אלגוריתמים לטף : האם ללמד תכנות כבר מכיתה א'?

בארצות הברית כבר עושים זאת, בבריטניה זה כנראה יקרה בקרוב. בארץ אימצו פרויקט אמריקאי ובקרוב יתקיים בבתי הספר "יום הקוד הישראלי". האם יש ללמד מדעי המחשב, כולל תכנות, כבר בבית הספר היסודי? (שיר חכם , עיתון "הארץ").

בבריטניה ניטש כעת ויכוח עז בשאלה אם יש ללמד תכנות כבר בבית הספר היסודי. בארצות הברית כבר מתחילים ליישם זאת. מה עומד מאחורי המגמה הזאת?

הדרישה לשינוי כולל במדיניות לימודי מידע, טכנולוגיה ותקשורת (המכוּנים ICT) מוצגת על ידי גופים רבים בבריטניה, בהם האגודה ללימוד טכנולוגיה והחברה הבריטית למחשבים. אלה פירסמו באחרונה דו"חות ומסמכים התומכים בהחלת לימוד מדעי המחשב גם בבתי ספר יסודיים במדינה. מייקל גוב, שר החינוך הבריטי, נשא בעקבות כך נאום בכנס הטכנולוגיה BETT, בינואר השנה, וציין כי הממשלה מטה אוזן לדרישה וכי מתקיימת חשיבה מחדש בנושא זה.

בארצות הברית כבר צומחת במהירות תנועה כלל ארצית ללימודי תכנות במערכת החינוך. 20 אלף מורים, מגן חובה ועד כיתה י"ב, לימדו השנה שיעורי תכנות, כך לפי האתר code.org המציע תוכניות לימודים בחינם ונתמך על ידי ענקיות עמק הסיליקון. בנוסף לכך, ב-30 אזורים במערכת החינוך הארצית הוחלט לשלב שיעורי תכנות בתוכנית הלימודים בשנה הבאה, בעיקר בבתי ספר תיכוניים אבל גם בכיתות נמוכות יותר. קובעי מדיניות בתשע מדינות בארצות הברית החלו להקנות לתכנות מחשבים משקל דומה לזה שהם נותנים ללימודי מתמטיקה בסיסית ושיעורי מדע. עוד ועוד אזורים נרשמים לתוכנית בהדרגה. מערכת החינוך היסודית של שיקגו מקווה לחייב לימודי מדעי המחשב בכל 187 בתי הספר בתוך חמש שנים. בניו יורק מערכת בתי הספר הציבוריים מכשירה 60 מורים ב-40 תיכונים, כדי להכין תלמידים לקולג'.

פרופ' ג'ון נוטון מאוניברסיטת קיימברידג', החוקר את התחום, סבור, כפי שכתב במאמר ב"אובזרוור" לפני כחודשיים, כי מה שחסר בכל המערך הזה הוא חזון. על פיו, "החל בבית הספר היסודי לילדים מכל השכבות החברתיות-כלכליות צריכה להיות האפשרות ללמוד רעיונות-מפתח במדעי המחשב, להבין חשיבה מיחשובית, ללמוד לתכנת ולקבל הזדמנות להתקדם לרמה גבוהה יותר של מצוינות בפעילויות הללו. כמעט כל מה שעשינו (בבריטניה) בשני העשורים האחרונים בתחום של חינוך ל-ICT בבתי ספר היה שגוי ועקר. במקום לחנך ילדים ללמוד את הטכנולוגיות החדשניות שהומצאו במשך חייהם הצעירים, התמקדנו באימונם להשתמש במכשירים הטכנולוגיים שמתיישנים תדירות".

לטענת נוטון, לימודי ICT בבתי ספר יסודיים נהפכו עם הזמן ל"מותג רעיל". יש להחליף את המותג הזה בגוף ידע רלוונטי, הוא קובע, שיש לו תוקף אינטלקטואלי ושיגביר את חוויית הלימוד בעבור התלמידים. על פיו, הנחלתם של מדעי המחשב אמורה לכלול שני אזורים מובחנים של לימוד: ארגז כלים של מושגי מפתח החיוניים לכך שתלמידי בית ספר יבינו את עולם התקשורת שבו הם חיים וגדלים, ודרך חדשה לחשוב על פתרון בעיות, הלוא היא חשיבה מיחשובית, הנוגעת בהבדל שבין בינה אנושית למלאכותית, וכן חשיבה המפתחת ערנות לסיכונים ברשת.

נוטון מונה רשימה ראשונית של מושגי מפתח כאלה: אלגוריתמים, הלוא הם כעין מתכונים מתמטיים המשמשים הוראות לביצוע על ידי המחשב; קריפטוגרפיה - כיצד מידע חסוי נשמר ברשת; אינטליגנציה מכנית - איך שירותים כמו יוטיוב, נטפליקס, גוגל ואמזון חוזים את ההעדפות של המשתמשים שלהם; ביולוגיה מחשובית, כלומר כיצד קודי תכנות גנריים עובדים; חיפוש - כיצד מוצאים מחטים במיליארדי ערימות קש ברשת; רקורסיה, שיטה המבוססת על כך שפתרון לבעיה אחת תלוי בפתרונות למומנטים קטנים יותר של אותה בעיה; והיוריסטיקה, כלומר טכניקה מבוססת ניסיון לפתרון בעיות, לימוד וגילוי.

למאמר המלא של שיר חכם במוסף גלריה של עיתון "הארץ"

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya