אורוגוואי: כל תלמידי בתי הספר היסודיים משתמשים פעילים במחשבים ניידים

 

  יש כאלו שחשבו שמיזם זה עלה להם הון אולם כל המיזם עשה שימוש בפחות מ-5% מהתקציב הכולל לחינוך באורוגוואי.

 אורוגוואי חברה בארגון One Laptop Per Child organization והממשלה עשתה זאת בסיועו. הארגון הוקם על ידי פרופ' ניקולס נגרופונטה, ששאף בתחילה לספק מחשבים ניידים בעלות הפחותה מ- 100$. לבסוף, עלות התכנית יצאה קצת יותר מכפול מכפי שתוכנן, בהתחשב בכל צרכי ההכשרה, תקשורת האינטרנט והתחזוקה השוטפת – 260$ למחשב שגם זו עלות יחסית נמוכה.

 

יש לזכור, כי אין הדבר כל כך פשוט, כל נושא הנתינה של המחשבים הניידים או תכנית חינוך. כך אמר מיגל ברצ'נר, מנהל המעבדה הטכנולוגית באורוגוואי והאחראי לתכנית קייבל ("חיבור חינוך").
 
במהלך השנתיים האחרונות היו מעורבים בתכנית זו כ-362,000 תלמידים ו-18,000 מורים. אין ספק בכך שהתכנית הרחיבה את חוויית הלמידה של הילדים בדרך שקודם לכן הייתה בלתי אפשרית עבורם. בפועל הייתה זו מהפכה, שסייעה במידה עצומה, כך לדברי מורים באורוגוואי. היה זה קשה להאמין ולמרות זאת מובן, שחלק מן האנשים לא התלהבו מלכתחילה להתחיל בתכנית הזו, אך נוצרו "עקומות למידה", שלא לדבר על הלם תרבותי כתוצאה מהתכנית הזו.
 
מספרים על מורה וותיקה שלימדה במשך 30 שנים וכאשר חילקו להם את המחשבים הניידים היא ביקשה לפרוש שכן לא רצתה להיות מעורבת בתכנית. מאוחר יותר היא שינתה את דעתה וכיום המחשבים פשוט שינו את כל הדרך שבה היא נהגה ללמד בכיתה.
 
לאורוגוואי יש תכנית להרחבת התכנית של המחשבים הניידים במטרה לענות על הצרכים של שלב הגיל הרך ובתי ספר על-יסודיים בשנים הקרובות;
במקביל, נציגי התכנית מציגים את התלהבותם לסייע למדינות אחרות המעוניינות ללמוד מתוך ניסיונם בתחום. בתכנית הביעו עניין כבר מדינות כגון: רואנדה, האיטי, אל-סלבדור, פרגוואי, פרובינציות מסוימות בארגנטינה וקולומביה. אורוגוואי כבר הציעה להן סיוע במכרזים, תכנון, הערכה, בחירת תוכנות לשימוש, שיווק התכנית, הכשרה, כל מה שקשור לKnow How"" של התכנית וההיערכות לקראתה.
 
למחשבים הניידים בתכנית יש מערכת קוד פתוח, לינוקס עם ממשק משתמש הקרוי "סוכר" Sugar. בשל העובדה שלא השתמשו במערכות המאופיינות יותר במגמה הרווחת (מיינסטרים), ספגה התכנית ביקורות ספורות. מכל מקום, באורוגוואי סבורים שהתלמידים צריכים ללמוד את מיומנויות המחשב ללא התחשבות אילו תוכנות זמינות. אפילו לימדו ילדים עיוורים על מערכת ההפעלה חלונות של מיקרוסופט.
העלות השנתית של תחזוקת התכנית הזו, כולל תחזוקה והפעלה של פורטל מידע המיועד לתלמידים ולמורים עומדת על 21$ לתלמיד.
 
הערה : פרק מתוך סקירת מידע בהכנה על שילובם של מחשבים ניידים בבתי ספר בארץ ובעולם ( סקירה יזומה של מרכז המידע במכון מופ"ת ) .
מקור הנתונים:
Verónica Psetizki. Laptop for every pupil in Uruguay. BBC News, October 16, 2009.
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya