אנטומיה של תוכניות תקשוב חינוכיות בארה"ב: תכנית התקשוב החינוכית של מדינת מיין

 אחת מתוכניות התקשוב הלאומיות שנבדקה במחקרי הערכה בארה"ב הייתה תכנית התקשוב של מדינת מיין    MAINE - learning technology initiative 2002- 2004.
תכנית התקשוב של מדינת מיין פעלה בהשראתו של המדען האמריקאי הנודע סיימור פפרט, הנחשב כממציא שפת המחשב "לוגו". הפרויקט החל עוד בשנת 2002, כיוזמה של מושל מדינת מיין דאז אנגוס קינג, אשר נאבק בהתנגדויות שונות של בית המחוקקים המקומי וארגוני המורים כדי לבצע הפרויקט.
לתוכנית, שכוונה בעיקר לתלמידי כיתות ז' –ח' בבתי הספר במיין, היו יעדים ברורים מאד. התכנית ביקשה לפתח אצל התלמידים מיומנויות מידע ותכנון בגישה של חקר ואיסוף מידע. במסגרת תכנית התקשוב הייחודית של מיין קיבלו 37,000 תלמידי כיתות ז'-ח מחשבים ניידים של אפל, במחיר נמוך במיוחד. גם המורים קיבלו מחשבים ניידים.
הבעיה הראשונה הייתה שילובם של המורים בפרויקט החדשני. לצורך כך הוחלט כבר בשלבים הראשונים להכשיר את המורים ליישומי תקשוב ולמידענות במחשבים ניידים.
במבט לאחור, נראה כי ההתנגדות של המורים להמשך הפרויקט נבעה מעומס העבודה הניכר שהוטל עליהם בעקבות הפרויקט הממוחשב. ההצעות האחרונות שהועלו לאחרונה במדינת מיין לתגמל את המורים בבונוסים כספיים מיוחדים יש בהן אולי כדי לקדם את הפרויקט, אך עדיין נדרשת הכשרה אחרת של המורים לקראת למידה גמישה וחקרנית יותר בכיתות.
על אף חילוקי הדעות עם מורים ומחנכים לגבי ערכו של פרויקט המחשבים הניידים בחטיבות הביניים של מדינת מיין החליט מושל מדינת מיין בארה"ב להמשיך בהתקשרות עם חברת אפל לעוד 4 שניםבמסגרת הפרויקט יצוידו עוד 32,000 תלמידי בתי הספר במדינת מיין בארה"ב במחשבים ניידים ולצדם עוד 4000 מורים שיצוידו במחשבים ניידים אישיים. .
אף שהתלמידים הראו עניין בלמידה חקרנית בעזרת מחשבים ניידים, אי אפשר עדיין להעריך את התוכנית ולקבוע אם הצליחה או נכשלה, וזאת בעיקר משום שעדיין לא נפרצה העמדה השמרנית והמסויגת של המורים.
Muir, M., Knezek, G., Christensen, R., (2004). The Maine Learning Technology Initiative: An exploratory study of the impact of ubiquitous technology on student achievement, Farmington: Maine Center for Meaningful Engaged Learning. Available:
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya