שיטת הוראה ייחודית בשם " GIVES"

מקור: משרד המדע, התרבות והספורט / מינהל הספורט

משחקים למניעת אלימות

התנהגות אלימה, כמו התנהגות נאותה, היא מיומנות נרכשת הקיימת אצל הפרט ושהחברה אפשרה לו - במודע או בדרך אחרת - לבחור בהתנהגות כזו ולפתחה במקום להשתמש בדרכי התקשורת הרצויות. זו ההנחה העומדת בבסיס שיטת הוראה ייחודית בשם GIVES) Games Inhibit Violence - Educational Scheme), שיטה העושה שימוש במישחקים למיניהם לעיצוב ההתנהגות, לוויסות אקלים הכיתה ובית-הספר ולשיפור משמעותי של התנהגות תלמידים. כל זאת תוך מתן תמיכה מרבית למורה, לתלמידים הסובלים מהאלימות ואף לתלמידים האלימים עצמם.   

באמצעות "GIVES" אנו מתרגלים בדרך מישחקית התנהגות נאותה במקום ובזמן שבהם הופעלה התנהגות אלימה. אפשר לעשות זאת באמצעות סימולציה הקרובה מאוד לחיים, אך עדיין מאפשרת לנו שליטה, תכנון, חזרות ושינויים החיוניים להפיכת מיומנות מתורגלת היטב לטבע שני - באמצעות מישחק. האחריות להתנהגות נאותה תהיה אז נחלתם של כל השותפים בקהילת בית-הספר, ולכל אחד מהם יוצעו מקום ובמה לביטוי, תוך התחשבות בצרכיו, ברצונותיו וביכולותיו.

על-פי שיטת GIVES, מניעת אלימות היא תהליך בן כמה שלבים:

1. היכרות עם התנהגויות חיוביות, התנסות משמעותית בהן והבניה של התנהגויות אלו

2. חיבור של התנהגויות שונות לרצף של התנהגויות חיוביות, תוך תמיכה של חברת הילדים והמורה (או צוות ההוראה)

3. שיתוף התלמידים בבחירת התנהגויות רצויות ודרכי התרגול שלהם.

כדי להפוך את ההתנהגות מ'כלל של מישחק' להתנהגות המופעלת בכל מקום וזמן כשבאמת זקוקים לה, יש להקנות אותה לתלמידים, לאפשר להם לתרגלה במצבים הקרובים למציאות, לשפר ביצועים, לקבל משובים ולתרגל שוב ושוב - ככל האפשר בסביבה האמיתית.
באמצעות סדרה מובנית של שאלות המורה המיומן מעלה על פני השטח את הבעיות המטרידות את התלמידים, מבקש את הצעותיהם ובוחר מתוכן את השינוי שיבוצע בפועל. השאלות, הפתרונות, הסקת המסקנות - כולם נעשים באמצעות מישחקים בלבד - במהלכם ובסופם. בדיונים שלאחר המישחק התלמידים מנסים להפנים את הלקחים ולהסיק מסקנות מעשיות המתאימות גם למישחקים וגם למקומות אחרים. דוגמאות של מישחקים לשם פתרון בעיה אחת או יותר שהועלו באותה קבוצה יובאו בהמשך מאמר זה ובבא אחריו.

מרכיב נוסף בשיטה הוא מתן אפשרות ביטוי לכלל המשתתפים בקביעת כללי המישחק: החזק אינו דווקא זה שיש לו שרירים יותר מפותחים והחלש ההיפך. עוצמה עשויה להתבטא גם ביכולת להציע כלל שיהיה מועיל ומקובל בחברה. כאשר החברה מגלה את תרומתם של 'בעלי הרעיונות', עשוי להיווצר מצב חדש שבו לתקשורת מילולית יש יתרון על פני תקשורת כוחנית לא מילולית שמשמעה כפייה בכוח או אלימות לסוגיה.
 

מה דעתך?

    אני מבקשת לשנות את הקרדיטים על המאמר הזה. מאמר זה נכתב על ידי ועל ידי מר בועז שולרוף. אנו חתומים גם על המאמר המקורי בסוף המאמר. "עורך הספורט" במאמר זה מתייחס למי שמפרסם את בטאון החינוך הגופני והספורט במשרד המדע בלבד.אם אפשר אשמח להוסיף את כתובת המייל שלי למאמר, שאנשים יוכלו לפנות ולשאול שאלות ואת כתובת הפורום באוח שעוסק בנושא, גם שם יוכלו הקוראים שלכם להתעדכן, להגיב וכו'.http://educationforums.cet.ac.il/forums/index.asp?FID=27332&nCategoryID=11תודה, קנטי פנינה

    פורסמה ב 24/06/2004 ע״י פנינה קנטי

    פנינה שלום, שמי הילה ואני סטודנטית לתואר שלי ב"סוציולוגייה של החינוך" באוניברסיטת תל אביב. במסגרת קורס להערכה, נתבקשנו לבחור פרוייקט ולהעריך אותו. אני מתעניינת מאוד הנושא של מניעת אלימות, ושיטת gives שהתוודעתי אליה דרך מאמר זה, עניינה אותי מאוד. ברצוני לדעת באיזה בתי ספר שיטה זו מיושמת. אשמח אם תחזרי אלי בהקדם. (כמו כן, אם יש לך מאמרים נוספים בנושא זה או בנושא "פעילו גופנית ככלי למניעת אלימות" אשמח אם תרשמי לי עליהם. תודה, הילה אבידן

    פורסמה ב 22/01/2006 ע״י הילה אבידן

    שלום רב, אני סטודנטית לתואר שני ובמסגרת עבודת המחקר בחרתי לבחון את נושא האלימות בספורט. אודה לכם מאוד אם תאפשרו לי לאתר מידע נוסף בנוגע לגישת הלימוד, דוגמאות למשחקי השיטה יסייעו לי רבות. בברכה, עינבל

    פורסמה ב 13/06/2016 ע״י עינבל קלר

    שלום רב, אני סטודנטית לתואר שני ובמסגרת עבודת המחקר בחרתי לבחון את נושא האלימות בספורט. אודה לכם מאוד אם תאפשרו לי לאתר מידע נוסף בנוגע לגישת הלימוד, דוגמאות למשחקי השיטה יסייעו לי רבות. בברכה, עינבל

    פורסמה ב 11/07/2016 ע״י עינבל קלר

    שלום רב, אני סטודנטית לתואר שני ובמסגרת עבודת המחקר בחרתי לבחון את נושא האלימות בספורט. אודה לכם מאוד אם תאפשרו לי לאתר מידע נוסף בנוגע לגישת הלימוד, דוגמאות למשחקי השיטה יסייעו לי רבות. בברכה, עינבל

    פורסמה ב 17/07/2016 ע״י עינבל קלר
    מה דעתך?