננות

פיתוח מקצועי של עובדי חינוך הוא מאבני היסוד של מערכת חינוך באשר היא. ביטוי לכך נמצא בציטוט הבא, מתוך אתר משרד החינוך, האגף לחינוך קדם יסודי: "משרד החינוך, באמצעות האגף לחינוך   קדםיסודי והמחוזות חרט על דגלו מקצועיות,התחדשות והתעדכנות מתמדת של החינוך הקדם יסודי". כדי להשיג מטרות אלה מתקיימים בכל שנה מפגשי השתלמות מקצועיים לגננות במחוזות השונים. אך, גננות רבות מתקשות להגיע למפגשי ההשתלמות האלה מסיבות שונות, כגון הצורך לנסוע לישוב אחר בתום יום העבודה, מציאת פתרון לטיפול בילדים הפרטיים שנשארים בבית ועוד.
במערכת החינוך הרשמית בישראל עובדות כ-10,000 גננות, ומתוכן נרשמות להשתלמויות מקצועיות בכל שנה רק כמחצית ממספר זה[1]. כדי להרחיב את מעגל המשתלמות פותח על-ידי האגף לחינוך קדם יסודי בשיתוף עם המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) אתר גנ-net, המוקדש לפיתוח מקצועי לגננות, ומציע מודל למידה ייחודי וחדשני.
האתר פותח ביוזמתה של ד"ר אילנה זיילר, מנהלת האגף לחינוך קדם יסודי, שביקשה להקים אתר שיהווה סביבה לפיתוח מקצועי לקהילת הגננות בדרך שונה מההשתלמות המסורתית - אתר שיזמן לגננת תכנים אותנטיים בעלי ערך לעבודתה, שמהם ניתן ללמוד באופן בלתי אמצעי. הרעיון העומד בבסיס המודל, הוא להציע לקהילת הגננות סביבה עדכנית ורלבנטית שתכלול תיאורי מקרה, אפיזודות משמעותיות מחיי הגן, סיפורים אישיים של גננות ומידע מקצועי נגיש, כגון הרצאות מצולמות, שיח מומחים על סוגיות מהותיות ועוד.
צוות הפיתוח של האתר כלל את ד"ר ענת סלע, ממנהל מדע וטכנולוגיה, שריתה ספוקויני ורונית אמיר מהאגף לחינוך קדם יסודי ואביטל דרורי ממטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית).
העקרונות שהנחו את מפתחי האתר היו:
  • תהליך הלמידה אינו מונחה והוא מאפשר לכל גננת ליצור לעצמה את מסלול הלמידה האישי שלה;
  • התכנים באתר מאורגנים במבנה קבוע של מודלות, שהן יחידות לימוד קצרות, נגישות וידידותיות למשתמשים. בכניסה לכל אחד מהתחומים (בשלב זה נמצא בשלבי פיתוח תחום המדעים ומתמטיקה) מופיע תפריט של יחידות הלימוד  של התחום (המופיע בצדו הימני של הדף).
  • כל מודולה מתמקדת בנושא אחד, כגון: שימוש בלוחות שנה בגן, טיפוח המודעות והבנה של תופעות מחזוריות בטבע ועוד;
  • בכל מודולה ישנם ארבעה רכיבים קבועים העוסקים בנושא הנבחר:
הרעיון העומד בבסיס המודל הוא כי כל מודולה יכולה לעמוד בפני עצמה, ומכלול המודלות מאפשר יצירת גוף ידע מצטבר. המטרה היא לאפשר בחירה אישית של הגננת במה להתמקד, וכך להתמקצע בדרך הרלבנטית ביותר לעבודתה.
עיקרון חשוב נוסף הוא שתהליך ההכשרה משלב את הניסיון של הגננות כחלק לגיטימי מתהליך ההתמקצעות והשיתוף בין הגננות מהווה נדבך חשוב בפיתוח המקצועי באתר. כך לדוגמה ניתן לצפות בסרטון המתאר פעילות בגן וללמוד מהגננת על העקרונות המנחים אותה בעבודתה (בסרט "חממה בגן"), או לקרוא תיאורי מקרים של גננות המדווחות על התנסויות שונות במהלך עבודתן, ועל מחשבותיהן בעקבות התנסויות אלה. לדוגמה: סיפור החיטה והנמלים.  
כמו כן, בנוסף לתקשורת השוטפת בין הגננות, המדריכות והמפקחות במסגרת הפורום, האתר מציע ערוצי תקשורת למדריכות וקישורים רלבנטיים לתוכנית המסגרת והליבה.
אתר גנ-net נמצא עדיין בשלבי פיתוח. בימים אלה שוקד צוות הפיתוח המשותף על פיתוח יחידות לימוד נוספות בתחום הבריאות ומעשיר את יחידות הלימוד הקיימות בתחום המדע והמתמטיקה.
 
 

[1]נתון זה מבוסס על ההרשמה להשתלמויות בשנים 2005-2006

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    האתר נפלא בעיני ישר כח לעוסקים במלאכה.

    פורסמה ב 10/06/2009 ע״י חן אלישבע
    מה דעתך?
yyya