אני ואתה נשנה את העולם" – מניעי פרחי הוראה לבחירתם בחינוך המיוחד

מקור וקרדיט :
 
רבקה הלל-לביאן "אני ואתה נשנה את העולם" –מניעי פרחי הוראה לבחירתם בחינוך המיוחד",  בתוך :  מכללת לוינסקי , יום סגל חוקר – חוקרים במכללה 10 , 24 בינואר 2010 .
 
 
"אני ואתה נשנה את העולם" –
מניעי פרחי הוראה לבחירתם בחינוך המיוחד
 
ד"ר רבקה הלל-לביאן
 
במכללות להוראה אנו עדים במשך השנים לתופעה שיש מקום לחקור את מקורותיה ומשמעויותיה. התופעה היא ריבוי פונים להוראה בחינוך מיוחד בהשוואה למסלולי בתיה"ס האחרים, ובהתחשב בכמות האוכלוסייה בעלת הצרכים המיוחדים במערכת החינוך. מחקר זה הוא המשך למחקר קודם (הלל לביאן 2003) בו נמצא, כי שונות אישית או משפחתית הייתה אחד המניעים המרכזיים בפנייה ללימודי חינוך מיוחד. נתון זה לא היה כלול בשאלת המחקר אך עלה בבירור מן הממצאים. מחקרים רבים בחינוך דנו במוטיבציה של פנייה להוראה בחינוך רגיל, אולם בחינוך המיוחד כמעט ולא נחקר נושא זה. מטרת מחקר זה לבחון, באמצעות סיפורי חיים, מה הניע פרחי הוראה (20 משתתפים) לבחור בחינוך המיוחד. כלי המחקר הוא אוטוביוגראפיה. ניתוח החומר בוצע בגישת ההשוואה המתמדת.
 
מהנרטיבים מצטיירת תמונה של סטודנטיות חדורות מוטיבציה שמרביתן הגיעו ממקום מאוד אישי לחינוך המיוחד- שונות אישית או משפחתית. חלקן לקויות למידה, חלקן אחיות לילדים עם צרכים מיוחדים, דבר שהביא אותן להתנסות בשלבים מוקדמים של חייהן בטיפול בו חוו הצלחה. המורות באות להוראה לעיתים מתוך כוונה לשנות את המערכת, ולעיתים מתוך רצון לחוויה מתקנת לעצמן לאחר תחושה של כשלון במערכת הרגילה. חלק מהמשתתפות ציינו השפעה של מורים מיוחדים שהשפיעו עליהן כמודלים להזדהות.
 
כל המשתתפות העידו על עצמן כבעלות תכונות ויכולות אישיות הקיימות בהן שדרבנו אותן להגיע למקצוע זה. תכונות כגון: יצירתיות וגמישות, מחויבות, סבלנות, רגישות ואמפטיה. מרבית המשתתפות תופסות את החינוך המיוחד כמשמעותי יותר מהחינוך הרגיל, כאשר חלקן רואות בלימודי ההוראה שלב בדרך ללימודי תרפיה למיניהם.
 
לסיכום, נמצא שוני בין מניעי סטודנטים להורות בחינוך המיוחד, לבין מניעי סטודנטים לחינוך הרגיל המדווחים בספרות. נראה כי חווית התיקון, שחווים סטודנטים לחינוך מיוחד, חזקה ומשמעותית יותר מגורמים פוליטיים, תדמיתיים או אחרים המשפיעים היום על מיעוט פונים לחינוך הרגיל.

    לפריט זה התפרסמו 11 תגובות

    שלום,אני כותבת עבודת מחקר בנושא אחאות לילדים עם צרכים מיוחדים ובחירתם במקצוע החינוך מיוחד. גם לי יש אח אוטיסט ולכן הנושא מעניין אותי. אשמח אם תוכלי לשלוח לי את המאמר המלא וכן קישורים למאמרים נוספים בנושא. תודה רבה!

    פורסמה ב 27/05/2014 ע״י שרה אבן

    הייתי שמחה מאד לעבודת בי אי שלי את המאמר המלא אם אפשר לשלוח לי אותו למייל

    פורסמה ב 24/10/2017 ע״י הודיה בושארי

    בס"דשלום, אני עורכת עבודת סמינריון בנושא הקשר שבין זהות מקצועית ואמפתיה בקרב מורים בחינוך המיוחד. אשמח מאוד לקבל את המאמר המלא!! תודה רבה!

    פורסמה ב 14/08/2016 ע״י אוריה עמרם

    להלן הפרטים הביבליוגרפיים של מאמר המחברת בנושא זה:הלל-לביאן, ר' (2009). "אני ואתה נשנה את העולם" – מניעי פרחי הוראה לבחירתם בחינוך המיוחד. סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, 24 (2), עמ' 66-49.

    פורסמה ב 08/05/2016 ע״י צוות פורטל מס"ע

    שלום,במסגרת קורס שיטות מחקר משולבות אני כותבת עבודה הקשורה למאמר שלכם, אודה לקבל המאמר במייל אם אפשרי ואם לא אפשר להגיד לי היכן מופיע אולי? תודה! אורית

    פורסמה ב 08/05/2016 ע״י אורית יוניאל

    שלום אוכל לקבל את המאמר למייל עם הרפרנסים? חשוב לי לתואר שני בחינוך מיוחד. תודה.

    פורסמה ב 17/04/2016 ע״י מתן קרת

    שלום,במסגרת עבודה סמינריונית בנושא ליקויי למידה והשפעתם בבחירת מקצוע, התקלתי במאמר שלך.אודה לך מאד אם תוכלי לשלוח לי במייל את המאמר וחומר רלוונטי נוסף אם יש לך.תודה רבה!איילת

    פורסמה ב 16/12/2015 ע״י איילת כהן

    שלום,אני סטודנט לעו"ס וכותב עבודה על השפעת נוכחות אחים נכים במשפחה על בחירת המקצוע של אחיהם הבריאים . אשמח מאד לקבל את המאמר לכתובת המייל שלי וכן חומרים נוספים הקשורים לנושא שיש ברשותכם. תודה רבהמיכה

    פורסמה ב 24/11/2015 ע״י מיכה אופנהיימר

    שלום, במסגרת עבודה סמנריונית, אני חוקרת על מניעי סטודנטים לפנות לתחום של החינוך המיוחד. אשמח אם תוכלי לשלוח לי את המאמר. בתודה מראש!

    פורסמה ב 29/12/2014 ע״י אלינה ברין

    שלום שמי אלה,אני עושה עבודה אקדמאית בנושא האם את יכולה לשלוח לי אותו??אשמח מאוד

    פורסמה ב 21/11/2014 ע״י אלה שבח

    שלום הודיה,פורטל מס"ע אינו מספק מאמרים.אנא פני לספרייה האקדמית במוסדך.

    פורסמה ב 24/10/2017 ע״י צוות פורטל מס"ע
    מה דעתך?
yyya