שימוש בבינה מלאכותית לעידוד מעורבות ולמידה פעילה

Holcombe, A., & Wozniak, S. (2024). Using AI to fuel engagement and active learning. Educational Leadership, 81(9), 16–23

עיקרי הדברים:

● תרצו או לא, הבינה המלאכותית כבר תופסת מקום מרכזי בעולמות הלמידה וההוראה

● מאמר זה מציע שלל טיפים, דוגמאות, עזרים והצעות לשילוב מנועי בינה מלאכותית בתהליכי למידה והוראה

● צרו חשבון משתמש בכלי, דוגמת Gemini, Claude או ChatGPT והתחילו להתייעץ בכל נושא, לחבר תוצרים משותפים, למטב מערכי שיעור ומטלות ואפילו להעניק לכלי משוב בונה עבור תפוקתו ולעדכנו לגבי הצלחות ואתגרים לאורך הדרך

● בתחילת השנה, הבהירו ללומדים שיש צורך להצהיר בכל מטלה: האם נעשה שימוש במנוע בינה מלאכותית? איזה שימוש נעשה בדיוק? באיזה כלי נעשה שימוש? ואילו פקודות או הוראות הוזנו למנוע ה-AI?

● היעזרו ב-AI כדי להתאים את השפה והז'רגון של חומרי הלימוד לשכבת הגיל, ואפילו לסלנג הנוכחי

● השתמשו ב-AI כדי לעבד חומרים רציניים למשחקי טריוויה, חברה, תשחצים ועוד

● אל תסתפקו בתוצר שה-AI מפיק עבורכם, בקשו לחדד אותו עוד ועוד לטעמכם – עד שהתוצר מהודק, מותאם ומשביע רצון

● בחרו שיר ידוע, דוגמת 'היום יום הולדת' ובקשו מה-AI להפוך את מילותיו על רקע נושא הלימוד

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא בינה מלאכותית

למרות השקעה ניכרת בטיפוח סביבת הלמידה ובשדרוג שיטות ההוראה, תלמידים מביעים שעמום, סלידה וחוסר עניין כאשר מדברים איתם על שיעורי בית, מטלות כיתתיות, לימודים ובית ספר. חבל שכך, כי לאותם לומדים יש סקרנות טבעית שלא יודעת שובע, ועובדה היא שהם חושבים במהירות ונעים בתזזיתיות במגרשי משחקים ובמשחקים מסקרנים ומאתגרים.

בתי הספר מתקשים לנצל את הפוטנציאל האדיר של ה-AI לצורכי רפלקציה, מישוב, חשיבה ופתרון בעיות ונשאלת השאלה: האם הבינה המלאכותית יכולה להפיח מוטיבציה מחודשת בלומדים ,להניעם למעורבות ולסייע בעיצוב מחודש של סביבות הלמידה? התשובה היא כן, אך הדרך להשיג זאת מצריכה יצירתיות, מאמץ ומעוף. על רקע זה, מציג המאמר שלל טיפים, דוגמאות, עזרים ומנועי בינה מלאכותית חדשניים אשר מאפשרים לדמיין מחדש את המרחב הפדגוגי ולהציע חוויית למידה אינטראקטיבית ומלהיבה יותר בכיתות א'-י"ב.

דרכים יצירתיות לשימוש בינה מלאכותית

כבר היום, מורים נעזרים במנועי AI כדי לייעל, לשדרג ולהמציא פרקטיקות הוראה חדשניות. זוהי משוואה פשטנית ואקטואלית לפיו בינה מלאכותית + בינה אנושית = הגברת מעורבות תלמידים. כל שצריך הוא להירשם ולפתוח חשבון משתמש בכלי, דוגמת ChatGPT, Gemini, Claude או Perplexity, להזין נתונים, להתייעץ, לחבר תוצרים משותפים, לשאול שאלות Follow-up ואפילו להעניק לכלי משוב בונה עבור תפוקתו ולעדכנו לגבי הצלחות ואתגרים לאורך הדרך.

הבהירו שיש צורך להצהיר על שימוש ב-AI

בתחילת השנה, הסבירו ללומדים שעליהם להצהיר על הדברים הבאים במטלות הבית:

  1. האם נעשה שימוש, או לא נעשה שימוש, במנוע בינה מלאכותית?
  2. איזה שימוש נעשה בדיוק? התייעצות, סיעור מוחין, עריכה לשונית, תרגום, בדיקה פדגוגית?
  3. באיזה כלי נעשה שימוש? ChatGPT ?Gemini?
  4. אילו פקודות או הוראות הוזנו למנוע ה-AI?

איסוף עובדות במהירות

פעם, כדי לכתוב עבודת נושא אישי, צריך היה לבלות מדי ערב בספריה העירונית, לבקש הכוונה מהספרנית ולזכור להחזיר את הספר בזמן. היום, מנועי ה-AI יכולים לספק בשניות עובדות כלליות ונתונים יבשים, ואף לנתח או להשוות ביניהם, בעיקר בנושאים מוכרים שאינם שנויים במחלוקת. לכן, יהיה זה כמעט מגוחך לשלוח תלמידים לקושש מידע בספריה. כיום, צריך לחדד את היכולת לבדוק את מהימנות המידע, להפריך פייק ניוז, לחשוב באיזו דרך לבקש מידע ולהצליח להמיר אותו לנייר עמדה, מצגת, נאום או אילוסטרציה. דוגמה: בקשו מהתלמידים ליצור איור או דגם של מושבת נמלים, דבורים, עכברים ושפני סלע ולהשוותם מבחינה שמית, פיזית, סביבתית והתנהגותית.

הנגישו תכנים

כאשר חומר הלימוד רלוונטי ונגיש ללומדים, הם נוטים להיות יותר מעורבים. לכן, יש להיעזר ב-AI כדי להתאים את השפה והז'רגון לשכבת הגיל, ואפילו לסלנג הנוכחי. תרגיל: תנו לתלמידים טקסט ספרותי או היסטורי קלאסי, דוגמת מגילת העצמאות, ובקשו מהם להתאימו לשפת היומיום.

הפיקו מקרי בוחן

לא חייבים להשתמש בטקסטים ספרותיים או היסטוריים קלאסיים. לצורך התרגול, אפשר לבקש מה-AI לחבר פואמה, סיפור קצר או קונפליקט מדיני בדיוני, להגדיר לו את האקספוזיציה, הסגנון, האורך וקהל היעד, ולהשתמש בו כמקרה בוחן מקורי וחדשני. התלמידים יוזמנו להתעמק בחומר באמצעות משחק תפקידים או כתיבת טיעונים.

משחקו את הלמידה

ה-AI אלוף במשחוק חומרי למידה, ובכוחו לעבד חומרים רציניים לכדי משחקי טריוויה, חברה, תשחצים ועוד. הענקת אלמנט משחקי ליחידות לימוד מורכבות יכול לעודד מעורבות ולסייע בהטמעת מידע. דוגמה: צרו חידון נושא פרסים בנושא "אל תיגע בזמיר" (הרפר לי) "האדונית והרוכל" (עגנון), "חלום בדמי כבוד" (מנגיסטו) או "ביקור הגברת הזקנה" (דירנמאט).

צרו מטלות מותאמות

אחת הדרכים השימושיות ביותר להשתמש ב-AI עבור מורים ומחנכים היא להיעזר בו להכנת, העשרת ושדרוג מטלות מותאמות-שכבה. אל תסתפקו במטלה שהוא מפיק עבורכם, ותמיד בקשו לחדד אותה עוד ועוד לטעמכם – עד שהתוצר מהודק, מותאם ומשביע רצון. דוגמה: כתבו ל-AI: "הצע לי שיטות הוראה מותאמות לכיתה ד' להכרת מערכת השמש והירח". את השיטה שהכי מוצאת חן בעיניכם – בחרו, חדדו ופרטו לכדי מערכי שיעור, תרגילים, מבדקים ובחנים.

השתמשו בשירים ללמידה

מוזיקה היא כלי נפלא לשינון מידע ולרכישת שפה. אפשר לבחור שיר ידוע ולבקש מה-AI להפוך את מילותיו על רקע נושא הלימוד. דוגמה: השתמשו בנעימת השיר "היום יום הולדת" כדי ללמוד על מבנה האטום.

כתבו והעלו מחזה

אם ברצונכם לחתור לכיתה מעורבת, פעילה ותוססת, שזוכרת את החומר, בקשו מה-AI לכתוב עבורכם מחזה באורך כשישה עמודים סביב אירוע היסטורי חשוב, כמו תגלית גלילאו, מהפכת הדפוס, המצאת הטלפון החכם או פריצת מגפת הקורונה. חלקו את הכיתה לקבוצות של 12-6 תלמידים, כאשר כל קבוצה מקבלת מחזה שונה, והורו להם לבצע את המחזה מול הכיתה או השכבה. קשרו בין התלמידים לבין מורה מגמת התיאטרון לצורכי הלבשה, העמדה, ליהוק והידוק הדיאלוג.

סיכום והעשרה

עם מבט לעתיד, נראה שהבינה המלאכותית צפויה להפוך לכלי מוכר וסטנדרטי העומד לשימושם של מורים ומחנכים ובא באינטראקציה עם חוברות לימוד חכמות ולומדות חדשניות. בד בבד, ככל שה-AI יאומץ על ידי כוח ההוראה, יגבר הצורך בקביעת קווי מדיניות, אכיפה ופיקוח. לכן, מצופה כבר עכשיו ממערכת החינוך לגבש מסמך רשמי אשר מגדיר את תהליכי הלמידה הרצויים, את הפלטפורמות הטכנולוגיות המותרות ואת תוכניות ההכשרה, ההסמכה והפיתוח הניתנות למורים המתחילים והוותיקים בנושא.  

לבסוף, עבור מורים המחפשים השראה נוספת, ישנם כלים מבוססי בינה מלאכותית רבים המיועדים לעולם ההוראה והחינוך. למשל, MagicSchool, Mizou, Diffit, Hello History, Curipod, Parlay Genie, Teacher's Buddy, Eduaide.AI, Brisk Teaching, Twee, LingoTeach.ai, Gibbly ו-PI.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya