אילוף הטקסט הפראי

מאת: Pam Allyn

Allyn, Pam. "Taming the Wild Text", Educational Leadership; Mar2012, Vol. 69 Issue 6, p16-21, 6p.


מאמר זה דן ב-10 אסטרטגיות למידה עבור מורים שיעזרו לתלמידים להפוך לקוראים חזקים ובטוחים. המחברת מדברת על ניסיונה האישי כמורה בעיר ניו יורק, ומציעה דרכים שבהן מורים יכולים לשפר את מיומנויות הקריאה של תלמידיהם.

לפי המחברת, חשוב שהמורים יהיו מודעים לצורות הקריאה השונות והלא-מסורתיות, כגון: אתרי אינטרנט, מגזינים וספרי עזר להוראה, ויקבלו את הצורות הללו.


לטענת המחברת, טכניקות למידה שיכולות לסייע לתלמידים כוללות מתן הזדמנות לתלמידים להיות אינטראקטיביים וחברתיים לגבי הקריאה, לאפשר לתלמידים לקרוא ברמה הנוחה להם, ולעודד תלמידים לקרוא מגוון של ז'אנרים.

לעתים קרובות, לילדים שאינם רוצים לקרוא ניתן פחות זמן להיות אינטראקטיביים וחברתיים לגבי הקריאה לעומת ילדים הקוראים באופן שוטף. זאת משום שלימדו את הילדים שהם זקוקים ליותר זמן כדי להתנסות בקריאה.

העדר הדיאלוג החיוני הזה תורם לתחושת הבידוד של התלמידים המתקשים בקריאה ולעתים נדירות נותן להם השראה לקרוא טקסטים מאתגרים.
הדיאלוג הוא חלון לחוויית הקריאה של האחר והוא דרך אפקטיבית לגרום לאנשים להתרגש מקריאה.

הדיאלוג הזה יכול להתבטא גם בדיון המסורתי לגבי הבנה או סיכום העלילה וגם בשאילת התלמידים מה הם חושבים לגבי מה שקראו. או לעודד את התלמידים להשתמש בטוויטר או בהודעות טקסט כדי לחלוק רעיונות מהקריאה שלהם. הדיאלוג יכול להשיג מטרה אמיתית.


ללמד את התלמידים לאצור חיי קריאה משלהם
בתקופה הזו, הקריאה משתנה ועשירה באפשרויות. אנחנו צריכים להעצים את התלמידים לבחור את מה שהם קוראים ולראות עצמם כקוראים הדוגמים בהרחבה ספרים על פני הז'אנרים.

הראו לילדים דרכים שונות לתעד את החומר שהם קוראים – מכתיבה של רשימות של ספרים על סימניות כדי לשמור על הספרים שהם קוראים בכריכה רכה, דרך שמירת שמות הספרים בבסיס נתונים ממוחשב, ועד ליצירת קבצים דיגיטליים של ספרים הכוללים מידע לגבי המחבר, הדמויות, וספרים אחרים בסדרה.

העלאת הקבצים הללו לעמוד ה-wiki או הבלוג הכיתתי כך שאחרים יוכלו לקרוא אותם. עידוד התלמידים להשתמש במכשירים הניידים שלהם כדי לתעד מחברים ושמות ספרים שהם אהבו (או לא אהבו) מניעה אותם.


    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya