אינטליגנציה רגשית בכיתה

מקור: אינטליגנציה רגשית בכיתה – אסטרטגיות למידה יצירתיות לגילאי 11-18, הוצאת אח, 160 עמ'.

"תכנית הלמידה הקסומה", קטעים מתוך פרק הסיכום בספר:

פיתוח קורסים בנושא אינטליגנציה רגשית משמעו התמקדות בתהליך ולא בתוכן; מדובר בהתמקדות באופן שבו הדברים מתרחשים בכיתה ואספקת כלי להובלת הלמידה בכל נושא לרמות חדשות של הצלחה ולאפשר לתלמידים לגשר בין הלמידה שלהם בכיתה ללמידה שלהם בחיים.

תכנית הלמידה הקסומה (המתוארת בספר) מספקת גישה לאינטליגנציה רגשית בכל נושא שמועבר במערכת החינוך בבתי-הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. אבני היסוד העיקריות שלה:

"המה" בלמידה הרגשית - מה יילמד בכל אחת מרמות הלמידה, מה תהיה החוויה בכתה.

על מנת לפתח את האינטליגנציה הרגשית במלואה דרך כל רמות הלמידה, יש לקבל החלטה מודעת בנוגע למתי והיכן צריך להתמקד בעבודה.הרצף המוצע להלן עשוי לסייע להחליט היכן למקד את תשומת הלב הראשונית:

יצירה של אומנות ויכולת

1. אמביציה
להגדיל או להקטין מטרות לגודל הנכון להציב מטרות

2. מודעות-עצמית
כיצד אני לומד?
כיצד אחרים עושים זאת?
הרגשות שלי ולמידה כמה אני טוב?

3. אופטימיות
להגדיר מחדש את ההתנסות שלי
עד כמה אני אופטימי?
לשמור על דברים בפרספקטיבה
לגרום לדברים לקרות – יעילות אישית

4. אמפתיה
מה אני יכול ללמוד מאחרים
כיצד אני יכול ללמוד מאחרים
פיתוח הבנה
התמודדות עם קונפליקטים

5. שלמות
תחושה טובה ביחס לעצמי

ה"היכן" וה-"מתי" בלמידה הרגשית – היכן, במסגרת רמות הלמידה, על התכנית להתחיל ובאיזה רצף עליה להתקדם?

המחבר מדגיש את הצורך לטפל בשינוי על ידי מציאת נקודת המינוף הנכונה שתשיג את התוצאות המקסימליות. לעתים קרובות לוחצים חזק מדי במקום הלא נכון, מסיבות טובות לכאורה, אך שגויות.

לעתים קרובות ישנם רעיונות טובים כיצד להעלות את הסטדנרדטים בבית הספר ובור מה רוצים להשיג, אך חיפוש נקודת המינוף נעשה במקום הלא נכון. על ידי פיתוח למידה רגשית ניתן לחפש במקום שבו נמצא המפתח להעלאת הסטדנרטים ולגרום לכך שהמאמץ שהתלמידים משקיעים בלמידה יביא להשגת התוצאות הראויות.

ה"כיצד" בלמידה הרגשית - פיתוח למידה רגשית בכיתה כרוך בעשייה של דברים בצורה שונה. חלק זה מתאר את תכנית פיתוח סגל ההוראה שתסייע לסגל ההוראה לעבור תקופות קשות עד שהם יחושו שהדברים זורמים בטבעיות.

ליצור סביבת למידה, להבין התנהגות למידה, לפתח יכולת למידה ולהראות לתלמידים כיצד הם יכולים ללמוד להאמין בכוח יכולתם הם הבסיס לתכנית. הצעד הראשון דורש שהמורים יראו את עצמם כלומדים ומאפשרים של תכנית הלמידה. לא כל המורים מרגישים בנוח בעמדה זו. בהכשרה לתכנית ניתנת למשתתפים ההזדמנות לראות את עצמם בהצלחה כלומדים ולהבין כיצד הם יכולים להוביל אחרים במסע זה.

תוכן העניינים

הקדמה

פרק 1: אינטליגנציה רגשית ומבנה הלמידה

רצף הלמידה
תהליך הלמידה
רמות הלמידה

פרק 2: רגשות ולמידה

המוח הרגשי
אינטליגנציה עצבית, חשיבה סדרתית ו-IQ
אינטליגנציה ניסיונית, חשיבה אסוציאטיבית ו-EQ
זיכרון רגשי
שיתוף פעולה בין IQ ו-EQ – חשיבה מאוחדת
רגשות וביצועים
התפתחות רגשית

פרק 3: הלקחים הבלתי נלמדים של אינטליגנציה רגשית

קיצור תולדות האינטליגנציה הרשית
חינוך ריגושי
חינוך מזמין
אברהם מסלאו
פורטר ולאולר
ראובן פויירשטיין
קארל רוג'רס
הווארד גארדנר
בנדלר וגרינדר
חינוך ריגושי ואינטליגנציה רגשית

פרק 4: ביקורת עצמית – הרגלים, גישות, אמונות ורגשות ביחס להצלחה

תוצאות של אינטליגנציה רגשית בכיתה
רגשות הנחוצים להצלחה
הרגלים, גישות ואמונות

פרק 5: אינטליגנציה רגשית והכללה חברתית – תיאור מקרה

ההתחלה
האמצע

פרק 6: סיכום – תכנית הלמידה הקסומה

"מתח" ו"היכן" בלמידה הרגשית
"כיצד" בלמידה הרגשית
"מה" בלמידה הרגשית

סיכום – אינטליגנציה רגשית והעתיד

ביבליוגרפיה


    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    ממש מדהים…
    כיצד ניתן לצפות באופן מורחב יותר.

    פורסמה ב 28/01/2020 ע״י ורד שושנה

    מעונינת להציג בפניכם קלפים "אל עצמי" וקלפי " מפתח ללב" לעבודה בכיתה או עם קבוצות או עם פרטיםאשמח ליצירת קשר

    פורסמה ב 05/06/2009 ע״י אילנה בן שטרית

    מנחת קבוצות לאינטליגנציה רגשית מאמנת אישיתמעונינת בשיתוף פעולה0526636026

    פורסמה ב 07/08/2009 ע״י אילנה
    מה דעתך?

ביבליוגרפיה

yyya