שחרור ההוראה מהלמידה: פתיחת אפשרויות אקזיסטנציאליסטיות בקשרים חינוכיים

מאת: Gert Biesta

Biesta, Gert. "Freeing Teaching from Learning: Opening Up Existential Possibilities in Educational Relationships", Studies in Philosophy & Education. May2015, Vol. 34 Issue 3, p229-243.

במאמר זה, המחבר חוקר את הקשר בין הוראה ולמידה. בעוד שבייחוד בשפה האנגלית הקשר בין הוראה לבין למידה הפך לאינטימי עד שלעתים מסתכלים עליו כאילו הביטוי 'הוראה ולמידה' הוא מלה אחת, המחבר טוען כי חשוב לשמור על הוראה ולמידה בנפרד זו מזו, וגם מספק מספר טיעונים עבור ההצעה שייתכן שהלמידה אינה האפשרות היחידה שההוראה צריכה לכוון אליה.

המחבר חוקר רעיון זה באמצעות דיון בקשר שבין הוראה לבין למידה, הן מבחינה מושגית והן ברמה אקזיסטנציאליסטית. הוא דן במגבלות של שפת הלמידה כשפה חינוכית, מציין עבודה פוליטית שנעשית דרך השפה של הלמידה, ומעלה שאלות אפיסטמולוגיות ואקזיסטנציאליסטיות לגבי זהותו של הלומד, בייחוד ביחס לשאלה מה זה אומר להיות בעולם במונחים של למידה כהבנה וכהענקת משמעות.

בדרך זו, המחבר מבקש להציע שלמידה הינה רק מטרה אפשרית אחת עבור הוראה ושזהותו של הלומד ודרך הלמידה של מעורבות בעולם מציבה את הלומד בעמדה מסוימת מאוד אל מול העולם: עמדה שבה הלומד נותר במרכז, והעולם מופיע כיעד עבור פעולות הלמידה של הלומד.

המחבר טוען שזה אפשרי ללמד מבלי לבקש מהתלמידים ללמוד, להבין ולהעניק משמעות, ומציג טיעון זה באמצעות תיאור קצר של קורס שבו התלמידים התבקשו במפורש להימנע מלמידה ובמקום זאת התבקשו לאמץ מושג. הוא מראה כיצד בקשה זו פתחה אפשרויות אקזיסטנציאליסטיות שונות מאוד עבור התלמידים וטוען שאם אנו מעריכים אפשרויות אקזיסטנציאליסטיות מעין אלה, עשויות להיות סיבות טובות לשחרור ההוראה מהלמידה.

קישור לתקציר המאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya