איחוד המכללות לחינוך – בכייה לדורות?

השבוע נערך במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום כנס בנושא "איחוד המכללות והמעבר למל"ג-ות"ת". נשיא המכללה פרופ' שאול קרקובר הדגיש כי המל"ג-ות"ת הוא גוף מקצועי ביותר שמתקצב את האוניברסיטאות הישראליות שנחשבות לטובות בעולם.

"ראוי לזכור כי בזכות הניהול המקצועי הקפדני של המל"ג-ות"ת דורגו לאחרונה שלוש אוניברסיטאות ישראליות בין 100 המקומות הראשונים בעולם ושתיים נוספות ב-500 המקומות הראשונים מתוך 6,000. לפיכך אין ספק שהמעבר לות"ת טומן בחובו שינוי לטובה. די להזכיר כי כיום הקריטריון לכניסה לסגל הוראה באוניברסיטאות הוא תואר שלישי ופוסט דוקטורט בעוד אשר במכללות לחינוך מלמדים לעיתים גם דוקטורנטים ובעלי תואר .M.A משום כך אני רואה במעבר המכללות לחינוך מניהולן על ידי משרד החינוך לניהול באחריות הות"ת-מל"ג הזדמנות לשידרוג ההיבטים האקדמיים כולל חיזוק סגל ההוראה ותכניות הלימודים.

עם זאת, בנוגע לנושא איחוד המכללות איני בטוח שמדובר בצעד נכון; כמי שהגיע מאוניברסיטת בן גוריון, ואף שימש בעבר כדיקן קמפוס האוניברסיטה באילת, אני מתוודע עכשיו לצרכים הערכיים המיוחדים של מכללה שמטרתה להכשיר עובדי הוראה ולהבדלים המשמעותיים הנובעים מכך. טיוב מורי העתיד יושג ביעילות רבה יותר בתוך המכללות לחינוך ולא בהיטמעותן הניהולית במסגרת אוניברסיטה או מכללה שעיקר עיסוקה טמון בהכשרה אקדמית ללא דגש על ערכים ועל איכויות ההוראה."

יו"ר ות"ת פרופ' יפה זילברשץ אמרה, "אנו לא חושבים שסמינרים להכשרת מורים צריכים להיבלע לתוך אוניברסיטה כי היא טובה יותר, אלא מתוך אמונה שהצעד חשוב כי לאוניברסיטאות עצמן יש הרבה מה ללמוד מאותם אנשי סגל ושטח במכללות שמחוברים לשדה. בניסיונות עבר היה מדהים לראות שהמכללות לחינוך נשאבות לאוניברסיטאות בערך מוסף לשני הצדדים אבל לא תמיד החיבור בין מכללה לאוניברסיטה הוא הנכון, ולכן יש משמעות גדולה לאיחוד בין מכללות אבל צריך לדאוג שגודלן של המכללות לא יפחת מ-2000 תלמידים על מנת שתוכל לספק תכניות לימודים מגוונות ואיכותיות".

נשיא המכללה לשעבר פרופ' אבי לוי תקף את התהליך בחריפות וציין כי "כאשר מציינים את חשיבות הגודל של המכללות כנוסחה ליצירת סטודנטים איכותיים, אז מי אמר שמוסד שמכשיר 30 תלמידים במדעי הטבע לא מוציא תלמידים איכותיים יותר ממוסד שמוציא מאות תלמידים בלי כל קשר וללא ליווי אמיתי של הסטודנט? גם בחינוך הקיבוצי, בחינוך הערבי ובסקטור הדתי כשרוצים לדבר על איכות המחנך מבינים כי לא ניתן לחנך בסיטונות. הרי אם יבקשו לסגור שלושה בתי ספר לרפואה כדי להקים בית ספר אחד עם מאות סטודנטים האקדמיה הייתה נזעקת. ומה שלא ניתן לעשות עם רופאים קל וחומר שאי אפשר לעשות עם מחנכי העתיד של ילדינו".

לכתבה באתר ערוץ 7

ראו גם:

נשיא המכללה האקדמית גורדון בחיפה מתנגד לאיחוד המכללות לחינוך

מכללת לוינסקי לחינוך והמכללה לחינוך גופני בוינגייט מתאחדות

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya