אתרי אינטרנט לטיפוח הקריאה לילדים ונוער – מאפיינים ודרכי הפעלה

הקדמה
בסקירה קצרה זו ריכזנו שורה של המלצות על מאגרי מידע ממוחשבים ואתרי אינטרנט היכולים לסייע למורים להפעיל תלמידים בחוויות קריאה ולהעשיר את עולמם של הילדים עם גירוי ראשוני של האינטרנט. המידע באסופה זה מבוסס על המלצות הפיקוח במשרד החינוך, מורי מורים, מורים בבתי ספר, מורים בפורומים מקוונים וספרניות בבתי הספר. כמו כן, אספנו כמה וכמה הפעלות ודפי עבודה לתלמידים הנחשפים למאגרי המידע הממוחשבים ברשימה. תודתנו למורים , חברי פורום המורים לחינוך יסודי על ההמלצות ועל הפעילויות.
 
א. מאגר כנפיים
מטרות המאגר
מטרת על: תיווך בין ספרים איכותיים לבין קוראים פוטנציאליים בגילאי 9-13
·                    לספק מידע מהימן על ספרות איכותית לילדים ולבני נוער
·                    לספק מידע על ספרות נוער מתורגמת קלאסית ועכשוויות
·                   לנצל יכולות טכנולוגיות ואינטרנטיות
 
למאגרכנפיים - ספרים טובים לילדים ולנוער המיועד לילדים בגיל 10-14 וכןל מורים, לספרנים, להורים, לאחים בוגרים של ילדים בגילים אלה, ולכל מי שספרות ילדים יקרה לליבו.

המאגר מציע מידע על ספרים, המוגש בצורת "פרופיל" לכל ספר: שמו, שם המחבר/ת, שמות המתרגם, המאייר ומעצב העטיפה, ההוצאה לאור ושנת הפרסום, מספרהעמודים, הסוג (הכוונה לקטגוריות של ספרים כדוגמת: אהבה, ביוגרפיה, היסטורי, הרפתקאות וכדומה), מאפיינים של הספר מבחינת הקריאוּת (דפוס, שפה וסגנון), תמציתהעלילה, הרחבה על היבטים ייחודיים של הספר ופרטים על המחבר/ת. לצד מידע זה מוצגת כריכת הספר, יש אפשרות לשמוע קטע קריינות מתוכו ואפשר לקרוא את הפרק הראשון שלו. כמו כן מוזמנים קוראי הספר להשתתף בפורום המוקדש לו - להוסיף מידע משלהם, לקרוא מהשכתבו עליו אחרים ולהגיב על כך.

"קבוצת הגיל 10-14 שאליה מכַוון המאגר היאקבוצה מגוונת, ואנו נמנענו משיוך הספרים שבחרנו לגילאים ספציפיים בתוכה. איזה ספר מתאים לאיזה קורא/ת? השיפוט וההחלטה שמורים לקוראים עצמם. הם יחליטו מה "קשה", "קל", "מעניין" או "הולם" את טעמם, על בסיס המידע שמטרתו לתווך בינם לבין הספרים."
כתובת האתר:
קרדיט לפיתוח והפעלת האתר: עפרה בן-עמי, מט"ח
 
הערכה של מורים מבתי הספר בצפונט על המאגר:
 
"ב"כנפיים" מוצע לגולש מאגר מידע ידידותי המספר על התוכן של למעלה מ-300 ספרים מומלצים לקריאה. ניתן לקרוא בו פרקים ראשונים מתוכם, להאזין לדקות קריינות מתוך הספרים, ולכתוב תגובה בפורום של הספר.
כמו כן, מצאנו כי יש באתר עשרות משחקים מושקעים, מגוונים ואינטראקטיביים העוסקים במבחר ספרים, עם דגש על נושאים מרכזיים בספרות הילדים והנוער. מדור אחר באתר פונה למורים, ומדגים היטב כיצד ניתן להיעזר במשחקים אלה וכן בהצעות נוספות כדי לעודד קריאה.
בנוסף ניתן, מבחינתנו, המורות למצוא ב"כנפיים": מדור כתיבה יצירה לילדים; מאגר מצטבר של סיפורים קצרים שנכתבו ע"י מבוגרים הכותבים לילדים ושהשתתפו בתחרות סיפור קצר ע"ש אוריאל אופק, תחרות שנערכה ביוזמת "כנפיים"; סקרים בנושאים הקשורים לקריאה; חידון טריוויה; פורומים לילדים ולמבוגרים; גלויות אלקטרוניות; לוח אירועים מתעדכן; מידע מתעדכן על ספרים חדשים שיוצאים לאור; אינדקס עשיר של קישורים מוערים, ועוד". המאגר מסייע לנו רבות ביצירת סקרנות ומוטיבציה אצל תלמידים שאנו מלמדות". (חיה, נורית ועידית, צפונט, 2006).
 
דפוסי שימוש במאגר כנפיים לטיפוח הקריאה
במהלך השנים הראשונות הספיק אתר כנפיים – לקרוא ולעוף עם הדמיון לרכוש לו אוהדים רבים, ועל כך יעידו הכניסות הרבות, כ- 40, 000 בממוצע לחודש, ושהות גלישה של שעה בממוצע. אלה הם נתונים מרשימים למדי, כאשר הכול מתלוננים על ירידה בקריאה בקרב ילדים ובני נוער. אתר כנפיים פּוּתח במסגרת הפרויקט לעידוד הקריאה של מטח, והוא מציע למתעניינים בספרות ילדים ונוער "סעודה" עשירה ומגוונת.
חלק מגולשי כנפיים פונים אל מאגר "ספרים טובים", המציג למעלה מ-430 כותרים מומלצים לגילאי 9-13, ובאמצעות "טעימה" של פרק ראשון מן הספר והאזנה לדקת קריינות הם בוחרים ספר לקריאה. גולשים צעירים אחרים מפרסמים מפרי המקלדת שלהם ב"תיבת היצירות" שבאתר ומשתעשעים בסביבת המשחקים. גולשים אחרים מקפידים להשתתף בשאלת הסקר הדו-שבועי שמופיעה באתר, והבוגרים שביניהם מתעדכנים בנעשה בתחום בעזרת המדור "מורים ומבוגרים אחרים".
היום החביב מכל על הגולשים הוא יום ג, כנראה משום שביום זה מתפרסם סיפור חדש. הרוצים בכך, יכולים להגיב על הסיפור בפורום, ואם אתה ילד, לרוב תזכה במילים חמות בפורום מן היוצר עצמו. סיפורים אלה הם מן המיטב שהוגש השנה לתחרות הסיפור הקצר ע"ש אוריאל אופק, תחרות שפנתה ליוצרים בוגרים הכותבים לילדים
למידע נוסף: עפרה בן עמי בטלפון 03-6460020
 
תהליכי עבודה במאגר: השלבים בצירוף פריט למאגר
1)  בחירת ספר
2)  קבלת זכויות להצגת כריכה, פרק ראשון וקריינות
3)  קריאה של הספר בשלמותו
4)  כתיבת פריט ועריכתו
5)  סריקות: כריכה, פרק ראשון + הגהה
6)  הקלטת קטע קריינות באולפן
7)  הכנת קובץ קול לאינטרנט
8)  הזנת המאגר בטקסטים ובמדיה
9)  בדיקה שוטפת של תגובות קוראים לפריט
 
 
ב. אתר דףדף
http://www.dafdaf.co.il/ - האתר של מרכז ההדרכה לספריות

מטרות האתר: עידוד קריאה וחיזוק מרכזיותו של הספר בחיי הילדים. הגברת המודעות של הורים ומורים לספרות ילדים. טיפוח אוריינות ויצירתיות/ הרחבת אופקים והעשרת הדמיון / מתן הזדמנות לביטוי עצמי. שכלול מיומנות השימוש במחשב /בניית קהילה ארצית של קוראים צעירים.
האתר מיועד בעיקר לילדים מגיל 5 עד 10, להורים., למורים ולגננות.
האתר בנוי במתכונת של ירחון אלקטרוני, מאוייר, המתעדכן וגדל בהדרגה.

במבנהו הראשוני של האתר כלולים שבעה מדורים, "המנוהלים" בידי חבורה של דפדפים, אוהבי ספרים מצויירים, המקיימים דיאלוג בלתי אמצעי עם הגולשים, במדורים השונים: סיפורים - המדור מביא סיפורים או פרקים מתוך ספרים, ומציע פעילויות והמלצות. סופרים - המדור מציג את סופר החודש ומביא מידע מילולי וחזותי עליו ועל ספריו. שאלות ותשובות - המדור משיב לשאלות בנושאים שונים המעניינים ילדים. מועדונית - המדור כולל חוג כתיבה, חוג יצירה ושעשועים מגוונים, בזיקה לספרים. מוזיאון - המדור כולל תערוכות של מאיירים, של ילדים, וכן תערוכות נושא.
לוח מודעות - המדור כולל מידע על סופרים ועל אירועים, ובמה ליצירה עצמית.
הורים- המדור כולל רשימות ומאמרים בענייני קריאה וחינוך.
האתר הוקם ביזמת זברה הפקות בע"מ, בשיתוף עם מרכז ההדרכה לספריות בישראל, ובתמיכת משרד החינוך והתרבות.
 
 
אתרי אינטרנט נוספים המומלצים על ידי מורים להרחבת הסקרנות של ילדים בקריאה
 אוסף ספרי הילדים של המעבדה לספרנות באוניברסיטת חיפה. כולל המלצות לספרים, לפעילויות בעקבות ספרים וקישורים לאתרים נוספים
 
  • כיום כולל האוסף כ 15, 000 - ספרי ילדים בעברית, וכ2000- ספרים בערבית.
  • האוסף מאורגן כספרייה קטנה, תוך התבססות על העקרונות הבאים:
  • הספרים מסודרים על המדפים על פי א"/ב של כותרים ולא של שמות מחברים, וזאת כדי לאפשר גישה עצמאית לילדים, שבד"/כ מכירים את שם הספר ולא את שם מחברו. כמו כן, מאחר שילדים נוטים לבחור ספר לפי פורמט, מחולק האוסף לשלוש קבוצות: ספרים בהם הרבה איורים ומעט טקסט, ספרים מנוקדים בהם מעט איורים והרבה טקסט, וספרים שאינם מנוקדים.
 
 הדגש בכל הפעילויות הוא על מקסימום של עצמאות, והימנעות, במידת האפשר, מתיווך של מבוגרים.
 
 
http://www.gutmanmuseum.co.il - אתר מוזיאון נחום גוטמן
 
הפעלת ילדים ותלמידים באתרי האינטרנט הנ"ל
א. ראה מצד ימין מצגת מצורפת של פעילויות לתלמידים בעקבות ביקור במאגר כנפיים.
 
ב. ראה מטלות מקוונות שפותחו ע"י מק"מ חיפה בנושא ספרי קריאה:
לפניך ארבע משימות בנושא ספרי קריאה, הכנס לאחת מהמשימות וענה על השאלות בהתאם לספר האחרון שקראת.
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya