אפקטיביות של הענקת תמריצים למורים ככלי לשיפור הישגי התלמידים , מחקר בארה"ב

הענקת תמריצים כספיים למורים, במטרה לשפר את הישגי התלמידים, הפכה בשנים האחרונות למהלך פופולארי במערכות חינוך ברחבי העולם. כך, למשל, החל משה"ח האמריקני להפעיל בשנת 2010 62 תכניות להענקת תמריצים למורים ב 27- מדינות.
התקציב הכולל שהוקצה לפרויקט זה הוא כ 1.2- מיליארד דולר, למשך חמש השנים הקרובות. גם בישראל מופיעה הענקת תמריצים כספיים למורים על שיפור בהישגי התלמידים כאחד מסעיפי תוכנית החינוך הרב-שנתית, שהציג אשתקד שר החינוך, גדעון סער.

מסמך שפרסם החודש פרופ' רולנד ג'י פרייאר, מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית, מטיל ספק באפקטיביות של הענקת תמריצים למורים ככלי לשיפור הישגי התלמידים. שם המסמך "תמריצים למורה והישגי התלמיד; עדות מבתיה"ס הציבוריים בעיר ניו-יורק". המסמך מתאר ממצאי בדיקה מקיפה, שנערכה ב 198- בתי"ס בניו-יורק בהם יושמה תוכנית להענקת תמריצים כספיים למורים בשלוש השנים האחרונות. בבדיקה לא נמצאה כל הוכחה לכך שהתמריצים אכן הביאו לשיפור בהישגי התלמידים.
התוצאות האפשריות על פי המסמך, להענקת תמריצים כספיים למורים עשויות להיות מספר תוצאות: העלאת המוטיבציה של המורים לפעול לשיפור הישגי התלמידים; המורים עלולים לנקוט בדרכים לא ישרות כדי לזכות בתמריצים, למשל של הוראה מכוונת מבחנים; התמריצים עלולים לגרום לתחרות שלילית בין המורים; לתמריצים לא תהיה השפעה כלשהי, מכיוון שהמורים אינם יודעים כיצד לפעול לשיפור הישגי התלמידים. בשנים 2007-2010 הפעילה מחלקת החינוך בעיריית ניו-יורק תכנית תמריצים למורים, בשיתוף עם איגוד הפדרציה המאוחדת של המורים United Federation of Teachers - UFT . התוכנית הופעלה ב 198- בתי"ס בעלי הישגים נמוכים במיוחד. במהלך התוכנית הוענקו כ 75- מיליון דולר ל 20- אלף מורים. במסגרת התוכנית הוצבו לבתיה"ס יעדים שעליהם לעמוד בהם כדי לקבל את התמריצים, ושיטת ניקוד מורכבת לקביעת עמידתם בהם. הניקוד הוענק על סמך; השיפור בציוני התלמידים בתעודת ביה"ס ובמבחני המדינה, שיעור הנוכחות של התלמידים, סקרי שביעות רצון של ההורים, המורים והתלמידים ועוד. הניקוד הוענק לבתיה"ס בהשוואה להישגים של כלל בתיה"ס. כך קרה שבתי"ס קיבלו את התמריצים למרות  שהישגיהם לא עלו, מכיוון שבבתי"ס רבים אחרים חלה ירידה בהישגים.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya