תפקיד מורים בחינוך ליחסים מכבדים ולמניעת אלימות מגדרית: בחינת פרספקטיבות של מורים ותלמידים
Ollis, D. (2014). The role of teachers in delivering education about respectful relationships: exploring teacher and student perspectives. Health Education Research, 29, 4, 702-713
עיקרי הדברים:
- אחד מכל שבעה תלמידים בנים באוסטרליה סבור כי מקובל (acceptable) לכפות נערות לקיים יחסי מין אם הן "פלירטטו איתם"
- 45% מהתלמידים בבריטניה שהיו ביחסים זוגיים חוו אלימות ו-25% נהגו באלימות בזוגיות
- בעבר התמקדו תוכניות כאלה בהצגת מידע על עד כמה האלימות נפוצה ועל דרכי הפעולה שניתן לנקוט כדי להימנע מליפול קורבן לאלימות
- תוכניות אלה התמקדו בעבר בהתנזרות מיחסי מין ובמיומנויות סירוב של בנות, באופן שהאשים את הקורבן והטיל את האחריות למנוע אלימות ותקיפות מיניות על בנות
- אפילו כאשר ישנה התמקדות באלימות בתוך מערכות יחסים, רוב התוכניות הנהוגות בתיכונים אינן עוסקות במבני היסוד העומדים בתשתית הזיקות בין מגדר לכוח
- תוכניות מודרניות למניעת אלימות מגדרית עוסקות בגורמי השורש לאלימות נגד נשים וילדים מתוך התבוננות בסוגיות של מגדר וכוח
- מורים ותלמידים הביעו שביעות רצון רבה מתוכניות מודרניות אלה, בעיקר כשאלה הועברו על ידי מורים לחינוך מיני, בריאות הציבור או מיומנויות חיים
אחת מכל שלוש נשים באוסטרליה חוותה אלימות פיסית עד גיל 15 וכמעט אחת מכל חמש נשים נחשפה לתקיפה מינית עד גיל 15 [1]. אלימות מבוססת מגדר מוכרת ברחבי העולם כנושא בריאותי. נשים וילדים הם הקורבנות העיקריים של אלימות, וגברים בגילאי 18 עד 35 הם העבריינים העיקריים [1]. התנהגות אלימה מתחילה לרוב בגילאים 12 עד 18 [2] ואחד מכל ארבעה ילדים ונערים באוסטרליה חיים במשפחה שבה יש אלימות בבית [3]. נערות ונשים צעירות בגילאי 15 עד 24 נמצאות בקבוצת הסיכון הגדולה ביותר ליפול קורבן לתקיפה מינית [4, 5].
לקריאה נוספת
אחד מכל שבעה בנים סבור שזה מקובל (acceptable) לכפות נערות לקיים יחסי מין אם הן "פלירטטו איתם". מחקר בבריטניה הראה 45% מהתלמידים שהיו ביחסים זוגיים חוו אלימות ו-25% נהגו באלימות [8].
במערכת החינוך האוסטרלית, "יחסים מכבדים" (respectful relationship) נהפך לביטוי הנמצא בשימוש במסמכי מדיניות הממוקדים במניעת אלימות מבוססת מגדר [9]. מאמצי המניעה האלה מתנהלים בהתאם לחמישה קריטריוניים מעשיים:
- מאמצים כלל בית-ספריים
- מסגרת ולוגיקה של תוכנית מסודרת
- העברה אפקטיבית של תוכן לימודי
- פרקטיקות רלוונטיות, מכילות ורגישות-תרבותית
- הערכת אימפקט.
תוכניות מניעת האלימות המגדרית באוסטרליה מבוססות על מסגרת תיאורטית להבנת אלימות הנשענת על מחקר פמיניסטי, ובמיוחד על טיפול בקשרים שבין מגדר, כוח ואלימות; על בחינה של הבניות מגדריות ומיניות המעודדות אלימות; ועל טיפוח יחסים צודקים ושוויוניים בין המינים. מטרתן של תוכניות אלה היא להעלות מודעות לאלימות מגדרית, לעודד את התלמידים למצוא דרכים למנוע אותה ולפתח מיומנויות למזעור נזקים אם הם סובלים מגילויי אלימות.
בעבר התמקדו תוכניות כאלה בהצגת מידע על עד כמה האלימות נפוצה ועל דרכי הפעולה שניתן לנקוט כדי להימנע מליפול קורבן לאלימות [10, 16]. תוכניות אלה התמקדו בהתנזרות מיחסי מין ובמיומנויות סירוב של בנות, באופן שהאשים את הקורבן והטיל את האחריות למנוע אלימות ותקיפות מיניות על בנות [9].
אפילו כאשר ישנה התמקדות באלימות בתוך מערכות יחסים, רוב התוכניות הנהוגות בתיכונים אינן עוסקות במבני היסוד העומדים בתשתית הזיקות בין מגדר לכוח [17]. עם זאת, המחקר הפמיניסטי מקשר תפקידים מגדריים להתנהגויות נרכשות ומביא את האלימות המגדרית כדוגמה להתנהגות המושפעת-תרבותית [18, 19].
המחקר מצא כי חינוך אינטנסיבי ומבוסס על הקניית מיומנויות הוא האפקטיבי ביותר במניעת אלימות [16, 23-21].
גישות נוספת מבוססות על מושג הכוח. למשל, תוכניות בסקוטלנד ובקנדה מתמודדות עם גורמי השורש לאלימות נגד נשים וילדים מתוך התבוננות בסוגיות של מגדר וכוח [24]. גישות אלה מנתחות וחושפות את האופי המגדרי של יחסי כוח [25, 26].
הפרקטיקה הטובה ביותר: גישה פמיניסטית בשילוב בריאות מינית
חומרי הלימוד מסייעים לתלמידים להבין את טיבם ומשמעותם של מגדר, כוח ואלימות באמצעות בחינת השיח המקובל, עמדות כלפי מגדר, שפה ומוסדות חברתיים. באוסטרליה מופעלת תוכנית למניעת אלימות מגדרית בכיתות ח' ו-ט'.
בכיתה ח' מוקדשת התוכנית למגדר, כבוד ומערכות יחסים; התוכנית מספקת לתלמידים בסיס לבחינת סוגיות הקשורות באלימות מגדרית כגון תקיפות מיניות, אלימות בתוך הבית והומופוביה. מטרת יחידת הלימוד היא לפתח הבנה משותפת של מגדר, יחסים וכבוד. התלמידים בוחנים את ההשלכות של הנחות ממוגדרות בדבר גבריות, נשיות ומיניות ומתחילים לפתח מיומנויות תקשורת, משא-ומתן, דה-קונסטרוקציה, רפלקסיה ואוריינות תקשורתית.
בכיתה ט' מוקדשת יחידת הלימוד לקשר הכוח ובוחנת אלימות ביתית ותקיפות מיניות בהקשר של כוח, מבנים חברתיים ומוסדיים וחיי היומיום של אנשים צעירים. לתלמידים מוצע מבט רחב על ההשלכות הפיסיות, הרגשיות, החברתיות והכלכליות של אלימות מגדרית, כולל הומופוביה. בנוסף לכך, התוכנית בנויה באופן שיבהיר את טיבם של הסכמה וכבוד ויסייע לתלמידים לפתח מיומנויות פעולה שמפגינות אחריות כלפי העצמי והזולת.
חומרי הלימוד בנויים על ההנחה כי מיניות היא דבר חיובי ומקשרים מידע וחשיבה ביקורתית לסוכנות (agency) ולחגיגה של גיוון [30-27].
סדנת הכשרה למורים ותוכנית הלימודים בבית הספר
ב-2010 התוכנית למניעת אלימות מגדרית נוסתה בארבע חטיבות ביניים במלבורן, אוסטרליה, תוך שימוש בחמשת הקריטריונים הפרקטיים שצוינו לעיל. מורים עברו סדנת הכשרה בת יומיים וחצי, במטרה להכינם להשתמש בחומרי הלימוד. מטרת הסדנה היתה להגדיל את המודעות להיקף, לטבע ולהשלכות של אלימות מגדרית. בנוסף לכך, כללה הסדנה גם ניתוח של הסיבות לאלימות מגדרית באמצעות קישור בין אי שוויון מגדרי לאלימות, תוך שימוש בדוגמאות של מקרי אלימות שהתרחשו במציאות. כל המורים שהשתתפו במחקר אמרו כי הסדנה סייעה להם.
תוכנית הלימודים הועברה לתלמידים במשך עשרה שבועות, במהלכם נערכו שמונה שיעורים בני 100 דקות כל אחד. במחקר שבחן את אפקטיביות התוכנית השתתפו 28 מורים (10 גברים ו-18 נשים) ו-32 תלמידים מארבעה בתי ספר.
תוצאות
מורים שכבר לימדו נושאים כמו בריאות הציבור, מיומנויות חיים או חינוך מיני השתלבו בקלות בתוכנית, ותלמידיהם הצהירו כי לא הופתעו מנושא השיעורים משום שנושאים אלה היו קרובים לנושאים שמורים אלה מעבירים בדרך כלל. המורים שהתקשו ביותר בהעברת התוכנית היו מורים לאנגלית, שלא היטיבו להכיר חלק משיטות ההוראה שנכללו בתוכנית שכללו רמה גבוהה של השתתפות תלמידים. מורים אלה גם לא היו רגילים לאופן ההוראה בתוכנית, שלפיו התלמידים מתבקשים לנוע ברחבי הכיתה, לפעול בקבוצות, לשחק משחקי תפקידים ולעסוק בפעילויות אינטראקטיביות ובלתי רשמיות. תלמידים של מורים לאנגלית העלו תהיות כגון "מדוע אנחנו לומדים את זה בשיעור אנגלית? מדוע איננו יכולים ללמוד את זה מההורים שלנו?"
המורים שהשתתפו במחקר הגדירו אלימות מגדרית כ"ניצול לרעה של כוח ושליטה, ביודעין או שלא ביודעין, באופן שגורם נזק, פגיעה, פציעה או עלבון לאדם בהתבסס על מגדר או נטייה מינית. הנזק יכול להיות פיסי, כספי, רגשי או להתבטא בהטרדה או בתקיפה מינית... זוהי אלימות נגד נשים, שיכולה ללבוש צורות שונות: רגשית, רוחנית, פיסית, מינית, כספית וכו'.... גברים לרוב חווים אלימות מחוץ לבית וכאשר המקרבן אינו בהכרח מוכר להם... האלימות המגדרית נובעת ממקורות רבים ומבניים כגון התקשורת, הבית, בית הספר. הכל נושאים באחריות למגרה... אלימות מגדרית היא קודם כל עניין של כוח ושליטה... והבניה חברתית של מגדר".
חלק מהמורים הביעו דאגה מהגדרת התוכנית כתוכנית למניעת "אלימות מגדרית". הם חשו כי טרמינולוגיה זו עלולה לנכר תלמידים בנים ומורים גברים ולהאשימם באופן עקיף באופן שיגרום להם עלבון, בושה או אדישות כלפי התוכנית. "[זה] עבד יותר טוב מבחינתי ברגע שהתחלתי לקרוא לתוכנית 'יחסים מכבדים'... זה שם הרבה יותר מוצלח" (הדובר הוא מורה גבר שהתראיין למחקר).
עם זאת, מורים אחרים הביעו עמדה אחרת וטענו כי התלמידים הבנים לא חשו כי הכותרת "אלימות מגדרית" מפנה כלפיהם אשמה, וכי הם גילו מעורבות רבה בתוכנית גם כשהועברה תחת הכותרת הזו. התלמידים הבינו שאלימות מגדרית היא בעיה מבנית, ואין כאן האשמה של יחידים. "אני מקדיש מאמצים ניכרים כדי לא להאשים את התלמידים-הבנים, כך שאני לא חושב שהם לוקחים את זה אישית", אמר מורה אחר.
חוויית התלמידים
התלמידים שהתראיינו למחקר הביעו עמדות חיוביות מאוד על חוויית הלימוד שלהם בתוכנית. הם דיווחו על ידע חשוב שרכשו בנוגע לפגיעות מילוליות ולפגיעות פיסיות, ועל האפשרות למצוא את עצמך לכוד במערכת יחסים שאתה מפחד לסיים. רבות מהערות התלמידים ביטאו את אמונתם בחשיבות פיתוחן של אמפתיה, הבנה, מודעות ומודעות-עצמית.
ביבליוגרפיה
1 National Council to Reduce Violence against Women and their Children, A Time for Action: The National Council’s Plan for Australia to Reduce Violence against Women and their Children(pg. 2009-2021) Department of Social Services, Commonwealth of Australia, Canberra, 2009
2 National Domestic Violence Hotline. Austin, Texas. Available at: http://www.loveisrespect.org/is-this-abuse/dating-violence-statistics. Accessed: 7 October 2013
3 Indermaur D. Young Australians and Domestic Violence, In Trends and Issues in Crime and Criminal Justice, 2001CanberraAustralian Institute of Criminology
Google Scholar
4 Australian Bureau of Statistics. Department of Social services Personal Safety Survey. Australia, cat. no. 49060, Canberra: ABS, 2006
5 Rance C. Saying ‘no’ to violence, Aust Educ, 2010, vol. 66 (pg. 28-30)
6 McCauley HL, Tancredi DJ, Silverman JG, et al. Gender-equitable attitudes, bystander behavior, and recent abuse perpetration against heterosexual dating partners of male high school athletes, Am J Public Health, 2013, vol. 103 (pg. 1882-7) Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23947324. Accessed: 15 October 2013
Google ScholarCrossrefPubMed
7 Tutty L. , Healthy Relationships Preventing Teen Dating Violence: An Evaluation of the Teen Violence Prevention Program, 2011OntarioCanadian Women’s Foundation
Google Scholar
8 Fox CL, Corr M-L, Gadd D. Domestic abuse prevention education: listening to the views of young people, Sex Educ, 2014, vol. 14 (pg. 28-41)
Google ScholarCrossref
9 Flood M, Fergus L, Heenan M. , Respectful Relationships Education: Violence Prevention and Respectful Relationships Education in Victorian Secondary Schools, 2009MelbourneDepartment of Education and Early Childhood Development
Google Scholar
10 Whitaker D, Morrison S, Lindquist C, et al. A critical review of interventions for primary prevention of perpetration of partner violence, Aggress Violent Behav, 2006, vol. 11 (pg. 151-66)
Google ScholarCrossref
11 Ollis D. Rivers I, Duncan N. Planning and delivering interventions to promote gender and sexuality, Bullying: Experiences and Discourses of Sexuality and Gender, 2013LondonRoutledge(pg. 145-70)
Google Scholar
12 Keddie A. Little boys: tomorrow’s macho lads, Discourse, 2003, vol. 24 (pg. 289-306)
13 Renold E. ‘They won’t let us play … unless you’re going out with one of them’: girls, boys and Butlers’ ‘heterosexual matrix’ in the primary years, Br J Sociol Educ, 2006, vol. 27 (pg. 489-509)
Google ScholarCrossref
14 Keddie A. Issues of power, masculinity, and gender justice: Sally’s story of teaching boys, Discourse, 2007, vol. 28 (pg. 21-35)
15 Mills M. Issues of masculinity and violence and the current boys’ debate in Australia, Redress, 2007, vol. 16 (pg. 20-5)
16 Dyson S. Girls & well-being: why educators should promote respectful relationships in school programs, Redress, 2009, vol. 18 (pg. 8-13)
17 Evans S, Krogh C, Carmody M. , Time to Get Cracking: The Challenge of Developing Best Practice in Australian Sexual Assault Prevention Education, 2009MelbourneAustralian Institute of Family Studies
Google Scholar
18 Caulfield S. Creating peaceable schools, Ann Am Acad Pol Soc Sci, 2000, vol. 567 (pg. 170-85)
Google ScholarCrossref
19 White W, Smith J. ‘I nearly fell over backwards when ‘Johnny’ told me that he was overheating’: an anger prevention program for primary schools, Teach Learn Netw, 2003, vol. 10 (pg. 14-5)
20 Sapouna M. Collective efficacy in the school context: does it help explain victimization and bullying among greek primary and secondary school students?, J Interpers Violence, 2009, vol. 25 (pg. 1912-27)
Google ScholarCrossrefPubMed
21 Hilton G. Sex education: issues when working with boys, Sex Educ, 2001, vol. 1 (pg. 31-41)
Google ScholarCrossref
22 Meraviglia M, Becker H, Rosenbluth B, et al. The expect respect project: creating a positive elementary school climate, J Interpers Violence, 2003, vol. 18 (pg. 1347-60)
Google ScholarCrossrefPubMed
23 Meyer A, Allison K, Reese L, et al. Choosing to be violence free in middle school: the student component of the GREAT schools and families universal program, Am J Prev Med, 2003, vol. 26 (pg. 20-8)
Google ScholarCrossref
24 Buote D, Berglund P. Promoting social justice through building healthy relationships: evaluation of SWOVA’s ‘Respectful Relationships’ program, Educ Citizsh Soc Justice, 2010, vol. 5 (pg. 207-20)
Google ScholarCrossref
25 Weedon C. , Feminist Practice & Poststructuralist Theory, 1997OxfordBasil Blackwell Ltd.
Google Scholar
26 Connell RW. , Gender: A Short Introduction, 2002MaldenBlackwell Publishing
Google Scholar
27 Carmody M. , Sex and Ethics: Young People and Ethical Sex, 2008MelbournePalgrave Macmillan
Google Scholar
28 Ferguson RM, Vanwesenbeeck I, Knijn T. A matter of facts … and more: an exploratory analysis of the content of sexuality education in the Netherlands, Sex Educ, 2008, vol. 81 pg. 14
29 Formby EJ, Hirst J, Owen M, et al. Selling it as a holistic health provision and not just about condoms: sexual health services in school settings: current models and their relationship with sex and relationships education policy and provision, Sex Educ, 2010, vol. 10 (pg. 423-35)
Google ScholarCrossref
30 Sinkinson M. ‘Sexuality isn’t just about sex’: pre-service teachers’ shifting constructs of sexuality education, Sex Educ, 2009, vol. 9 (pg. 421-36)
Google ScholarCrossref
31 Gibbs A. Focus Groups Social Research Update. Vol. 19. Surrey: Department of Sociology, 1997. Available at: http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU19.html. Accessed: 27 September 2013
32 Berg B. , Qualitative Research Methods for the Social Sciences, 2007Needham Heights, USAllyn & Bacon
Google Scholar
33 Midford R, Cahill H, Ramsden R, et al. Alcohol prevention: what can be expected of a harm reduction focused school drug education program?, Drugs Educ Prev Policy, 2012, vol. 19 (pg. 102-10)
Google ScholarCrossref
34 Herbert PC, Lohrmann DK. It’s all in the delivery! An analysis of instructional strategies from effective health education curricula, J School Health, 2011, vol. 81 (pg. 258-64)
Google ScholarCrossrefPubMed
35 Health Canada, Canadian Guidelines for Sexual Health Education, 2003Health CanadaPopulation and Public Health Branch, Ottawa
Google Scholar
36 Ollis D. , Sexualities and Gender in the Classroom: Changing Teacher Practice, 2009Koln, Germany: Lambert Academic Publishing(pg. 206-7) 210
Google Scholar
37 Smith A, Schlichthorst M, Mitchell A, et al. , Results of the First National Survey of Australian Secondary Teachers of Sexuality Education 2010, 2011MelbourneLatrobe University, Australian Research Centre in Sex Health and Society
Google Scholar
38 Milton J, Berne L, Peppard W, et al. Teaching sexuality education in high schools: what qualities do Australian teachers value?, Sex Educ, 2001, vol. 1 pg. 12
Google ScholarCrossref
39 Freeman E, Strong D, Cahill H, et al. Enhancing professional practice: an innovative professional development strategy to support teachers in school-based mental health promotion, J In-service Educ, 2003, vol. 29 (pg. 277-94)
Google ScholarCrossref
40 Stanley N, Ellis J, Bell J. Bater C, Berridge D. Delivering preventative programs in schools: identifying gender issues. In children behaving badly?, Violence between Children and Young PeopleChichesterWiley-Blackwell(pg. 217-30)
Google Scholar
41 Vic Health, National Survey on Community Violence Attitudes to Violence against Women 2009: Changing Cultures, Changing Attitudes—Preventing Violence against Women, 2010CarltonVictorian Health Promotion Foundation
Google Scholar
42 Crooks C, Wolfe D, Hughes R, et al. Development, evaluation and national implementation of a school-based program to reduce violence and related risk behaviours: lessons from Fourth R, IPC Rev, 2007, vol. 2 (pg. 109-35) . Available at: http://www.learningtoendabuse.ca/sites/default/files/development_evaluation_national_implementation_4th_R.pdf. Accessed: 20 October 2013
1 National Council to Reduce Violence against Women and their Children, A Time for Action: The National Council’s Plan for Australia to Reduce Violence against Women and their Children(pg. 2009-2021) Department of Social Services, Commonwealth of Australia, Canberra, 2009
2 National Domestic Violence Hotline. Austin, Texas. Available at: http://www.loveisrespect.org/is-this-abuse/dating-violence-statistics. Accessed: 7 October 2013
3 Indermaur D. Young Australians and Domestic Violence, In Trends and Issues in Crime and Criminal Justice, 2001CanberraAustralian Institute of Criminology
Google Scholar
4 Australian Bureau of Statistics. Department of Social services Personal Safety Survey. Australia, cat. no. 49060, Canberra: ABS, 2006
5 Rance C. Saying ‘no’ to violence, Aust Educ, 2010, vol. 66 (pg. 28-30)
6 McCauley HL, Tancredi DJ, Silverman JG, et al. Gender-equitable attitudes, bystander behavior, and recent abuse perpetration against heterosexual dating partners of male high school athletes, Am J Public Health, 2013, vol. 103 (pg. 1882-7) Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23947324. Accessed: 15 October 2013
Google ScholarCrossrefPubMed
7 Tutty L. , Healthy Relationships Preventing Teen Dating Violence: An Evaluation of the Teen Violence Prevention Program, 2011OntarioCanadian Women’s Foundation
Google Scholar
8 Fox CL, Corr M-L, Gadd D. Domestic abuse prevention education: listening to the views of young people, Sex Educ, 2014, vol. 14 (pg. 28-41)
Google ScholarCrossref
9 Flood M, Fergus L, Heenan M. , Respectful Relationships Education: Violence Prevention and Respectful Relationships Education in Victorian Secondary Schools, 2009MelbourneDepartment of Education and Early Childhood Development
Google Scholar
10 Whitaker D, Morrison S, Lindquist C, et al. A critical review of interventions for primary prevention of perpetration of partner violence, Aggress Violent Behav, 2006, vol. 11 (pg. 151-66)
Google ScholarCrossref
11 Ollis D. Rivers I, Duncan N. Planning and delivering interventions to promote gender and sexuality, Bullying: Experiences and Discourses of Sexuality and Gender, 2013LondonRoutledge(pg. 145-70)
Google Scholar
12 Keddie A. Little boys: tomorrow’s macho lads, Discourse, 2003, vol. 24 (pg. 289-306)
13 Renold E. ‘They won’t let us play … unless you’re going out with one of them’: girls, boys and Butlers’ ‘heterosexual matrix’ in the primary years, Br J Sociol Educ, 2006, vol. 27 (pg. 489-509)
Google ScholarCrossref
14 Keddie A. Issues of power, masculinity, and gender justice: Sally’s story of teaching boys, Discourse, 2007, vol. 28 (pg. 21-35)
15 Mills M. Issues of masculinity and violence and the current boys’ debate in Australia, Redress, 2007, vol. 16 (pg. 20-5)
16 Dyson S. Girls & well-being: why educators should promote respectful relationships in school programs, Redress, 2009, vol. 18 (pg. 8-13)
17 Evans S, Krogh C, Carmody M. , Time to Get Cracking: The Challenge of Developing Best Practice in Australian Sexual Assault Prevention Education, 2009MelbourneAustralian Institute of Family Studies
Google Scholar
18 Caulfield S. Creating peaceable schools, Ann Am Acad Pol Soc Sci, 2000, vol. 567 (pg. 170-85)
Google ScholarCrossref
19 White W, Smith J. ‘I nearly fell over backwards when ‘Johnny’ told me that he was overheating’: an anger prevention program for primary schools, Teach Learn Netw, 2003, vol. 10 (pg. 14-5)
20 Sapouna M. Collective efficacy in the school context: does it help explain victimization and bullying among greek primary and secondary school students?, J Interpers Violence, 2009, vol. 25 (pg. 1912-27)
Google ScholarCrossrefPubMed
21 Hilton G. Sex education: issues when working with boys, Sex Educ, 2001, vol. 1 (pg. 31-41)
Google ScholarCrossref
22 Meraviglia M, Becker H, Rosenbluth B, et al. The expect respect project: creating a positive elementary school climate, J Interpers Violence, 2003, vol. 18 (pg. 1347-60)
Google ScholarCrossrefPubMed
23 Meyer A, Allison K, Reese L, et al. Choosing to be violence free in middle school: the student component of the GREAT schools and families universal program, Am J Prev Med, 2003, vol. 26 (pg. 20-8)
Google ScholarCrossref
24 Buote D, Berglund P. Promoting social justice through building healthy relationships: evaluation of SWOVA’s ‘Respectful Relationships’ program, Educ Citizsh Soc Justice, 2010, vol. 5 (pg. 207-20)
Google ScholarCrossref
25 Weedon C. , Feminist Practice & Poststructuralist Theory, 1997OxfordBasil Blackwell Ltd.
Google Scholar
26 Connell RW. , Gender: A Short Introduction, 2002MaldenBlackwell Publishing
Google Scholar
27 Carmody M. , Sex and Ethics: Young People and Ethical Sex, 2008MelbournePalgrave Macmillan
Google Scholar
28 Ferguson RM, Vanwesenbeeck I, Knijn T. A matter of facts … and more: an exploratory analysis of the content of sexuality education in the Netherlands, Sex Educ, 2008, vol. 81 pg. 14
29 Formby EJ, Hirst J, Owen M, et al. Selling it as a holistic health provision and not just about condoms: sexual health services in school settings: current models and their relationship with sex and relationships education policy and provision, Sex Educ, 2010, vol. 10 (pg. 423-35)
Google ScholarCrossref
30 Sinkinson M. ‘Sexuality isn’t just about sex’: pre-service teachers’ shifting constructs of sexuality education, Sex Educ, 2009, vol. 9 (pg. 421-36)
Google ScholarCrossref
31 Gibbs A. Focus Groups Social Research Update. Vol. 19. Surrey: Department of Sociology, 1997. Available at: http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU19.html. Accessed: 27 September 2013
32 Berg B. , Qualitative Research Methods for the Social Sciences, 2007Needham Heights, USAllyn & Bacon
Google Scholar
33 Midford R, Cahill H, Ramsden R, et al. Alcohol prevention: what can be expected of a harm reduction focused school drug education program?, Drugs Educ Prev Policy, 2012, vol. 19 (pg. 102-10)
Google ScholarCrossref
34 Herbert PC, Lohrmann DK. It’s all in the delivery! An analysis of instructional strategies from effective health education curricula, J School Health, 2011, vol. 81 (pg. 258-64)
Google ScholarCrossrefPubMed
35 Health Canada, Canadian Guidelines for Sexual Health Education, 2003Health CanadaPopulation and Public Health Branch, Ottawa
Google Scholar
36 Ollis D. , Sexualities and Gender in the Classroom: Changing Teacher Practice, 2009Koln, Germany: Lambert Academic Publishing(pg. 206-7) 210
Google Scholar
37 Smith A, Schlichthorst M, Mitchell A, et al. , Results of the First National Survey of Australian Secondary Teachers of Sexuality Education 2010, 2011MelbourneLatrobe University, Australian Research Centre in Sex Health and Society
Google Scholar
38 Milton J, Berne L, Peppard W, et al. Teaching sexuality education in high schools: what qualities do Australian teachers value?, Sex Educ, 2001, vol. 1 pg. 12
Google ScholarCrossref
39 Freeman E, Strong D, Cahill H, et al. Enhancing professional practice: an innovative professional development strategy to support teachers in school-based mental health promotion, J In-service Educ, 2003, vol. 29 (pg. 277-94)
Google ScholarCrossref
40 Stanley N, Ellis J, Bell J. Bater C, Berridge D. Delivering preventative programs in schools: identifying gender issues. In children behaving badly?, Violence between Children and Young PeopleChichesterWiley-Blackwell(pg. 217-30)
Google Scholar
41 Vic Health, National Survey on Community Violence Attitudes to Violence against Women 2009: Changing Cultures, Changing Attitudes—Preventing Violence against Women, 2010CarltonVictorian Health Promotion Foundation
Google Scholar
42 Crooks C, Wolfe D, Hughes R, et al. Development, evaluation and national implementation of a school-based program to reduce violence and related risk behaviours: lessons from Fourth R, IPC Rev, 2007, vol. 2 (pg. 109-35) . Available at: http://www.learningtoendabuse.ca/sites/default/files/development_evaluation_national_implementation_4th_R.pdf. Accessed: 20 October 2013